Anterialis Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Om jeg setter chmod g+s <mappenavn> på serveren, og går inn og ut av mappa, hva skjer i praksis? La oss si denne mappa fra nå av heter Mappe, jeg setter chmod 777 og chmod g+s. Eieren av mappa er root, og gruppa til Mappe er "felles" Inni denne mappa ligger det filer som også har chmod 771, men er ikke i gruppa felles. Jeg går inn på serveren via FTP som brukeren w3p og er medlem i gruppe "felles". Jeg navigerer meg inn i mappen Mappe. #1 Har jeg nå mulighet til å åpne filene siden jeg får videreført grupperettigheta fra mappen Mappe? #2 Hva skjer når jeg navigerer meg tilbake (opp) et hakk. Har jeg fortsatt rettighetene til gruppa felles, eller ikke? Håper dere skjønner hva jeg mener, eller så skal jeg prøve å formulere meg tydeligere =) På forhånd takk =) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Og om jeg på mappa "Mappe" setter SUID også. Om jeg går inn på denne mappa som en annen bruker (feks w3p), vil filer jeg nå lagrer få eierskapet til root? (eieren av mapa Mappe) Kan jeg nå gjøre masse hærværk siden jeg er root? Om jeg går tilbake et nivå, mister jeg root rettighetene og får mine egne (w3p's rettigheter) da? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Ingen som veit?? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Bumper igjen da ingen har svart =) noen som vet nå da? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Om jeg setter chmod g+s <mappenavn> på serveren, og går inn og ut av mappa, hva skjer i praksis? La oss si denne mappa fra nå av heter Mappe, jeg setter chmod 777 og chmod g+s. Eieren av mappa er root, og gruppa til Mappe er "felles" Inni denne mappa ligger det filer som også har chmod 771, men er ikke i gruppa felles. Jeg går inn på serveren via FTP som brukeren w3p og er medlem i gruppe "felles". Jeg navigerer meg inn i mappen Mappe. #1 Har jeg nå mulighet til å åpne filene siden jeg får videreført grupperettigheta fra mappen Mappe? #2 Hva skjer når jeg navigerer meg tilbake (opp) et hakk. Har jeg fortsatt rettighetene til gruppa felles, eller ikke? 6871196[/snapback] chmod g+s på en katalog gjør at alle filer/kataloger du lager under denne vil få katalogen sin gruppe. Eksisterende filer/kataloger endrer ikke gruppe med mindre du bruker chgrp kommandoen. Alle underkataloger arver også sgid-biten. Den letteste måten å lære seg dette på er å leke seg litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå