Gå til innhold

Sapphire Radeon X1900XTX: PSU anbefaling


LarsEL

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ovennevnte skjermkort, men da jeg åpna pakken sto det at det var "recommended" at man brukte en 450W PSU.

 

Saken er at min PSU er 400W. Det står jo recommended, ikke required; derfor lurte jeg på om det virkelig har noe å si. De andre komponentene i PCen min er Core 2 Duo E660, et Gigabyte GA-965P-S3 hovedkort, en 320 gig HDD, 5x 92mm vifter, 1x 120mm vifte, en dvd-brenner og Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB RAM.

 

Jeg prøvde en watt-kalkulator som ble postet her på forumet og da jeg plottet alle komponentene inn stod det at jeg burde ha en 315W-ish PSU.

 

Så hva er det verste som kan skje dersom jeg bare benytter min 400W og hvor stor sjanse er det for at det skjer? Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja , det har "virkelig" noe og si .

X1900XtX er det mest strøm slukende (av +12v) kortet man kan få tak i p.d.d . (hvis man ser bort fra dual gpu kort) .

 

450W betyr ingenting .

Man må se på Ampere som +12v kan yte .

 

Hvilket skjermkort hadde du før .

For å ha samme kapasitet må man oppdatere PSU til å reflektere det økte +12v Ampere forbruket som x1900xtx har under 3d load.

Forrige grafikk kort hade kanskje 50w max 3dload , dvs 4.1A.

X1900XTX har 10A .

Da må PSUen din ha en økt kapasitet på +12v Amper på 6 Ampere .

 

x1900_power.gif

 

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...x1900xtx_7.html

Lenke til kommentar

Vil tro du får problemer hvis du begynner å klokke cpuen... da kan nok systemet bli ustabilt. Men må si det strømforsyningen gjør skam på resten av systemet ditt hehe :roll:

 

Hvis du vurderer en ny PSU, så kan jeg anbefale blandt annet Hiper, Mist, Tagan og Fortron. Helst 500W eller mer.

 

 

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar
Tror det vil akkuart på streken, men ville nå ha kjøpt en minst 500W strømforsyning. Men tror ikke det skader å prøve, sier ingenting sikkert.

6870432[/snapback]

 

Tror nok jeg kommer til å prøve med 400W PSUen min med mindre noen kommer med sterke innvendinger. Kobler sammen alt i morgen ettersom kabinettet kommer da :yes:

Lenke til kommentar
Ja , det har "virkelig" noe og si .

X1900XtX er det mest strøm slukende (av +12v) kortet man kan få tak i p.d.d . (hvis man ser bort fra dual gpu kort) .

 

450W betyr ingenting .

Man må se på Ampere som +12v kan yte .

 

Hvilket skjermkort hadde du før .

For å ha samme kapasitet må man oppdatere PSU til å reflektere det økte +12v Ampere forbruket som x1900xtx har under 3d load.

Forrige grafikk kort hade kanskje 50w max 3dload , dvs 4.1A.

X1900XTX har 10A .

Da må PSUen din ha en økt kapasitet på +12v Amper på 6 Ampere .

 

x1900_power.gif

 

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...x1900xtx_7.html

6870455[/snapback]

 

Jeg bygger en helt ny PC med helt ny PSU. Det står ikke så mye om PSUen på kabinettet mitt på komplett.

 

Men anyway: takker for svaret, men du sier at det virkelig sluker strøm; hva skjer hcis PSUen ikke holder mål? Noe som kan ødelegge det el.l.?

 

btw: Som svar til klokking-svaret kan jeg si at jeg ikke har tenkt å klokke noe som helst

Lenke til kommentar
Ingen 400w PSU kan dra et x1900XTX kort ( bare så du er advart) .

Dette da 400W PSUer har for lite +12v max ampere tilgjengelig .

6870476[/snapback]

 

:cry:

 

Har det noe å si at jeg sannsynligvis bare kommer til å kjøre spill i 1024x768 oppløsning?

6870503[/snapback]

Nå ble jeg super nyskjerig på hvorfor i H.... kjøper du x1900xtx når du bare skal spille i 1024x768 ?

Lenke til kommentar
Ingen 400w PSU kan dra et x1900XTX kort ( bare så du er advart) .

Dette da 400W PSUer har for lite +12v max ampere tilgjengelig .

6870476[/snapback]

 

:cry:

 

Har det noe å si at jeg sannsynligvis bare kommer til å kjøre spill i 1024x768 oppløsning?

6870503[/snapback]

Nå ble jeg super nyskjerig på hvorfor i H.... kjøper du x1900xtx når du bare skal spille i 1024x768 ?

6870512[/snapback]

 

Fordi skjermen min er dårlig (den gamle skjermen min ble ødelagt en tid tilbake). Kjøper ny skjerm om et par måneder men vil spille imens. Jeg kan jo kjøpe en ny PSU også da.

