Gå til innhold

Den lille CSI tråden!


Anbefalte innlegg

Jeg la merke til at de ikke var en csi tråd her :O

 

Er de bare jeg ssom er hekta på dette??

Vell jeg tenkte dette kunne være en tråd der man kunne stille spørsmål om alt som sjer i serien å slikt

 

Da her jeg et hvertfall: Når etterforskedrene finner et fingeravtrykk eller en blod flekk på åstedet. Er de da muli for etterforskerene å finne personens bare etter å gå på blod å fingeravtrykk? Hvordan gjør di de?? Om di bare fant en blodflekk på åstede kunne di da funnet eigaren uansett?

 

Skriv gjærne inn personlige meiningar om serane :thumbup:

 

Edit: Har de også slike databaser i alle land?? Norge England å andre land?

Endret av NikkoDee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg la merke til at de ikke var en csi tråd her :O

 

Er de bare jeg ssom er hekta på dette?? 

Vell jeg tenkte dette kunne være en tråd der man kunne stille spørsmål om alt som sjer i serien å slikt

 

Da her jeg et hvertfall: Når etterforskedrene finner et fingeravtrykk eller en blod flekk på åstedet. Er de da muli for etterforskerene å finne personens bare etter å gå på blod å fingeravtrykk? Hvordan gjør di de?? Om di bare fant en blodflekk på åstede kunne di da funnet eigaren uansett?

 

Skriv gjærne inn personlige meiningar om serane :thumbup:

6890755[/snapback]

 

Alle mennesker i verden har forskjellige DNA. Og ed hjelp av blodet kan man finne DNAet til en person. Når du blir tauet inn av politiet i USA så blir det ofte tatt en DNA test av deg som blir lagret i en database med informasjon om deg. Samme gjelder med fingeravtrykk.

Så vist de skulle finne blodet ditt eller et fingeravtrykk så kjører de dette opp mot en database som søker etter en match.

 

DNA

Fingeravtrykk

Identifikasjon

Endret av Fez
Lenke til kommentar

CSI er gode serier. Men CSI: Miami er noe overdrevet noen ganger, var en gang Horatio zoomet fra toppen av en bygning og ned heisen til bånn hvor han tydelig så et hårstrå eller fiber av noe slag. altså, så godt syn kan han da umulig ha? :hmm:

Men utenom den hendelsen og noen fler så syns jeg de er kjempe bra serier alle sammen. Lærer ganske mye av å se på det og, hvis det er sant det de har med?

Lenke til kommentar
Følger med på CSI Miami, syns det er den beste, uten at jeg har sett alt for mye på de andre.

CSI Miami begynner forøvrig sin sesong 5 i kveld på amerikansk TV. :)

6891610[/snapback]

 

Orginalen her og blir den beste, men Miami på en god nr. 2 og NY på tredje plass, men de overgår jo stort sett det meste som blir sendt på tv...

Lenke til kommentar

Synes CSI Miami er den beste. Veldig interessant å se hvordan de jobber,spesielt på labolatoriet. Interessant er også fremvisningen av dødsårsak i enkelte tilfeller,hvis for eksempel et offer har blitt skudd,så vises en rask data animasjon av kulen når den treffer og lyden av vev som slites i stykker. osv osv.

Veldig detaljert alt sammen. Hørtes vel litt groteskt ut.. :)

Lenke til kommentar

Så de første sesongene av orginalen (Las Vegas).

Likte det godt til å begynne med til tross for noen feil. Nå ser jeg ikke lenger på noe av det.

 

Hørte en kul vitenskaplig podcast for en stund siden som tok for seg metodene og utstyret i disse seriene og halvparten av teknikkene og utstyret de bruker/nevner finnes ikke.

 

Etterforskerne kommer inn på et åsted. Det er mørkt så de bruker lommelykt... istedenfor å sette på lyset!

 

Det tar en måned å få svar på en DNA analyse. Ikke et par timer/minutter.

 

Alt for ofte finner de veldig spesifike beviser som veldig tydelig utpeker en person... så er det ikke den personen allikevel! Ja, slike ting kan forekomme i virkeligheten, men det er ikke ofte.

 

Når de leter etter en match på et fingeravtrykk så hender det at bildet av det avtrykket som ligger i databasen er det samme bildet som blir brukt i søket = slapp produksjon!

Lenke til kommentar
Hørte en kul vitenskaplig podcast for en stund siden som tok for seg metodene og utstyret i disse seriene og halvparten av teknikkene og utstyret de bruker/nevner finnes ikke.

6901150[/snapback]

 

I følge rettsmedisinere som er konsulenter i serien så er alt utstyr tilgjengelig, men det er ikke alle som har råd til å bruke det. Det eneste som de tuller med er tidsperspektivet, kan jo ikke bruke 3 uker på en dna prøve, blir litt lange episoder :)

 

Hvis du har en link til den podcasten så skulle det har vært morro å høre på den...

Lenke til kommentar

Selv om CSI: Miami og NY har bedre intro, forblir Las Vegas kongen. De andre klarer liksom ikke å fange atmosfæren helt. Både Gary Sinise og David Caruso gjør ikke en bra nok rolle, og manuset blir for dårlig. Synes fokuset er for mye på personene og ikke etterforskningen. Nei, Las Vegas er best. Min favoritt er jo selvsagt Tarantino episodene.

Lenke til kommentar
Hvis du har en link til den podcasten så skulle det har vært morro å høre på den...

6905046[/snapback]

Her er en fra februar 2006. Det er helt på slutten av sendingen, så dra slideren de siste 10% av sendingen (ca).

http://podcast.sciam.com/weekly/sa_podcast_060208.mp3

Klippet er laget med litt humor, men det er fakta :)

 

Her er en sending fra 12. juli

http://podcast.sciam.com/weekly/sa_podcast_060712.mp3

Her brukes halve sendingen (ca 10 minutter) til hvordan CSI har påvirket etterforskning .

De morsomme konklusjonene kommer på slutten av intervjuet (ca 2/5 inn i sendingen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...