Mazeking Skrevet 14. september 2006 Rapporter Del Skrevet 14. september 2006 Har snakket litt med en kompis som nettopp var på messa i hamburg (fagmesse TV). Han nenvte at HDTV sendekvalitet i Norge ikke er bestemt. Han synes det var latterlig at folk nå kjløpte 720p TV'er hvis NTV og kanalene kom til å sende i 1080p. På ntv.no sine sider står det ingen ting om oppløsningen HD-TV kommer til å bli sendt i (720/1080p/i) kun at de vil bruke MPEG4 komprimering. Noen som vet noe mer rundt dette? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Etter å ha søkt litt fann eg ingen eintydige svar. I Den Digitale kringkastingsrapporten frå april i år står det følgjande: Mens tradisjonell SD-TV kringkastes i oppløselighet med 720*576 piksler, vil HDTVs bilde bestå av 1920*1080 piksler Om det er interlace eller progressiv står det ikkje noko om. Men i denne artikkelen frå Nettavisen (ein månad gammal) står det dette: NRK og TV 2 har offisielt ingen planer om å gå over til HDTV-sendinger, men det er mye som tyder på at disse vil starte en overgang til HDTV når dagens analoge bakkenett slukkes helt. De vil da satse på 720p, ikke de virkelige høyoppløselige 1080-standardene (selv om produksjonsutstyret trolig vil støtte dette). Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Husk at hvis 1080p skal sendes til HVER husstand krever det uhorvelig mye båndbredde! 720p er "mye" lettere mtp båndbredde. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 16. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Mener det også står på sidene til ntv.no at de vil sende med en båndbredde på 22Mbit/s. Et 720P signal ligger vel på 12-13 Mbit/s Et 1080p signal ligger vel opp mot det det firedobbelte av 720p? Burde vel tilsi en båndbredde på ca 50 Mbit/s? Dubliserer man dette opp med antall kanaler man totalt har så blir det jo sinnsyke båndbredder. Selv med et 720p. Men når man tenker tilbake på den gangen man hadde et 14.400 modem så var jo de første 56K modemene som helt vanvittig raske i forhold. Om ti år sitter vi vel alle med gigabitlinje rett i veggen og streamer Star Wars episode 8 rett fra Lucasfilm.com på TV'en i heimen på preimieredagen i 1080p Endret 17. september 2006 av Mazeking Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. september 2006 Rapporter Del Skrevet 17. september 2006 Man må ikke misforstå samenhengen av digitale sendinger og HD. Det er ingen selvsagthet at Digitale sendinger betyr det samme som HD. De vil fra starten ikke sende noe i HD. Det er snakk om en kanal eller to for å teste. Men som det har stått litt i media i den siste uken så er det MEGET begrenset sendeflate i det digitale nette. Det er rett og slett ikke plass til alle som vil inn. En HD sending vil ta like mye eller mer plass en en vanlig sending. Mao, skal man ha en HD sending må man offre plass til en hel kanal. Jeg vil tro at UPC og Canal digital og Viasat vil være større på HD sendinger først enn det NTV vil være. Dette er private firmaer med ett behov for å skille seg mer og mer fra NTV og skape en nisje. Før eller siden vil jo alt bli HD sendinger..men jeg tror en 100% overgang er mellom minst 10 år unna..om ikke lengre. Noe som betyr at TVer som blir kjøpt idag vil 90% være byttet ut innen det skifte er gjort. Mao....HD TVer er ikke ett must å kjøpe. Ting går tregt i Norge på dette område, det er litt synd. AKIRA Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Husk at hvis 1080p skal sendes til HVER husstand krever det uhorvelig mye båndbredde! 720p er "mye" lettere mtp båndbredde. 6878148[/snapback] Sendes til 'HVER' hustand? ... Du har ikke helt skjønt dette med kringkasting tror jeg... Endret 16. oktober 2006 av etjazz Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 Når det snakkes om det digitale bakkenettet, så setter jeg pengene mine på at vi får én - kanskje to - HD 720p-kanaler. Båndbredden tillater ikke mer, og NTV er etter sigende mer interessert i å klemme mest mulig kanaler inn på eteren, ikke så interessert i kvaliteten. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 Husk at hvis 1080p skal sendes til HVER husstand krever det uhorvelig mye båndbredde! 720p er "mye" lettere mtp båndbredde. 6878148[/snapback] Sendes til 'HVER' hustand? ... Du har ikke helt skjønt dette med kringkasting tror jeg... 7080246[/snapback] Han har det....men har du? Det er jo nettopp båndbredden alt kommer ann på. Ihvertfall i det digitale bakkenettet. Kanskje du har lyst til å utdype litt hva du mener han (og jeg) ikke har skjønt med kringkasting? AKIRA Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvor mange husstander som tar inn digital TV har ingenting å si for utsendt datamengde fra kringkasterne. kringkasterne bare sender ut også er det opp til hver enkelt om de vil se eller ikke. Jeg har også et spørsmål angående komprimeringsformat: Er det slik at NTV kommer til å komprimere med MP4 fremfor MP2 som de bruker i Sverige? Eller er det H.264 som gjelder helt fra starten av? Jeg har ikke helt kontroll på hvilke kringkastingsformater for TV som eksisterer utenom MP2, derfor jeg lurer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 Om 10-20 år snakkes det sikkert om UHD - UltraHigh Def... det blir saker det Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 Husk at hvis 1080p skal sendes til HVER husstand krever det uhorvelig mye båndbredde! 720p er "mye" lettere mtp båndbredde. 6878148[/snapback] Sendes til 'HVER' hustand? ... Du har ikke helt skjønt dette med kringkasting tror jeg... 7080246[/snapback] Han har det....men har du? Det er jo nettopp båndbredden alt kommer ann på. Ihvertfall i det digitale bakkenettet. Kanskje du har lyst til å utdype litt hva du mener han (og jeg) ikke har skjønt med kringkasting? AKIRA 7080308[/snapback] Vel, her er det 2 poeng. Det ene er hvor mye båndbredde 1080p opptar og det andre er hvor mange som skal motta det. Kringkasting er per definisjon ikke selektiv - derfor vil den påkrevde båndbredden være det samme uavhengig om det er 10 eller 10000 som mottar signalet. Med dagens optimaliserte H.264/AVC kan man encode grei 1080p kvalitet med snittbittrate på ca 10mbit. En analog kanal i dag, f.eks NRK1 (8mhz) spiser ca 32mbit. Det vil si at det åpnes for 3 HD strømmer for hver analoge kanal som digitaliseres. Om NTV vil prioritere kvantitet forran kvalitet er heller usikkert. Sansynligvis kommer vi til å få en haug med "spesialkanaler" i mono og lav oppløsning. Jeg ser for meg: NRK Du skal høre mye NRK Blomster Finn NRK Alltid FrokostTV TV2 Ze"Bra"Reklamer Hele Døgnet TV2 Sport1 Du ikke visst eksisterte (ryktet skal ha det til at de har kjøpt opp rettighetene til PingPong WM '08) etc .... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg setter penger på at vi her på berget får 720p fra NRK. Men så spørs det om vi før 2010, noe jeg er villig til å satse penger på at vi ikke gjør.... Jeg har ikke behov for å kjøpe flatskjerm før jeg har noe å bruke den til. Da er det langt mer fornuftig å kjøpe en projektor som dekker det bruksområdet du skulle ha for å se hd materiale... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Er det slik at NTV kommer til å komprimere med MP4 fremfor MP2 som de bruker i Sverige? Eller er det H.264 som gjelder helt fra starten av? Fakta om bakkenett frå NTV.no:Tekniske fakta om det digitale bakkenettet: Frekvensområde: UHF band III og IV, 470 – 790 MHz Signalpakker/kapasitet: 3 signalpakker med kapasitet 22 Mbit/s. Etter analog slukking kan ytterligere to signalpakker etableres. Komprimeringsstandard: MPEG-4 med SD og HD profil Basisnettet: 13 + 452 sendere (antennepunkter) Satellittskyggenett: 400 – 800 sendere (antennepunkter)[/b] H.264 er ein del av MPEG4-standarden (MPEG4 part 10), so det er kanskje den som skal verte brukt, eg veit ikkje sikkert. Endret 16. oktober 2006 av incanus Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 NTV kommmer til å gå for MPEG 4 akkurat slik som Sverige nå har begynt å bytte til. De rullet ut med MPEG 2, men ser seg nå nødt til å gå over til MPEG 4. Noe som betyr at de som ble påtvunget en MPEG 2 boks må bytte ut. Vær glad vi i Norge går rett på MPEG 4. Anngående datamengde/båndbredde. Jeg er usikker på om folk har tatt for gitt at man tenker på samme premisser. Men fakta er at en HD kanal bruker støre båndbredde i sendenettet enn en PAL oppløsning. Så jeg har argumentert ut fra at det er en avgjørende faktor for NTV å veie opp verdien av brede tunge HD sendinger vs å ha flere kanaler i sende nette. Ihvertfall inntil det analoget nettet er 100% slukket over hele landet. Så jeg har overhode ikke forholdt meg til hvor mange som kan motta sendingene. det er jo helt rett at er det i lufta kan alle få det. Men NTV må jo velge om de skal sende flere kanaler eller færre kanaler avhengig av hva slags oppløsning de sendes i. Og som det har stått i flere medier....nå i første runde er det en begrenset sendeflat. AKIRA Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 16. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2006 NRK Du skal høre myeNRK Blomster Finn NRK Alltid FrokostTV TV2 Ze"Bra"Reklamer Hele Døgnet TV2 Sport1 Du ikke visst eksisterte (ryktet skal ha det til at de har kjøpt opp rettighetene til PingPong WM '08) etc .... 7081367[/snapback] :!: Du har glemt NRK Finsk Fjernsynsteater. Lenke til kommentar
Tantra Skrevet 22. november 2006 Rapporter Del Skrevet 22. november 2006 Men fakta er at en HD kanal bruker støre båndbredde i sendenettet enn en PAL oppløsning. 7082197[/snapback] HDTV-formatene vil bli bitredusert med MPEG-4, og dermed ta mindre plass enn analoge formater. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 22. november 2006 Rapporter Del Skrevet 22. november 2006 Som flere andre her tror jeg ikke at vi får HD sendinger fra NRK og TV2 før 2010. NRK skulle gå over til 16:9 format 16. september, men selv det klarte de ikke. Amatører. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 22. november 2006 Rapporter Del Skrevet 22. november 2006 Som flere andre her tror jeg ikke at vi får HD sendinger fra NRK og TV2 før 2010. NRK skulle gå over til 16:9 format 16. september, men selv det klarte de ikke. Amatører. 7337741[/snapback] De så vel ikke hensikten, i og med at de fortsatt sender analogt til de fleste husstander. Selv ser jeg ikke hensikten i å kjøpe HDTV før jeg har HD-materiale å bruke den til. Så det er litt at innholdsleverandørene venter på større utbredelse av utstyret, og konsumentene venter med utstyret til innholdet er der. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 22. november 2006 Rapporter Del Skrevet 22. november 2006 Jeg tipper 720p eller 1080i, for å gjøre det enkelt. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 22. november 2006 Rapporter Del Skrevet 22. november 2006 Som flere andre her tror jeg ikke at vi får HD sendinger fra NRK og TV2 før 2010. NRK skulle gå over til 16:9 format 16. september, men selv det klarte de ikke. Amatører. 7337741[/snapback] De så vel ikke hensikten, i og med at de fortsatt sender analogt til de fleste husstander. Nå vet jeg ikke hvordan det ser i statestikken mellom analogt og digitalt eller hvor stor del som kan motta WS-signaler, men jeg husker at for mange år siden sendte TV1000 filmer i widescreen analogt via parabol. Med tanke på hvor mange WS-TV'er det finnes i Norge er det ennå merkeligere at de norske kanalene har vært så seine til å innføre WS i sine sendinger. Selv kjøpte jeg en WS-TV for cirka 10 år siden og først seint i år er det realitvt mye sendinger i WS. De siste årene har det være nærmest umulig å få tak i en anstendig TV i 4:3-format. Vet naturlig nok ikke hvor stor prosentandel av kundene som må ha tilgang til WS-TV og WS-kompitable signaler før de finner det hensiktsmessig å gå over til WS for fullt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå