Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter, uten POST-pip & uten skjermbilde

Anbefalte innlegg

Hei. For noen dager siden begynte maskinen mitt å oppføre seg merkelig, hele systemet bare frøs, bildet på skjermen og lyden stoppet; siden det ikke er så uvanlig med de litt ustabile nvidia-grafikkdriverne så omstarter jeg med resetknappen og fortsetter det jeg holdt på med.. Så skjer det igjen, og etter bare 2min en gang til. Etter det kommer jeg ikke lengre enn oppstarslasteren som fryser rett før den klarer å laste kjernen over til minnet.

Jeg blir såklart nysgjerrig på hva som kan være feil i systemet mitt og mistenker raskt harddisken siden den er fire år gammel og har hatt sin historie med filsystemfeil. Jeg booter opp en gentoo-livecd, monterer root-filsystemet på hoveddisken og filsystemet på en annen disk og begynner å ta backup av operativsystemet på partisjonen, etter at jeg har gjort det så reinstallerer jeg GRUB (oppstartslaster) på disk A og konfigurerer GRUB til å laste operativsystem og kjerne fra disk B (den jeg kopierte til). Men nei, maskinen fryser ved lasting av kjerne og jeg dropper denne hypotesen og mistenker til slutt minnet mitt; jeg tar ut brikke 1 og setter brikke 2 i slot 1. Systemet booter og virker helt fint for en dag, men neste dag så gjentar problemet seg, maskinen fryser i stadig mindre intervall, men denne gangen kan jeg ikke skru av maskinen ved å holde inn powerknappen, istedet holder jeg inne knappen i ca 20sek helt til maskinen starter på nytt(?). Etter det har jeg ikke fått signal til skjermen, tastaturet lyser ikke og maskinen gir ikke fra seg et lite pip etter POST.

Jeg mistenker nå at det er hovedkortet mitt det er noe feil med: jeg har prøvd å koble fra alt unntatt cpu og strømforsyning, jeg har prøvd å startet systemet med en annen strømforsyning, jeg har prøvd å bytte om rambrikkene, prøvd å startet med begge igjen, jeg har testet begge rambrikkene hos naboen og de virket, jeg har koblet fra alle harddisker og alt i pci-slottene.

Systemet mitt består av en 500Ws strømforsyning, Asus P5P800SE hovedkort med Intel brikkesett, Geforce 6600GT grafikkort, fire seagate ata-harddisker og en seagate sata-harddisk. Operativsystem er Arch GNU/Linux, kjerne er Linux 2.6.15.3 og oppstartslaster var LILO, er nå GRUB (GRUB og LILO hadde samme problem med å laste kjernen da jeg først opplevde problemet)

Kanskje litt lang post, men jeg håper det informerer det meste av mitt problem, og kanskje er det noen som har opplevd noe lignende og kan forklare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...