Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den store diabetestråden


Suburbian Hero

Anbefalte innlegg

Dette er den store diabetestråden.

Hvis du lurer på hva diabetes er så hvis du lurer på hva diabetes er se følgende link:

Wikipedia: Diabetes Melitus (Norsk)

 

Det finnes tre typer diabetes:

 

1.Diabetes type 1, insulinavhengig. Nærmere informasjon her:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Type 1 behandles oftest med syntetisk insulin, som injiseres subkutant (under huden). Tidligere brukte man gjerne svineinsulin, men i dag oppnås betraktelig bedre resultater med den syntetiske formen. Den finnes i to hovedtyper, hurtigvirkende og langtidsvirkende. Mange insulinpreparater inneholder en kombinasjon av de to som gir optimal virkning gjennom dagen.

 

2. Diabetes type 2, ikke-insulinavhengig. Nærmere informasjon her:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Type 2 behandles ofte først forsøksvis med en kombinasjon av diett og tabletter som øker insulinproduksjonen eller -virkningen, eller senker blodsukkeret på annet vis. Ved behov brukes også her insulin; dette har blitt vanligere ettersom pasientgruppen stadig blir yngre. Vektreduksjon vil ofte gjøre blodsukkerbehandlingen betydelig enklere, siden fettvev forbruker uforholdsmessig mye insulin. Mosjon bidrar sterkt til reduksjon av blodsukkernivået. Regelmessig mosjon er derfor viktig for diabetikere.

 

3. Diabetes Lada (Latent Autoimmune Diabetes in Adults), som er en blanding av type 1 og 2. Nærmere informasjon her.. OBS engelsk Wikipedia.

 

Symptomer på diabetes:(På engelsk)

* You are always thirsty

* You pass water excessively

* You always feel tired

* You sometimes suffer from blurred vision

* You often get cramps at night

* You often get infections

* Your wounds heal slowly

* You often get thrush or genital itching

* Your hands and feet often feel numb

 

Personlig så har jeg hatt diabetes siden jeg var seks år. Rett før sommerferien begynte jeg med insulinpumpe, av typen Accu-Chek Spirit:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
im_ac_spirit_blue.jpg
<-Sånn ser den ut.(Bilde)

 

Må innrømme at nålene var skumle, men det er deilig å ikke stikke meg tre ganger daglig :cry:...

 

Er stort sett fonøyd med diabetes,og at sykdommen ikke har plaget meg...

 

Da er alle med denne sykdommen og som kjenner dem som har diabetes velkomne!

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det er viktig å skille mellom type 1 og type 2, så fint om dette kommer frem i innleggene.

 

Jeg kjenner flere med type 1 og vet om ei med type 2. Diabetes er et emne som interesserer meg veldig, selv om jeg ikke har det selv.

Lenke til kommentar
Hva er konseptet med insulinpumpe? Hørt om sprøyte, men trenger litt folkeopplysning om insulinpumpe. Er det noe som erstatter?

6872849[/snapback]

En insulinpumpe sprøyter inn litt insulin hvert tredje minutt,dette kalle basaldose og gir kroppen din så mye insulin som den trenger. Men hver gang du skal spise legger du til ekstra insulin,ved hjelp av pumpen. Du stikker en nål med en kanyle i huden hver tredje dag, nålen trekkes ut. Men en liten plastnål blir igjen under huden. Pumpen er tilkoplet et slangesett...

 

Insulinpumpen erstatter sprøyta, og du slipper å stikke så ofte. Men nålen er noe større, den jeg bruker går 60 grader under huden og er 13mm lang. Selv om det finnes nåler på 8mm som kan stikkes rett i huden.

 

Det var alt jeg hadde...

Lenke til kommentar
Hva er konseptet med insulinpumpe? Hørt om sprøyte, men trenger litt folkeopplysning om insulinpumpe. Er det noe som erstatter?

6872849[/snapback]

En insulinpumpe sprøyter inn litt insulin hvert tredje minutt,dette kalle basaldose og gir kroppen din så mye insulin som den trenger. Men hver gang du skal spise legger du til ekstra insulin,ved hjelp av pumpen. Du stikker en nål med en kanyle i huden hver tredje dag, nålen trekkes ut. Men en liten plastnål blir igjen under huden. Pumpen er tilkoplet et slangesett...

