Gå til innhold

Strømsløsing i Norge

thumbsupy

Anbefalte innlegg

Har irritert meg over hvor mye strøm det sløses med i Norge. PC-er som står på hele døgnet på jobb, gatelys som står på hel natta, hus som står med lys på rom som ikke er i bruk... Lista kan bli lang.

Hva kan man gjøre for å få ei forbedring her? Potensialet er enormt!

Tenker på dette med gatelys, det burde vært gjort ei lovendring, der kommunene og eierne av gatelys må slå disse av f.eks kl. 2300. Dette kan gjøres ved å pålegge tidsbrytere som en naturlig del av anlegget,

på lik linje som lys-sensore. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slå gatelysene av kl 2300? Hvor er logikken der? Skal de være på om dagen frem til kl 23?

Her hvor eg bor har kraftlaget installert lyssensorer og tidsstyring på strategiske steder rundtom, slik at de slår av og på grupper med gatebelysning. Problemet er at tiden disse er satt på, er helt bak mål. Om sommeren slår sjeldent lysene seg på, da det sjeldent er så veldig mørkt om natta. Men allikevel er det enkelte veier og steder som er mørkere en de andre, som da forblir mørke. Om høsten og våren er det helt tilfeldig om disse lyssensorene virker eller ikke. Ungdommer ødelegger disse ved å kaste stein på dem, og da mister de effekten og lysene forblir av. Og på vinterstid slår som regel all belysning seg av et sted i mellom 23 og 00, når det er som mørkest og folk trenger det mest.

Og flere av disse mørke stedene har det vært ran og voldtekter.

Så slik strømsparing ser eg på som en fare for samfunnet. Og ja, eg har dokumentert dette med mobilbilder, tid, sted og dato, uten at noe skjer.

Men over til dette med datamaskiner som unødvendig står på. Står de egentlig unødvendig på? Eg tenker, de fleste datamaskiner slår seg over i mindre strømkrevende modus etterhvert som de ikke er i bruk, og genererer en viss varme som tilføres rommet de står i. Med mindre lokalene har nattsenking vil jo da termostaten i stede slå på oppvarming. Og da er man jo like langt...

Lenke til kommentar

Her lever vi i Norge, som er kåret til verdens beste land å bo i. Vi SVØMMER i penger, og pengeboka vår er så feit at vi klarer ikke å sitte.

Politikerne våre sløser penger på seg selv på vår regning, reiser overalt, lyver og står i, lar strømmen stå på på kontoret hele døgnet og kaster våre penger ut av vinduet. Så foreslår du at vi kutter noe så elementært som gatelys?

Lenke til kommentar
Tenker på dette med gatelys, det burde vært gjort ei lovendring, der kommunene og eierne av gatelys må slå disse av f.eks kl. 2300. Dette kan gjøres ved å pålegge tidsbrytere som en naturlig del av anlegget,

på lik linje som lys-sensore.

Ja, hvorfor i det hele tatt ha gatelys. :roll:

Selv om du kanskje legger det kl 20.00 finnes det andre som er ute og skal de da gå med lommelykt ? Sånn tankegang er feil, riktig måte er å lage lyspærer som bruker vesentlig mindre strøm.

PCer slites mer når man skrur dem av og på hele tiden btw.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Er enig i at det er strømsløsing og det ikke lite heller i Norge.

Men jen syns fokuset settes på feil sted mange ganger og da tenker jeg på privat bolig der en oppholder seg og bor fast.

Hvorvidt om en dusjer i 2 eller 6 minutter, har 2-4 25W lamper i stuevinduet er tull.

Ta en tur med bilen, se alle de enorme reklameskiltene for Shell, Statoil, Esso, se alle de opplyste næringsbyggene sent på kveld lenge etter arbeidsdagen er sluttet.

Det er en enorm sløsing både av næringslivet og staten for den saks skyld.

Disse økonomiske tiltak som settes i gang vil ikke jeg benytte meg av, grunnen er det at det koster for mye, jeg eier ikke egen bolig, hvorfor skal jeg bekoste dette for husets eier?

Nei det blir vel å kjøpe en Diesel generator på en 8 - 10 kw/h og før det fyre med kull og koks.

Lenke til kommentar

"shell" belysning består av vanlige lysrør, og er ikke de største slukene akkurat og jeg TROR nok eieren av stasjonen sier seg enig i at det er bedre at butikken vises å de tjener 2000ekstra på kvelden en å spare 2kroner i strøm....

Gatelys er et poeng at de er der, å slå de av når det blir mørkt er ganske tåpelig.. trafikksikkerhet langs veien og sikkerhet for fotgjengere...

Men JA norge sløser, og tiltaket staten gjør er vl å skru opp prisene, så de gamle må fryse igjel.?

Neida vi har et problem, løsningen er at gud å hvermannsen må tenke ENØK.!

Invester i en termostat til varmekablene på badet,

skift ut alle 4 2000watts 1-2-3 ovnene fra 1970 på stua.

Senk temperaturen inne med 2 grader..

Lukk igjen dørene til rom du ikke bruker, spesielt gang/yttergang..

sett opp en bevegelsesføler på boden om det er vanskelig å huske lysbryteren, (det har jeg gjort:P)

og husk de små ting som lyset, selv om det er en utrolig liten del av forbruket...

.............osvosvosvosvosvosv..............

Listen er lang som fy med forbedringer, men ola norman DRITER i det å betaler heller regningen, banner å klager på strømprisen å nettleia å at det ikke er mulig å leve i dette møkkalandet... :thumbup:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
"shell" belysning består av vanlige lysrør, og er ikke de største slukene akkurat og jeg TROR nok eieren av stasjonen sier seg enig i at det er bedre at butikken vises å de tjener 2000ekstra på kvelden en å spare 2kroner i strøm....

Gatelys er et poeng at de er der, å slå de av når det blir mørkt er ganske tåpelig.. trafikksikkerhet langs veien og sikkerhet for fotgjengere...

Men JA norge sløser, og tiltaket staten gjør er vl å skru opp prisene, så de gamle må fryse igjel.?

Neida vi har et problem, løsningen er at gud å hvermannsen må tenke ENØK.!

Invester i en termostat til varmekablene på badet,

skift ut alle 4 2000watts 1-2-3 ovnene fra 1970 på stua.

Senk temperaturen inne med 2 grader..

Lukk igjen dørene til rom du ikke bruker, spesielt gang/yttergang..

sett opp en bevegelsesføler på boden om det er vanskelig å huske lysbryteren, (det har jeg gjort:P)

og husk de små ting som lyset, selv om det er en utrolig liten del av forbruket...

.............osvosvosvosvosvosv..............

Listen er lang som fy med forbedringer, men ola norman DRITER i det å betaler heller regningen, banner å klager på strømprisen å nettleia å at det ikke er mulig å leve i dette møkkalandet...  :thumbup:

6881926[/snapback]

Her må det samlede forbruk sees på ikke hva hver enkelt bruker når det gjelder disse næringsdrivende, for min del har jeg ikke varmekabler på badet, gjennomsnittstemp er under 10c på vinterstid på badet har vært nede i 5c og da sier det seg selv at en ikke dusjer i 5 min, ellers ligger jeg på 16c - 19c i oppholdsrom, på sommers tid kan det ved ekstrem varme da grunnet utetemp oppnåes en temp på 25c

Har en kjellerleilighet.

Bruker kun 1 stk oljeovn elektrisk, tidvis hvis det er frost ute har jeg varme på i soverommet.

Men forsåvidt enig med deg at det finnes sløsere også blant private.

Så her hos meg har også du ville blitt en sløser, hvorvidt om du da ville bekoste ENØK tiltak for husets eier blir en annen sak.

Og jeg har prøvd disse sparepærer, er ikke fornøyd, en ting var at de var veldig dyre, men de måtte stadig skiftes ut grunnen var at de ikke var holdbare.

Enkelte sier disse pærer må stå konstant på, jeg slo de av som med vanlige pærer.

Men jeg kunne se en svak forbedring på forbruket når regninga kom.

Er enig i at belysning som utelys og tildels i uthus, redskapsboder kunne med fordel hatt bevegelsesdetektor og har vurdert dette selv når det gjelder mitt utelys.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

6881420[/snapback]

Det er det mye diskusjon rundt. På mange måter er det jo ikke bra og ha den på så mye. Vifter surrer og går, de har en ca levetid på så så mange timer. Hardisken skal maks gå 8 timer om dagen har jeg sett eller hørt et sted, og innenfor en hvis temperatur.

Pcen som står på var det test et eller annet sted. Hvis den sto på 8 timer(vanlig arbeidsdag) i alle de normale jobbdagene(utenom helldager osv) så kostet det 370,- med 0.70,- kw. Så det er ikke store summen.

Lenke til kommentar

6881420[/snapback]

Det er det mye diskusjon rundt. På mange måter er det jo ikke bra og ha den på så mye. Vifter surrer og går, de har en ca levetid på så så mange timer. Hardisken skal maks gå 8 timer om dagen har jeg sett eller hørt et sted, og innenfor en hvis temperatur.

