Gå til innhold

Komposisjonsprinsippene - viktig for et godt bilde

Anbefalte innlegg

Tenkte det kanskje kunne være greit å få en tråd med en oversikt over komposisjonsprinsippene, som er viktig når man skal ta et godt bilde.

Dette er veldig kort forklart, men jeg kan utdype det senere.

Kontrast:

- Konstrast betyr motsetning eller forskjell.

- Forskjeller skaper spenning og liv.

-Komposisjonen blir mer livlig og mindre monoton.

Det blir spenning og liv i bildet når det skjer noe hyggelig, noe uventet, noe skremmende eller et avvik fra det normale og forventede.

-Spenning oppstår mellom elementer i bildet fordi de er ulike i str.,

uttrykk eller styrke, altså kontrast.

Forskjeller skaper liv, og sørger for at elementene fremhever hverandre.

Harmoni og dynamikk er to ord med motsatt betydning og som brukes for å oppnå

uttrykk i bildet.

Harmoni: Ro, balanse, små forskjeller, osv.

Dynamikk: Aktivitet, liv, spenning, osv.

Bevegelse:

- Bevegelse skaper fremdrift, liv og spenning i bildet.

- Bevegelse skaper også system og orden. Man leter alltid etter et system i et bilde.

- Bevegelse kan være for eksempel linjer i et bilde. Vertikale, horisontale eller diagonale.

Balanse

- Veldig viktig i et bilde. Man søker som regel etter balanse i et bilde.

Et eksempel er å plassere et "tungt" objekt i et bilde, i fremste del av bildet. Det gjør at bildet "står stødig" og det blir balanse.

Eller man kan bruke det gylne snitt.

Enhet:

- Enhet vil si at en komposisjon oppleves som et samlet hele.

- Formen på et objekt i bildet gjentar seg mange ganger.

- Det blir på en måte en rytme i bildet, det gjentar seg hele tiden. Akkurat som en rytme som gjentar seg i musikk.

Håper noen forstår det og at det kommer til nytte for noen.

Informasjonen er hentet fra et foredrag på skolen og noe er egen erfaring.

Til slutt er det et bilde som viser bevegelse, kontrast og enhet.

Det er jeg som har tatt bildet.

post-73295-1158163982_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott! Godt presentert oversikt, og et veldig lærerikt grunnlag. Spesielt for oss som ennå prøver å lære å bli bedre fotografer er det veldig bra å bli bevisst på sånt. :thumbup:

Men jeg må si en ting, sånn på siden. Jeg er litt kritisk til sånne regler. Ikke at de er unødvendige, men at de ofte framheves som så universelle.

Jeg har selvfølgelig ikke empirisk belegg for dette, det er bare et inntrykk etter å ha sett en god del bilder på ulike fora, utstillinger, hobby- og proffotografer osv. Men resultatet av universelle regler er at veldig mange bilder fra veldig mange fotografer ender med å bruke de samme teknikkene og får det samme preget. Motivene varierer, men måtene å "fortelle" på er ofte ganske like. For meg er ikke dette en god ting. Satt på spissen er det som popmusikken i grand prix: godt håndtverk, og drit kjedelig. Universelle idealer er motsetningen til personlige uttrykk, som jeg synes er det egentlig interessante.

Skal et bilde alltid være behagelig å se på? Hvorfor?

Kan ubalanse være en god ting? Når?

Må det alltid være liv og dynamikk hvis det er det statiske i scenen som er verdt å fortelle om?

Osv.

Ikke misforstå, jeg mener absolutt at estetikk har visse grunnleggende fellesnevnere. Nybegynner-point-and-click-fotografier er jo enda mindre spennende enn velkomponerte bilder. Men prinsippene skal ikke bare læres for å brukes, også for å kunne brytes.

Opp alle jordens bundne treller, etc. :p

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Enig i det du sier, Onkel.

Altså, men må jo ikke følge disse reglene. Men jeg syns det er viktig å kunne de. Noen ganger er man jo faktisk ikke klar over at de er med i et bilde man har tatt, og som oftest så er det nesten alltid minst et av prinsippene i bildet.

Man får jo også spennede bilder ved å bryte disse "reglene", men da må man samtidig være klar over hva man bryter og at man bryter dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Til slutt er det et bilde som viser bevegelse, kontrast og enhet.

6856809[/snapback]

Jeg forstår ikke hva du mener med at bildet viser dette. Kan du bekrive det med ord og henvise til detaljene i bildet?

6860947[/snapback]

Enhet -Rytme, altså noe som gjentar seg. De små prikkene/sirklene gjentar seg i nesten hele bildet.

Kontrastene er svart/hvitt.

Bevegelse - Sirklene danner linjer som går i samme retning som vi leser, det skaper bevegelse, hvis du skjønner.

Jeg sitter på skolen nå, så jeg får ikke forklart så veldig godt, men kan ta meg bedre tid til å forklare når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...