Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk for 2 hus og gammelt utstyr

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Har overtalt familien til å gå til anskaffelse av bredbånd. Følgende scenario krever litt konsultasjon. Gammelt utstyr og litt store avstander. Need some help.

Vi har TO hus på eiendommen, A og B

I en overgangsfase vil Bredbåndstilknytningen være i hus B mens PCene står i hus A.

30-40 meter og to trevegger i mellom bredbåndstilknytning og PCene.

Spm 1: Kan dere anbefale en WLAN tilknytning? Hvor høy hastighet kan jeg regne med upload/download på et WLAN nett med slike avstander? Folka vil Skype litt... trenger upload.

Spm 2: Er det mulig å ha kun bredbåndsmodem + router i hus B hvor kabelen ligger, eller må det være en PC der inne også for at vi skal få internettilgang over WLAN?

Nytt moment- PCene selv:

Har gamle PCer. 1 laptop og 1 desktop.

Ingen av PCene har innganger som likner på kabelinngangen jeg har sett hos andre, er det ethernet-kabel det heter? Kan jeg kjøpe slike kabelinnganger og sette inn i PCen min løst? Hva heter slike kort med sånn utgang? Har flere ledige plasser bak på desktopen, ser jeg.

Hva kan jeg gjøre med laptopen? Kan den bruke en wireless USB adapter, eller er det ikke noe håp om å få den tilkoblet et bredbånd? (ræva PC- mordvåpen fra oslo Plaza? :hmm: )

Har searcha litt både her og på google, men med gammelt modem som tar helvetes lang tid, håper jeg noen av dere kan peke ut retningen jeg må lete i. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt:

Med såpass stor avstand så ville jeg anbefale at du har en nettverkskabel over gårdsplassen, selv om det kan fungere med trådløst.

Det er i hvert fall størst sannsynlighet for at det fungerer med kabel, men begge deler kan fungere

For mer informasjon om kabel over gårdstun og hvordan gjøre det best mulig:

Nettverk "over gårdstunet", ikke trådløst

Du trenger ikke å ha en datamaskin i huset med tilknytningen, det holder med en router.

Trådløst

Hvis du ønsker å benytte deg av trådløst så bør du velge en løsning med routere og trådløse accesspunkt som kan repeates.

Slik at du kan få forsterket nettverket med et sett antenner i hvert hus.

Altså blir den trådløse løsningen da slik

Internetlinje/modem -> Trådløs Router -> Trådløs accesspunkt i hus2 -> Datamaskiner med trådløst nettverk

Kablet:

Hvis du ønsker å benytte av kablet så vil det være følgende:

Internetlinje/modem -> Router -> Kabel over til riktig hus -> Switch -> datamaskiner

(Her går det også ann å sette inn trådløst nettverk ved å koble til et trådløst accesspunkt etter switchen)

Nettverkskort:

I forhold til å skaffe nettverk til datamaskinene så trenger de et nettverkskort.

Enten for vanlig kablet nettverk eller trådløst.

Til den vanlige PCen kan du sannsynligvis bruke:

Linksys WMP54GR (trådløst)

For laptopen kan du bruke:

Linksys WUSB54GC (USB)

Linksys WPC54GS (PCMCIA)

For kablet nettverk så trenger du andre kort:

Nettverkskort til den stasjonære

Nettverkskort til den bærbare (PCMCIA)

Nettverkskort til den bærbare (USB)

NB:

1. Det er viktig at du velger utstyr fra samme leverandør til routere/accesspunkt hvis du skal bruke den trådløse måten

2. Nettverkskortene som har USBtilkobling kan også brukes på den stasjonære PCen hvis den har USBtilknytning

3. Det er viktig at du velger router og accesspunkt som kan snakke sammen uten kabel, så viktig at du sjekker dette.

Spørsmål:

Hvor gamle er PCene?

Har de USB?

PCMCIAport?

Tillegg:

Jeg vil gjerne ha litt tilbakemeldinger fra de litt mer erfarne her inne da dette er min første større posting i denne delen av forum.

Ta det gjerne på PM om det blir for Off Topic

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Lomz, men kan tilføye at hvis du går for trådløst, så kan det lønne seg å skaffe en antenne som konsentrerer signalet innenfor en vinkel på si 90 grader. Hvis du monterer disse vinkelantennene fast på begge husene, så skal du kunne få ypperlig signal. Ulempen er at denne typen sendeutstyr koster litt mer enn standard sluttbrukerutstyr.

Du sier at du ikke kjenner igjen kontaktene bakpå maskinen, Det er da mulig at du har nettverkskort med Coax plugg. (denne er rund og likner på den du finner bakpå tv'en) Hvis dette er tilfellet så hadde jeg kjøpt et nytt kort, som kan bruke TP kabler.

Hei folkens! Har overtalt familien til å gå til anskaffelse av bredbånd. Følgende scenario krever litt konsultasjon. Gammelt utstyr og litt store avstander. Need some help.

Vi har TO hus på eiendommen, A og B

I en overgangsfase vil Bredbåndstilknytningen være i hus B mens PCene står i hus A.

30-40 meter og to trevegger i mellom bredbåndstilknytning og PCene.

Spm 1: Kan dere anbefale en WLAN tilknytning? Hvor høy hastighet kan jeg regne med upload/download på et WLAN nett med slike avstander? Folka vil Skype litt... trenger upload.