Pcen som står på var det test et eller annet sted. Hvis den sto på 8 timer(vanlig arbeidsdag) i alle de normale jobbdagene(utenom helldager osv) så kostet det 370,- med 0.70,- kw. Så det er ikke store summen.

6882102[/snapback]

Slår alltid av pc for natten eller når jeg er borte i lengre tid om dagen, men har sett de som har den stående på døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Har irritert meg over hvor mye strøm det sløses med i Norge. PC-er som står på hele døgnet på jobb, gatelys som står på hel natta, hus som står med lys på rom som ikke er i bruk... Lista kan bli lang.

Hva kan man gjøre for å få ei forbedring her? Potensialet er enormt!

på lik linje som lys-sensore.  :hmm:

6879217[/snapback]

Slå av gatelysene klokka 23 hver kveld ? Joda, kjempeide... NOT, var forsøkt ett sånt innsparingstiltak her, det resulterte i at det ble slått på igjen relativt kort etterpå fordi det ble mer slåssing o.l aktiviteter når gatelysene var av. Har du noen sinne kjørt på en mørk vei uten fortau når det går ******* der uten refleksvest ? Da ønsker du deg heller gatelys så du ser den personen, før du kjører over han.

Faktum er : Surprise ! Det er pr. dags dato mer enn nok strøm i norge, men når strømselskapene skal eksportere strøm til den store gullmedalje for å tyne mer penger ut av forbrukeren.... Ja, da har vi "for lite strøm" :roll:

Hvis du absolutt skal ha en tidsbryter så er klokka 6 om morgenen en fin tid. Og hvis du skal ha strømsparing, så er det mange mye enklere grep som kan gjennomføres. F.eks : innfør overforbruk av strøm slik du hadde før, da hadde du den vanlige strømmen og så hadde du ett overforbruk, overforbruket kostet ekstra. (Du har sikkert sett at i eldre hus, så henger det en måler, som regel over komfyren der du har ett rødt felt, som måler akkurat, overforbruk)

Gjenninføres dette, så kan jeg omtrent garantere deg at strømforbruket går ned. Gi mer penger til alternativ oppfyring (varmepumper, varmevekslere med jordvarme, pelletsovner, oljefyr osv... Listen kan gjøres meget lang) så vil også strømforbruket gå ned. Men, når folk har råd til å fyre med strøm, så gjør de det.... Hvorfor?? Fordi mange hus er bygd for strømfyring. Gulvvarme, panelovner osv. Er ikke mange hus der du har f.eks oljefyrt gulvvarme...

Så kunne du jo hatt slik som de har i sverige, søppelforbrenningsanlegg (og andre forbrenningsanlegg) som er tilkoblet fjernvarmenett slik at de kan varme opp bydeler o.l Hva gjør vi i norge, jo.... vi kjører dette mm. til svenskene.. hurra strømsparing....! :p

Lenke til kommentar
Jeg vet vi har fjernvarme, men det er på langt nær så utbygget som i sverige. Kunne vært mye mer fjernvarme i norge enn det er nå.

6905097[/snapback]

Prisene på strøm må være ganske høye for at man skal spare veldig på det da.

Og det er jo sparing av penger som er incentivet for å installere noe slikt.

Forbruker.no: Her bor energivinnerne

Kart over steder hvor man kan få fjernvarme:

0609Fjernvarme_448353a.gif

Lenke til kommentar

Ja, der leverer Viken Fjernvarme, so what ? Er en god del flere fjernvarmeleverandører enn akkurat den i norge da. Poenget mitt er FREMDELES, at dette kunne vært mye mer bygd ut enn det pr. dags dato er.

Her bygger de NÅ ut ett fjernvarmenett (som var ferdig prosjektert og klargjort for ca 15 år siden.) Er såvidt man greier å holde følge i svingene da gitt.

Hvor har du det ifra at du må ha høye energipriser (ref. strøm) for at fjernvarme skal lønne seg ? Det spørs HELT hva fjernvarmen blir tatt fra, du er ikke nødt til å fyre med olje/koks, det kan være f.eks spillvarme fra produksjonsanlegg o.l som ellers ville gått rett på havet. Eller søppelforbrenningsanlegg slik de gjør i sverige. (For å nevne noen alternativ)

Lenke til kommentar

Hva med de som har varmekabler i oppkjørsel og varme stående på i hytta de 330 dagene i året de ikke er der? Synes de kan betale en betydelig større del av kaka...

Ellers er ikke sparepærer noe besparende for det totale forbruket, bare strømregninga. Fikk dette forklart i går faktisk; er noe med at energitapet underveis til hjemmet ditt blir større ved sparepære og strømselskapet må dermed sende ut mer strøm for å kompensere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...