 

Insulinpumpen erstatter sprøyta, og du slipper å stikke så ofte. Men nålen er noe større, den jeg bruker går 60 grader under huden og er 13mm lang. Selv om det finnes nåler på 8mm som kan stikkes rett i huden.

 

6872880[/snapback]

Vel, det finnes nå forskjellige pumper og den stilles jo inn for den enkelte person da.. Jeg har sånn jeg stikker rett inn, for synes den plastikkdriten virker så jævlig kvalm.. Også skifter jeg bare nål når jeg alikevel skal skifte alt i pumpa, hver 5-6 dag omtrent.. Folka på sjukehuset og alle sammen sier at det ikke er så smart, men det tar jeg full fart og gir en stor faen i.. ;) Men, som sagt, alt er jo helt individuelt da.. =)

Lenke til kommentar
Vel, det finnes nå forskjellige pumper og den stilles jo inn for den enkelte person da.. Jeg har sånn jeg stikker rett inn, for synes den plastikkdriten virker så jævlig kvalm.. Også skifter jeg bare nål når jeg alikevel skal skifte alt i pumpa, hver 5-6 dag omtrent.. Folka på sjukehuset og alle sammen sier at det ikke er så smart, men det tar jeg full fart og gir en stor faen i..  Men, som sagt, alt er jo helt individuelt da.. =)

Nei,det er ikke smart pga infeksoner ol. Jeg fikk infeksjon for to uker siden og har fremdeles en klump i magen. Deilig med gul masse fra magen... Håper du vasker hendene før du bytter da...

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Vel, det finnes nå forskjellige pumper og den stilles jo inn for den enkelte person da.. Jeg har sånn jeg stikker rett inn, for synes den plastikkdriten virker så jævlig kvalm.. Også skifter jeg bare nål når jeg alikevel skal skifte alt i pumpa, hver 5-6 dag omtrent.. Folka på sjukehuset og alle sammen sier at det ikke er så smart, men det tar jeg full fart og gir en stor faen i..  Men, som sagt, alt er jo helt individuelt da.. =)

Nei,det er ikke smart pga infeksoner ol. Jeg fikk infeksjon for to uker siden og har fremdeles en klump i magen. Deilig med gul masse fra magen... Håper du vasker hendene før du bytter da...

6895205[/snapback]

Som sagt kommer det veldig ann på personen og alt sånn.. Jeg har ikke hatt noen spesielle problemer med det, bare en gang for noen uker siden da jeg fikk en sånn luftkul, men det var fordi jeg fucka opp når jeg stakk og masse sånn bs..

Lenke til kommentar

Jeg synes engangs pennene er helt topp, forstår ikke hva som er så bra med pumpe, har dog hatt ustabil diabetes en hau med år. Men det virker ekkelt med den pumpa, det blir nok en vane sak, men har aldri hatt noe problem med å sette sprøyte og det er vel den store fordelen?

 

Har fått den nye insulin typen lantus nå, som har gjort min diabetes mye mer stabil, spesielt om natten :)

Lenke til kommentar
Jeg var en av de første i Norge som fikk bruke pumpe (i 1993) og gikk med denne i 10 år. Jeg kan ikke bruke pumpe nå da magen min tar til seg insulinet ekstremt variert (brukt samme områdene på magen for mye og for lenge). Jeg bruker nå penner og lar magen hvile ett års tid. Er usikker på om jeg går tilbake til pumpe though.

6907650[/snapback]

Så det går altså ikke ann å ha pumpen lenge, pga stikkstedene blir for skadde? Så de leges ikke fort nok. Tja det høres ikke så greit ut...

Lenke til kommentar

Jeg har en liten greie på at jeg ikke har lyst til å bruke pumpe, for den er så stor og klumpete og i veien og sånt, men hvis jeg bruker sprøyter så må jeg stikke hele tida, og det blir ustabilt som bare faen. Sååå alt i alt kunne jeg greid meg uten hele diabetesen. =P Gleder meg til den dagen det kommer en ordentlig brukervennlig pumpe som er _liten_. Størrelsen har hvertfall ganske mye å si for meg, men tror nok jeg fortsetter med pumpe enn så lenge.

Lenke til kommentar

Gleder meg mest til det kommer en kur, eller en annen form for løsning som gjør at man slipper å måle blodsukkeret og sette insulin.

 

Nå er ikke jeg så veldig plaget av min diabetes, har et langtidsblodsukker som har variert fra 5,4 til 6,3. Jeg har fremdeles litt egenproduksjon som gjør at jeg er godt regulert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...