Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk "over gårdstunet", ikke trådløst

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har internett ADSL fra Telenor. Stabil og fin linje. Har en pc i hovedhuset og ønsker to pc'er i låven, som ligger 30m. fra modemet i det hovedhuset.

Har prøvet Linksys trådløst WRT300N router med tilhørende nettverkskort i en av pc'ene i låven, men den mistet forbindelsen til stadighet. Leverer tilbake utstyret imorgen.

Så hva gjør jeg istedenfor?

Kan ikke ha nytt abonnement på ADSL pga fulle linjer her jeg bor.

Hvordan kobler jeg så de to pc'ene i låven opp mot det jeg har i hovedhuset?

Er det bare å kjøpe Tp kabler av en viss kvalitet, strekke dem over fra telenor modemet og håpe på det beste?

Håper noen av dere som leser dette har noen gode råd til meg.

Hanne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Monter en swich i hovedhuset og trekk et par cat5 kabler over til loven.

Kjører du 100Mbit netverk kan du splitte parene i en kabel og koble begge PCene på samme kabel.

6839445[/snapback]

Tusen takk for raskt svar.

Er ikke særlig dreven på dette her. Må jeg kjøpe spesielt isolerte kabler og er det best å føre dem over i luften eller grave dem ned? Har hørt at 100m ikke skal være noe problem for signalene for det blir jo mere enn 30m. da det er i luftlinje.

Kan jeg gjøre omvendt ved å trekke kun en kabel over til låven, ha en switch der og så fordele til to pc'er?

Lenke til kommentar

Vær litt forsiktig med luftstrekk vist du er i områder som er utsatt for mye lynnedslag. Å grave den ned er nok det beste. Helst bør kabelen legges i eit rør, da har du muligheter til å skifte ut kabelen vist det skulle bli problemer med den etter kvart.

Lenke til kommentar
Kjøp rør som brukes for skjultanlegg og grav ned.... da holder det i mange år.

6840498[/snapback]

Ennå bedre er nok meter med 1'' svart PEH plastrør (vannrør). Er beregnet til å legges ute, tåler utrolig bra med trykk. Steiner har en tendens til å bevege seg med frosten, og kjøres det med bil/redskap på samme området, kan man fort få skader.

Uansett, legg plastrør i sand, dvs sand under, på siden og over. Da minskes faren for skader.

Luftstrekk er fort utsatt for lynnedsalg.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Kjøp rør som brukes for skjultanlegg og grav ned.... da holder det i mange år.

6840498[/snapback]

Ennå bedre er nok meter med 1'' svart PEH plastrør (vannrør). Er beregnet til å legges ute, tåler utrolig bra med trykk. Steiner har en tendens til å bevege seg med frosten, og kjøres det med bil/redskap på samme området, kan man fort få skader.

Uansett, legg plastrør i sand, dvs sand under, på siden og over. Da minskes faren for skader.

Luftstrekk er fort utsatt for lynnedsalg.

6840756[/snapback]

:) Tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...