Gå til innhold

Panasonic DMC-FZ5 eller Canon PowerShot S3 IS?


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en god del tester og erfaringer av begge disse kameraene, har jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke aner hvilket jeg skal velge.

Hadde nesten bestemt meg for Canon PowerShot S3 IS, men er ikke lenger så sikker.

Dette pga at jeg tar i betrakting at Panasonic Lumix DMC-FZ5 er 1500,- billigere, og at den scorer så bra på tester.

 

Jeg er fullstendig amatør hva gjelder fotografering, men trenger et godt kamera på en reise jeg skal foreta.

 

Kan noen fortelle meg hvilket jeg skal velge? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha lest en god del tester og erfaringer av begge disse kameraene, har jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke aner hvilket jeg skal velge.

Hadde nesten bestemt meg for Canon PowerShot S3 IS, men er ikke lenger så sikker.

Dette pga at jeg tar i betrakting at Panasonic Lumix DMC-FZ5 er 1500,- billigere, og at den scorer så bra på tester.

 

Jeg er fullstendig amatør hva gjelder fotografering, men trenger et godt kamera på en reise jeg skal foreta.

 

Kan noen fortelle meg hvilket jeg skal velge?  :w00t:

6868452[/snapback]

 

du har pm

Lenke til kommentar

Etter min mening burde du valgt Canon PowerShot S3 IS. Det koster som du sier mer enn Panasonic Lumix DMC-FZ5, men du får mer på kjøpet om du velger å betale litt mer for et kamera. Dette er noe av det du får med Canon PowerShot S3 IS som Panasonic Lumix DMC-FZ5 ikke har:

 

- Manuell fokus. Under vanskelige fokusforhold er dette en stor fordel å ha.

- Den lengste lukkertiden er nesten dobbelt så lang. En fordel om du tar bilder der dette er viktig (f.eks. nattbilder).

- Korteste lukkertid er en del kortere. Også en fordel i situasjoner der du trenger dette (bilder med mye bevegelse).

- Bedre videofunksjon. S3 IS har 640 x 480 med 30 bilder i sekundet og stereolyd som beste innstilling, FZ5 har 320 x 240 med 30 bilder i sekundet og monolyd.

- Mulighet for konverteringslinser. Disse setter man "utenpå" kameraets linse og kan gi f.eks. enda bedre tele/vidvinkel alt ettersom hvilke linser man setter på.

- S3 IS bruker AA-batterier. Skulle en gå tom for batteri når en er på tur er det lettere å få tak i AA-batterier enn batterier spesialdesignet for digitalkameraer.

- Skjermen er vridbar, noe som gjør det langt lettere å ta bilder av f.eks. deg og andre på samme bilde, hvis det ikke er noen plass du kan sette kameraet eller behjelpelige forbipasserende i nærheten. Snublet tilfeldigvis over en Depeche Mode-konsert i Leipzig i sommer, der jeg stod utenfor konsertområdet i et folkehav med kameraet på strake armer over hodet og tok bilder av scenen. Da var det bare å folde ut og rotere skjermen slik at jeg hele tiden så klart og tydelig hva jeg hadde i søkeren.

- Skjermen på S3 IS er på 2 tommer, mens den på FZ5 er 1,8 tommer, hvis du mener at skjermstørrelsen er av betydning.

 

Dette er et knippe fordeler som litt høyere pris gir deg. Så er det opp til deg å vurdere om det er verdt pengene!

Lenke til kommentar

Det er kommet en ny versjon av FZ5 som faktisk er bedre enn S3IS på en del punkter. Den heter FZ7, og tekniske spesifikasjoner kan ses på Panasonic sin hjemmeside, men den har blant annet bedre lysfølsomhet i objektivet og bedre videofunksjon (mulighet for 16:9 med 848 x 480 pixels oppløsning). Den har også en større (og etter min mening skarpere) skjerm enn S3IS, og du kan stille fokus manuelt. Batteriet har meget stor kapasitet, så det skal ikke være noe problem med lithiumbatteriet som følger med (på S3IS må du kjøpe batteri og lader i tillegg).

 

Ellers har da alle FZ kameraene hatt mulighet for konverteringslinser?

 

Kameraene er ellers så like at du nesten må prøve de ut i en butikk før du kjøper de... koster ikke mye mer i en vanlig butikk enn på nettet om du bor i nærheten av en større by.

Lenke til kommentar

Det stemmer at FZ7 er et nyere alternativ enn FZ5, men prisforskjellen opp til S3 IS blir isåfall på ca kr 500,- istedet for kr 1500,-.

 

Jeg ville imidlertid vært litt forsiktig med å velge FZ7 pga den overdrevne støyreduksjonen ved høy ISO. For å skjønne hva jeg mener kan man ta en titt på denne siden der S3 IS og FZ7 blir sammenlignet ved ISO 800. På konserten jeg nevnte i mitt forrige innlegg brukte jeg ISO 800 på enkelte bilder da konserten var på kvelden, og jeg ville mye heller foretrukket litt synlig støy i bildet enn det "grumset" en FZ7 ville produsert.

 

FZ7 har heller ikke vridbar skjerm.

 

Såvidt jeg vet selger ikke Panasonic konverteringslinser til FZ5. Spør meg ikke hvorfor. De selger dog til FZ7.

 

Ellers vil jeg bare si meg enig i at kameraene generelt er så like at du bør prøve dem ut før du kjøper hvis du har muligheten til det.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri protestert på at S3IS har bedre støyegenskaper, eller hevdet det motsatte. Jeg bare kom med et tips om FZ7 til trådstarter, da det kanskje kunne være aktuelt.

 

På lavere ISO er FZ7 ikke så ille, men forskjellen på ISO 800 er ganske dramatisk (nå er stort sett ISO 800 ikke spesielt brukbart uansett på noen små kompaktkamera). Ellers er FZ5 og FZ7 så like, at de nok bruker samme konverteringslinser... det er nok bare Panasonic som har endret hva de passer til fra FZ5 til FZ7, da det er nyeste kamera.

 

Men personlig ville jeg nok valgt S3IS selv. Vil bare få frem fordelene med FZ7 slik at trådstarter også kan vurdere dette.

Lenke til kommentar
Den "wide screen recording" uttalelsen må være myntet på stillbilder (2816 x 1584), for beste oppløsning på video på S3 IS er 640 x 480 i 30 fps.

6938717[/snapback]

Ja, begynte å lure litt her.

 

Så i spesifikasjonene det samme som deg.

 

Det var riktignok etter jeg hadde postet da. ;)

 

EDIT: Er det en slaks "panorama-modus" å ta bilder i wide-screen?

 

Det vil vel passe ganske bra til min bærbare pc med 17" Widescreen med maks oppløsning på 2048 x 1536?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Å kalle det panoramamodus er vel å ta hardt i. Såvidt jeg vet er det kun snakk om å "kutte" bildet slik at det blir i 16:9-format. Har aldri prøvd den modusen selv, men en kan jo oppnå samme resultat med å ta et bilde i maksimal oppløsning for deretter å kutte det selv i et bilderedigeringsprogram. Men for de som ønsker bilder i dette formatet er det jo kjekt å slippe å kutte manuelt i etterkant. Dessuten er det vel lettere å kontrollere hva som blir med på selve bildet hvis en tar det direkte i kameraet, istedet for å kutte bort selv etterpå, for evt. å finne at vesentlige deler av motivet blir kuttet bort hvis en skal få korrekt 16:9-format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...