Gå til innhold

[Solved] Dårlig ytelse A8N-SLI & Si3114 RAID5?

Joffer

Anbefalte innlegg

Har et Asus A8N-SLI Deluxe hovedkort som til vanlig har kjørt med en Raptor 74GB og en WDC 250 GB. Nå har jeg skaffet meg 4 WDC 250 SATA disker til og tenkte å kjøre disse i RAID5 for å få mest plass men ha litt sikkerhet dersom en av diskene skulle ryke. Altså 4x250 i RAID5 = 750 GB disk tilgjengelig.

Har koblet disse til og aktivert kontrolleren i BIOS (v1016). Har siden laget et RAID5 av alle diskene i BIOS til chip'n. Til Windows har jeg lastet ned siste driver og applikasjon fra Silicon Image sitt nettsted:

Sil3114 32-bit Windows SATARAID5 Management Utility with Driver v1.5.5.0 (2006-06-26)

På Asus sitt nettsted (guuuud ååhhh tregt btw) så er v1.1.0.0 siste versjon btw. Har ikke testet denne.

For å teste litt så pakket jeg ut en DVD ISO som var pakket i rar filer. Til dette brukte jeg v4.42 av 7-zip. Utpakking av isofilen til min single WDC250 disk gikk med ca 25MB/s (info fra 7-zip). Når jeg gjorde det samme mot RAID5 så fikk jeg ynklige 8MB/s. Kan dette stemme? Nå er jeg ikke ute etter superfart på RAID5'n (da kunne jeg prøvd RAID0), men så dårlig er jo ikke aktuelt.

Har også en CPU-load indikator kjørende (fra yahoo widgets) og den viste aldri mer enn 10%... Har en AMD64 X2 4200+ (2.2GHz DualCore) og 1GB RAM, Windows XP SP2.

Noen forslag/forklaring?

En annen ting. Da dette er RAID5, så tenkte jeg at jeg skulle teste redundansen, så jeg dro ut den ene SATA kablen fra en av diskene. Da forsvant hele stasjonen. Selv om jeg puttet den tilbake fikk jeg aldri stasjonen tilbake i Windows, ikke etter en reboot heller. Ganske merkelig?

Endret av Joffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen har noe godt svar får jeg svare meg selv, siden jeg nå kom på hvorfor hastigheten sugde så... et RAID-5 må bygges opp, og det tar noen timer på et så stort RAID.. (i motsetning til RAID-0/1 som er enkel oppdeling, så er jo RAID-5 XOR...

Og når jeg nå laget et nytt RAID-5 og sjekket 'task summary' i Sil3114 SATARAID5 GUI så ser jeg at den jobber med å bygge opp raid'n... 16% ferdig, over 3 timer igjen...:

3  Create RAID Group  Raid Group 0  Active  10  16 %  9/11/06 11:25:54 PM    03:34:26

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...