Lenke til kommentar

Det som kommer til å skje er enten :

 

A) Systemet vil ikke boote (bios poster ikke ) svart skjerm.

 

B) Systemet booter , men alt er ustabilt , korrupsjon etc. Og blue screens og uforutsigbare restarts eller shutdowns.

 

C) Systemet booter og ser tilsynelatende ok ut i 2D modus ,helt til du kjører et spill , dvs gfx kortet går fra 2D modus til 3d modus , crash og bluescreens eller restart/shutdowns .

 

D) Alt virker okay både i 2D (windows jobb) og i 3D load (spill) - Lite trolig .

 

 

Det er ikke farlig å prøve .

Men får du problemer av overnevnte art vet du hva du skal fixe på først - PSU . 26A på +12v eller mere (minimum) for ett x1900xtx ,men det kommer også an på hva du har av andre ting som belaster/kjører fra +12v.

 

Jeg prøvde en watt-kalkulator som ble postet her på forumet og da jeg plottet alle komponentene inn stod det at jeg burde ha en 315W-ish PSU.

En 400w PSU har ikke 315W (27Ampere) tilgjengelig på +12v

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det som kommer til å skje er enten :

 

A) Systemet vil ikke boote (bios poster ikke ) svart skjerm.

 

B) Systemet booter , men alt er ustabilt , korrupsjon etc. Og blue screens og uforutsigbare restarts eller shutdowns.

 

C) Systemet booter og ser tilsynelatende ok ut i 2D modus ,helt til du kjører et spill , dvs gfx kortet går fra 2D modus til 3d modus , crash og bluescreens eller restart/shutdowns .

 

D) Alt virker okay både i 2D (windows jobb) og i 3D load (spill)  - Lite trolig .

 

 

Det er ikke farlig å prøve .

Men får du problemer av overnevnte art vet du hva du skal fixe på først - PSU . 26A på +12v eller mere (minimum) for ett x1900xtx ,men det kommer også an på hva du har av andre ting som belaster/kjører fra +12v.

 

Jeg prøvde en watt-kalkulator som ble postet her på forumet og da jeg plottet alle komponentene inn stod det at jeg burde ha en 315W-ish PSU.

En 400w PSU har ikke 315W (27Ampere) tilgjengelig på +12v

6870549[/snapback]

 

Det er tydelig at du og alle andre som har svart har mye bedre greie enn meg på slikt. Hvis dere hadde gidda så kunne dere kikket på handlelista mi som jeg forklarte i begynnelsen av posten. Men nå må jeg stikke og blir inaktiv på forumet en del timer. Jeg setter pris på alle svar :thumbup:

Endret av LarsEL
Lenke til kommentar

Det er relativt enkelt :

 

Eks :

http://www.powercolor.com/global/main_prod...tail.asp?id=104

 

Power supply notes :

• Connection to the system power supply is required:

450-Watt power supply or greater, 30 Amps on 12 volt rail recommended (assumes fully loaded system)

• PCI Express compliant power supply (recommended). Connect directly to the power supply with a 6 pin PCI Express power connector

• For CrossFire™: 550 watt power supply or greater, 38 Amps on 12 volt rail

 

Skaff en PSu med single +12v rail som kan levere 30Ampere .

 

Eks:

Switchable to single rail +12v 30A , kr. 767,-

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=47429

http://www.tagan.com/pages/products/2force...english_web.pdf

Lenke til kommentar

Bare sånn at jeg vet.. hvilken PSU ville dere anbefale? Noe som ikke koster skjorta men samtidig ikke bråker mer enn støvsugeren :)

 

Får Dell Dimension 9200 via jobb, og har tenkt å kjøpe x1900xt for egne penger.. men PSU er rundt 375-400w.. så den må vel byttes

Endret av kev
Lenke til kommentar
Bare sånn at jeg vet.. hvilken PSU ville dere anbefale? Noe som ikke koster skjorta men samtidig ikke bråker mer enn støvsugeren :)

 

Får Dell Dimension 9200 via jobb, og har tenkt å kjøpe x1900xt for egne penger.. men PSU er rundt 375-400w.. så den må vel byttes

6870737[/snapback]

 

Single +12v rail PSU med mere enn 28 Ampere .

Den jeg anbefalte til LersEL vil være tilstrekkelig for et system med ett x1900xtx kort . Crossfire med to slike da må det andre kluter til .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du må ikke regne med å finne et PCIe spor på det hovedkortet dell pc'n komer med ...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg isåfall kjøpt et nytt hovedkort og skjermkort i samme slengen ...

 

Spørs også om en ny PSU passer i kabinettet da det er mange som har hatt problemer med dette ...

 

Anbefaler deg å bare ha den dell pc'n som den er å heller spare litt til å kjøpe en helt ny pc ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...