iChristian Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Jeg hører stadig i diskusjoner at nettleien er høyere enn strømprisen, og jeg får ikke dette til å stemme. I øyeblikket så ligger strømprisene hos de 3 billigste strømleverandørene (uten fastbeløper) på: SEA Norge AS - 73,90 øre/kWhLyse AS - 73,90 øre/kWh Gudbrandsdal Energi Lavpris - 73,96 øre/kWh Landsgjennomsnittet for nettleie ligger på: Landsgjennomsnitt Fastledd: 1695kr Per Kw/h: 33,5øre Effektiv pris per Kw/h: 42øre Den høyeste nettleien i landet er: Nord-Trøndelag Fastledd: 1462kr Per Kw/h: 45,9 Effektiv pris per Kw/h: 53,2øre Hvordan kan det ha seg at med disse tallene som vises ovenfor at folk kan si at nettleien er høyere enn strømprisen? Det blir jo selvfølgelig noe annet hvis man har en veldig god fastprisavtale, men hvis man forutsetter en vanlig strømavtale, hvordan kan man da uttale at strømmen er billigere enn nettleien. Nyttige linker: Forbruker.no: Oslo har lavest nettleie http://www.konkurransetilsynet.no Info: Alle utregninger her baserer seg på et forbruk på 20000kw/h som regnes som landsgjennomsnittet Andre linker Hvor mye strøm bruker dere? Hva betaler du i strøm? Rekordhøye Strømpriser - post dine råd her! Hvor mye strøm bruker dere? Endret 18. september 2006 av Lomz Lenke til kommentar
tZar Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Vel, sist regning hadde jeg vel en strømpris på 56 øre/kwh, det er først etter den utregningen at prisene har kommet opp i 70 øre. Energileddet på nettleien er på 34 øre kwh i tillegg kommer fastbeløpet på ca 29 øre med mitt forbruk (ca 11000 kwh/år). I tillegg er det noen få øre til energifondet eller noe slikt. Det sier da seg selv at nettleien er høyere enn strømen når strømmen har vært på 56 øre. Nå som den har steget ganske kraftig i det siste, så ser man at på neste regning så vil strømmen kommer over nettleien Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Forrige strømregning hadde jeg et forbruk på ca 200 og nettleie på litt over 300, dette kommer rett og slett av at staten tar noen ekstra avgifter på nettleia(før var det strømprisen). Skjønn det de som kan Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Men hvis man ser på oversikten jeg linket til i forbruker.no så viser jo denne prisene med alle avgifter. Den viser jo også at landsgjennomsnittet for nettleien er på 42øre per kwh ink fastbeløpet. Strømprisen har veldig få ganger i år vært under 40. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Da ligger tydeligvis skagerak nett langt over landsgjennomsnittet da. I tillegg blir nettleie kontra strøm høyere når man forbruker mindre enn 20000 kw/h som man her har regnet med. Skjønner egentlig ikke at det skal være noe diskusjon. Som man kan se, så betaler mange mer i nettleie enn i strøm. Det er et ubestridt faktum selv om landsgjennomsnittet for nettleie er 42 øre pr. kwh Edit: Og, strømprisen var vel rundt 40 øre kw/h i sommer, så da var det i alle fall en del som hadde høyere nettleie enn strøm Endret 19. september 2006 av tZar Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Trondheim Energiverk hadde hvertfall for 2 år siden høyere nettleie enn strømpris. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Strømprisen har veldig få ganger i år vært under 40. 6892669[/snapback] Men det har den vært tidligere. Husker jeg fikk flere regninger der nettleien var dyrest. Pleier ikke ta vare på strømregningene, ellers kunne du fått en scan. Edit: Men at nettleien er høyest nå er vel neppe riktig, med mindre man har spesielle fastprisavtaler e.l. Endret 24. september 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Har ingen avtale og nettleien utgjør ca 50% av regningen,så ja nettleien er svindyr og den stiger jo i takt med forbruket Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 den stiger jo i takt med forbruket 6934903[/snapback] Er det så rart når den er forbruksbasert? Og det er jo forsåvidt positivt jo mer av den som er forbruksbasert, da kan du jo faktisk spare penger når du sparer strøm Lenke til kommentar
tZar Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 I tillegg til at den er forbruksbasert er det en fastdel, for meg på 2200 pr år(ca). Jo mindre strøm jeg bruker, jo høyere er nettleien kontra strømmen. Siste halve året har strømmen vært billigere enn nettleien, det med et forbruk på ca 11000 kw/t pr år Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Bruker man lite strøm blir nettleia og fastavgiften større en forbruket så det er ikke usansynlig at beløpet på strømmregninga som ikke er KWH blir større en forbruket. Har det siste året betalt 50/50 i avgifter, nettleie og strøm. Glem heller ikke elavgifta, den gjør heller ikke regnestykket noe bedre. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 den stiger jo i takt med forbruket 6934903[/snapback] Er det så rart når den er forbruksbasert? Og det er jo forsåvidt positivt jo mer av den som er forbruksbasert, da kan du jo faktisk spare penger når du sparer strøm 6934923[/snapback] Det er jo begrenset hva man kan spare på strømmen også. Foreldrene mine brukte 150. 000 kroner for å demme opp strømforbruket. Da skal det nevnes at i dette var ny innstalalsjon av hele det elektriske i huset vårt siden det ikke hadde vært gjort stort med siden det ble lagt inn. Ser at forbruket sank ganske mye fra tidligere år når vi sammenliknet, men fortsatt så er regningene høyere enn tidligere. Dette fordi strømprisen har steget. Men neste gang du sammenligner strømmen så ser man raskt at nettleia utgjør nesten like mye som strømregninga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå