Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Her vil jeg samle info jeg kommer over og mine erfaringer med A100, forhåpentligvis med hjelp fra de andre Sonygutta på forumet.

 

Sony Alpha A100

 

Nøkkelfunksjoner:

 

- SSS: Super Steady Shot, Sonys Bildestabilisator

- 10,2 Megapixler

- Eye Start: Kameraet starter fokusering når øyet nærmer seg søkeren

 

A100 kommer i tre forskjellige utgaver\Kits:

 

- Sony A100: Kun kamerahuset

- Sony A100K: Hus + 18-70 Objektiv

- Sony A100?: Hus + 18-70 + 75-300 Objektiv

 

Mer om objektivene:

 

Sony 18-70mm F/3.5-5.6 TEST HER

 

Sony 75 mm - 300 mm - f/4.5-5.6 TEST HER[/b]

 

Ny firmware til kameraet er kommet og finnes her for EU utgaver:

Sony A100 Firmware 1.02

 

 

Tester og Info:

A100 i Prisguiden

"Kjøpe nå eller vente"-Tråden her på forumet

DPReview's Review av kameraet

Akams Førsteinntrykk av kameraet

Akams Andreinntrykk av kameraet

Cameralabs sin Preview

Den norske brukermanualen

 

Annet relevant:

DPReview's forum for A100 brukere

Bibliotek over alle Konica Minolta og Sony objektiver med tester etc

Tips for effektiv støyhåndtering

Tråd på DPR-forumet ang. hjemmelaget batterigrep

 

Om Objektiver:

Gary Friedman er ett kjent navn for mange, og har skrevet guider for ett uttall DSLR kamera.

Han har laget en kort liste med noen "gamle" Minolta objektiver med god kvalitet som vistnok gjør susen på A100 for en rimelig penge:

* 24-50 f/4

* 70-210 f/4 (affectionately known as the “beer can”)

* 28-75 f/2.8 (a phenomenal performer for a low price!)

* 35-200mm xi (surprisingly!) This lens also has a motorized zoom feature.

* 50mm f/1.7 – sharp sharp sharp, and cheap cheap cheap!

 

Han nevner også følgende:

Also, Minolta’s older (pre-1985) manual-focus lenses, having nomenclature like “Rokkor”, “MF”, “MC”, or “MD”, will not fit onto the Alpha body.

 

 

 

Mye mer utfyllende info vil komme, og jeg håper alle som kan vil bidra.

Skriv dine egne erfaringer med kameraet og tips til de som vurderer å handle, utfyllende og seriøse bidrag er alltid velkommene.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne gleder jeg meg til å følge med på. Har selv et ett år gammelt KonicaMinolta, og håper Sony følger opp med gode modeller.

 

Jeg er spesielt interessert i brukererfaringer angående autofokus (hurtighet, lysfølsomhet, nøyaktighet etc.), eksponering/lysmåling samt den mye omtalte støyen.

Lenke til kommentar

Mine egne erfaringer:

 

SSS:

Det funker faktisk, kanskje ikke så bra som 3 stops, men ikke langt unna. Det er også alment akseptert at det ikke er like effektivt som VR\IS i værstingobjektivene, men hvorfor skal det behøve å være det? Dette funker faktisk og har ført til at jeg i 50% av tiden hvor jeg tidligere brukte stativ nå løper rundt med monopod.

Å ha denne funksjonen uansett objektiv er herlig rett å slett.

 

Støvfjerningen:

Tja.. Har hatt kameraet i en måned nå, kjøpte dobbeltkitet og har flittig byttet objektiv i alle mulige situasjoner, og har enda ikke sett snurten av støv.

Men her må sunn fornuft spille litt inn, det hjelper selvsagt noe på svevestøy etc. å forsøke å riste det vekk, men man må nokk frem me børsten i blandt. Hvorfor må vi vaske hendene, når vi bare kan riste dem?

 

Grep\Ergonomi\Byggekvalitet:

Helt grei, kjennes ikke leketøysaktig ut i mine hender,og gummien på høyrehåndsgrepet er som støpt etter mine hender. Personlig er det eneste jeg kan sette fingeren på her at huset ikke er "høyt" nok, men jeg driver å skal mekke batterigrep, så da får vi se. Jeg har ikke mange hus å sammenligne med, men det danser i alle fall i sirkler rundt 350D etter min mening, mens D70S kanskje kjentes litt mere solid ut.

 

Søkeren:

Jeg bruker briller, og kan derfor ikke gnu ansiktet helt inn i søkeren, og derfor opplever jeg den som litt trang, men den er skarp, lys nok for meg og relativt informativ.

 

EyeStart:

Jeg har deaktiver EyeStart AF da den for min del bare var irriterende, skjeldent jeg skal fotografere ting som plutselig dukker opp out of nowhere, men den slår av skjermen når øyet mitt er inntill og når jeg går med kameraet (den merker at overkroppen min er i nærheten av søkeren) og dette sparer jo batterier. Ikke den nyttigste funksjonen for min del, men kanskje andre finner mere nytteverdi i denne.

 

Den fryktede støyen:

Kan ikke si denne har plaget meg, nå har jeg aldri vært over 400 i ISO heller da, tar jeg bilder i mørket er det somregel av stillestående ting, så da tar jeg lukkertiden til hjelp.

Men som en av linkene i første post viser til, finnes det en ganske effektiv måte å redusere denne støyen på.

 

Generellt:

Jeg oppfatter kameraet som raskt, MEGET enkelt i bruk (intuituve menyer) og SSS er for meg gull verdt, jeg skjelver som ett løv i vinden.

Kit-objektivene har funket fint for meg, jeg har en Beercan på vei i posten bare fordi det er en "must have", og jeg ønsker meg noe lysterke greier i 85mm og noe i vidvinkel enden, men har ikke planer om å bytte ut 18-70en enda.

DRO er også greit i enkelte situasjoner, men jeg er en av dem som virkelig liker å etterbehandle, så jeg gjør ofte jobben selv for hand.

 

Batterilevetiden har også vært strålende, jeg har enda ikke opplevd at den har begrenset mine utflukter.

 

Hadde jeg skullet kjøpt nytt kamera i dag hadde SSS vært det som har veid sterkest FOR og det faktum at Sony ikke har ett alternativ for meg å oppgradere til, og noe begrenset utvalg i opptikk vært det som veide MOT.

Jeg har ikke penger til å handle L opptikk med IS uansett, så det hadde nokk blitt en Sony da og, og nytt hus i en større klasse, vel, det blir nok lenge til for min del. Jeg må først få kameraet til å bli en begrensing, og dit har jeg langt igjen.

Lenke til kommentar

Jeg får legge ut mine erfaring/meninger om kamera også.

 

 

Fordeler:

 

Super steadyshot i kamera er en veldig fordel ettersom en da slipper og bruke mange tusen ekstra for og få dette i objektivene.

D-Range optimizer gjør bilder med bakrundslys mye mer detaljerte.

Anti-dust som rister bildebrikken gjør at en slipper problemer med støv på bildesensoren.

Kamera grepet er helt supert med gummi på høyrehånd som gjør det utrolig bra og holde i.

Søkeren syntes jeg er klar og fin og får infoen jeg behøver.

EyeStart syntes jeg er en kjempe god funskjon som gjør at kamera aktiverer autofokusen og fokuserer når kamera kommer opp mot øye. (kan slåes av)

Bateritiden er helt super.

Ulemper

 

Egentlig ingen ulemper etter min mening. Det er ikke noe proff kamera men du får det du betaler for.

 

Støy i bildene mener mange er ett problem. For min del så er dette ikke noe problem i det heletatt.

Konklusjon

 

Ett utrolig bra kamera som du helt sikkert kommer til og bli fornøyd med så lenge du ikke er proffesjonell.

Kamera er raskt og fungerer helt perfekt.

Største fordel er bildestabilisering i huset.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på. Har A100 det samme geniale fokussystemet som jeg har på mitt Minolta 5D? At du kan velge fokuspunkt med å bare holde inne en av knappene på navigeringsdelen av kamera? Dette er så genialt, og overgår Canon ihvertfall soleklart, det du må velge på forhand hvilket fokuspunkt du skal ha. Men her kan du faktisk fokusere med de knappene! Så viss kamera velger feil fokuspunkt er det bare med en liten knappetrykk så har du et annet. Mens på Canon derimot må du velge på forhand hvilket, på en litt tungvindt måte ( Eos 350D)

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Fikk mitt A100 i går og førsteinntrykket er meget bra.

 

Nå har jeg ikke eid speilreflekskamera selv før, bare lånt, så jeg har ikke det størrste grunnlaget for å sammenligne det med andre kameraer i samme klasse.

Men jeg angrer hvertfall ikke på kjøpet så langt :w00t:

 

Etter jobb er det rett ut og ta bilder, så får jeg komme med erfaringene når jeg har tilegnet meg dem :!:

Lenke til kommentar

Kan bare fort nevne at Alpha'n fikk meget god omtale i nyeste Fotografi. De tror at kameraet etterhvert vil få mange tilhengere, både blant Sony-mennesker, KM eiere og nykommere. De nevnte at kameraet har en del støy på høy ISO, men ikke så ille at det kom med i sammendraget over pluss og minus.

 

Kameraet fikk riktignok ikke høyeste utmerkelse, men "godt kjøp".

Lenke til kommentar

Ja jeg blir nesten bokeh-religiøs selv av denne! Innmari sweeeet, og mitt eksemplar er umulig å se at det er brukt, og med orginal solblender. kjøpte den av en Renato Elias, og skeptisk som jeg er sjekket jeg litt rundt, og fant ut han var fotograf og tok små oppdrag, som semi-pro.

Dette førte i alle fall til at mitt eksemplar var heeeelt strøkent, og hjemme på døra for den nette sum av 1400kr, midt mellom de dyreste og billigste jeg ser på ebay. Av denne summen var 25 dollar frakt og forsikring :D

Lenke til kommentar
Fikk min Ølboks i hendene i dag, rett fra Texas og den er nydelig, skal legge ut bilder ved en senere anledning :D

6916375[/snapback]

Unnskyld meg, men hvilket objektiv er det du snakker om?

6923195[/snapback]

 

 

Jeg tror han snakker om: Minolta AF 70-210 / 4 også kalt beercan.

 

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=48

6923515[/snapback]

Hehe, tenkte meg det , har et slikt selv, helt genialt objektiv, Bygd som en tanks, skarp som et Canon L objektiv. Eneste er at det er litt tregt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...