Spm 2: Er det mulig å ha kun bredbåndsmodem + router i hus B hvor kabelen ligger, eller må det være en PC der inne også for at vi skal få internettilgang over WLAN?

Nytt moment- PCene selv:

Har gamle PCer. 1 laptop og 1 desktop.

Ingen av PCene har innganger som likner på kabelinngangen jeg har sett hos andre, er det ethernet-kabel det heter? Kan jeg kjøpe slike kabelinnganger og sette inn i PCen min løst? Hva heter slike kort med sånn utgang? Har flere ledige plasser bak på desktopen, ser jeg.

Hva kan jeg gjøre med laptopen? Kan den bruke en wireless USB adapter, eller er det ikke noe håp om å få den tilkoblet et bredbånd? (ræva PC- mordvåpen fra oslo Plaza?  :hmm: )

Har searcha litt både her og på google, men med gammelt modem som tar helvetes lang tid, håper jeg noen av dere kan peke ut retningen jeg må lete i.  :innocent:

6852410[/snapback]

Lenke til kommentar

En liten ting til, hvis du nå skulle legge en kabel (grave ned eller strekke i luftlinje), så er det utrolig viktig at du kjøper en kabel som er egnet til dette formålet. Kablene du får kjøpt hos de fleste databutikker er overhode ikke egnet, da de mangler nødvendig isolasjon for utendørsbruk

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Nå ble jeg endel klokere.

Kommer til å gå for en trådløs løsning, da PCene kommer til å flyttes inn i samme hus som bredbåndet legges inn i etter noen måneder.

Det er et par ting jeg ikke helt skjønte:

1. Oppsett av router- kan alle PCer vær koblet til router trådløst, eller må en PC være koblet til noe direkte? Kan routeren konfigureres fra en PC som ikke er forbundet med den direkte?

2. Nettverkskort- Lomz listet bla. opp en USB adapter. På laptopen min toshiba satellite 2140- noe crap med windows 98 Second Edition frykter jeg at det ikke er noe PCMCIA-kort. Kan jeg bare bruke et sånt USB adapter uten å ha et kort skrudd inn i maskinen? Er adapteret et sånt nettverkskort i seg selv?

3. Access points- har dere en link til et sånt produkt? Hva må et slikt trådløst access point være koblet til annet enn strøm, rent fysisk?

4. Maskinene mine er fra 98 og 2000, uten USB 2.0. Må jeg kjøpe USB 2.0 innganger for at de skal kunne brukes med et USB trådløst adapter?

Lenke til kommentar

Hei.

Skal prøve å komme med en grundig men enkel forklaring.

Først lurer jeg på om noen av maskinene skal skiftes ut med det første?

Ikke lurt å bruke massepenger på utstyr hvis noe skal snart byttes ut....

Det enkleste oppsett du kan få ved trådløst hvis du har liten erfaring med dette er vel følgende:

Der som ADSL modemet (bredbåndstilkoblingen) står, settes det opp en trådløs router. Er det langt fra ADSL modemet til veggen mot det andre huset, bør du trekke nettverkskabel fra modemet til den trådløse routeren som plasseres nærmest det andre huset.

Så trenger du et trådløst kort på hver PC som skal koble til dette. Da kan du bruke PCI eller USB på den stasjonære, og USB eller PCMCIA på den bærbare.

Ved bruk av USB vil du ikke få høyere hastighet enn 11Mbit siden du ikke har USB 2. Men så lenge du ikke har noe veldig høy hastighet på bredbåndet, bør dette virke greit.

Problemet med trådløst er rekkevidde. Det jeg skrev over vil kunne fungere hvis den trådløse routeren står ved yttervegg mot det andre huset, og de 2 maskinene i det andre huset også står tett opp mot veggen mot det andre huset.

Ellers må du som en annen her sa kanskje bruke en repeater, evt. eksterne antenner.

En repeater er rett og slett en annen trådløs 'boks'. Den plasseres i samme hus som de 2 maskinene, men da nærmest mulig det andre huset. Da tar den imot signalene fra den routeren i det andre huset, og sprer det ut til de 2 maskinene i samme hus.

Vet det er en boks fra f.eks. Linksys som kan programeres til disse forskjellige oppgavene. Men er man helt uerfaren er det kanskje lettere å kjøpe en 'ferdig' repeater.

Et par eksempler fra Prisguiden på utstyr du kan bruke under her:

Trådløs basestasjon som settes i huset med ADSL tilkoblingen.

Trådløst PCI kort til stasjonær PC

PCMCIA trådløst kort til bærbar PC

USB trådløst kort som kan brukes på alle maskiner. Ikke full hastighet uten USB 2.

Tilsvarende utstyr fra andre produsenter slik som 3Com, D-link og lignende fungerer også greit. Er en fordel med avtakbar antenne på basestasjon, det har ikke de aller billigste du får tak i.

Setter du på en slik antenne eller lignende på den trådløse routeren og retter antennen mot det andre huset, vil det hjelpe en del på signalet.

Alternativet er en større antenne, evt. utendørs. Vær obs på riktig tilkobling, forskjellige produsenter har ofte forskjellige antenneplugger. Den jeg linket til har flere typer plugger med.

Håper du skjønte noe av alt dette, ble mere enn jeg hadde regnet med ;-)

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...