Antarctica Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Nå skal jeg komme med min historie / erfaring. Det skjedde i går. Jeg skulle hente mitt søskenbarn og en kompis som bor litt lenger unna skolen enn det jeg gjør. Jeg for min del kan bruke 4 minutter hvis jeg går. Men siden jeg nettopp har fått lappen, syns jeg det er veldig morsomt å kjøre bil. Da jeg kom kjørende på skolen skulle jeg parkere bilen, og parkeringsplassen ”min” var opptatt, så jeg kjørte litt lengre frem. Dar har jeg allerede passert et skilt som ser slik ut: Før jeg passerte det skiltet så jeg faktisk en politimann som står nedi gata der. Jeg tenkte egentlig ikke så mye over det, fordi jeg trodde det skiltet betydde at det var ”gjennomkjøring forbudt” siden jeg aldri har sett det skiltet blitt brukt til noe annet. Jeg trodde derfor at man kan kjøre innenfor den sonen, så lenge man parkerer et sted. (Det blir ofte slik på små plasser.) Jeg kjørte 15-20 meter forbi skiltet, og parkerte. Der ser jeg at politimannen kommer mot meg. (Jeg tenkte ikke over at jeg faktisk hadde gjort noe feil på dette tidspunktet.) Han spør så om jeg har førerkort, jeg svarer ja, og gir han det. Jeg spør han så om jeg har lov å parkere her. Da kommer han med den bråkjekke kommentaren sin ”Ja … Men det blir dyrt i lengden”, Jeg spør hvorfor og han svarer med – ”har du ikke sett skiltet der” og peker. Jeg mumlet bare litt. Jeg spurte han hva dette kostet da, og tenkte inni meg at 4-500 kroner ikke er så ille. Han svarer da ”Det blir 4200 kroner”. Jeg satte bare og sa nei, nei, nei til meg selv, for han gikk å skulle håndtere de fire andre bilene før meg, som ble stoppet av samme grunn! Han kom tilbake til meg, mumler ditt og datt som jeg ikke fikk med meg. Han spurte også om jeg skulle vedta det forenklete forelegget, jeg var i en tilstand som ikke kan måles med noen ting! Her er vertfall forelegget jeg fikk: Det skal nevnes at det var 10-20 stykker som ble stoppet den dagen, alt fra lærere til elever, og fattige studenter som meg! Jeg takker meg selv at jeg faktisk ikke har brukt opp alle pengene jeg har tjent i sommer. Etter denne erfaringen har jeg faktisk funnet ut hvor dyrt det er å bli tatt for slike ikke fullt så alvorlige forseelsene. Jeg skjønner også at bøtene er dyre fordi vi skal lære av dem, i tillegg til at Staten er grådige svin! Jeg vil gjerne at dere kommer innlegg både om min erfaring, og deres egne erfaringer! Jeg vet godt at jeg har gjort noe som ikke er lov, og at det er min feil. Men jeg vil derfor ikke se poster som sier ”Du har fortjent det” osv … Dette der en opplevelse jeg ikke unner noen, og jeg kommer til å lese skilt litt bedre i fremtiden! Her er et skjema jeg fikk sammen med boten, som viser satsene for forenkelte forelegg, det er skummelt og irriterende lesestoff spør dere meg! Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det var jo kjedelig, men jeg synes det er litt skummelt at du klarte å bestå teorien hvis ikke du vet hva et slikt skilt betyr. Her er skiltforskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20051007-1219.html Hvis det bare hadde gjeldt gjennomkjøring ville det stått et underskilt med "Gjelder gjennomkjøring". Derimot gjelder det bare mellom 8 og 16 på hverdager. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 God post, en tankevekker til resten av folket, men kan du ikke parkere for å "fikse lyset/hva enn" forbi det skiltet? Siden han kom mot deg mens du hadde parkert, du kunne bare ha gått ut med en gang, og latt som om du sjekket bakspeilet/dekket. Hmm leste nå at du ikke visste helt hva skiltet betydde. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 hmm ja, jeg får passe på når jeg får lappen om sannsyneligvis 2 uker. Hender jo av og til at jeg overseer enkelte skilt Så på bøtesatsene nå, var ikke akkuratt så billig nei Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Siden han kom mot deg mens du hadde parkert, du kunne bare ha gått ut med en gang, og latt som om du sjekket bakspeilet/dekket. Skiltet har ingenting med parkering å gjøre, det er ikke lov til å kjøre forbi det. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hvorfor kjører du forbi et skilt som viser at her er det ikke lov med bil/motorsykkel, med mindre annet er spesifisert? Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Det er noen som sier meg at hvis det bare en en purk der, og man ikke vedtar boten, så slipper man som oftest unna. Fordi politimannen ikke har bevis o.l. Ord mot ord? Jeg visste ikke annet enn å vedta forelegget med en gang jeg! Hvorfor jeg kjørte forbi skiltet? Fordi jeg er ny i trafikken, jeg misforstod skiltet + At mange andre parkerer der, inkludert lærere! Jævlig lett å bli litt forvirra spør du meg! En lærepenge er en lærepenge. Husker dette til neste gang jeg =) Endret 2. september 2006 av Antarctica Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Det er noen som sier meg at hvis det bare en en purk der, og man ikke vedtar boten, så slipper man som oftest unna. Det er bare tull. Politifolk blir omtrent alltid trodd selv om det burde være tvil, og det hadde det neppe vært i dette tilfellet. Tror ikke du trenger å angre på at du vedtok forelegget. Hvorfor jeg kjørte forbi skiltet? Fordi jeg er ny i trafikken, jeg misforstod skiltet + At mange andre parkerer der, inkludert lærere! Jævlig lett å bli litt forvirra spør du meg! Akkurat det er faktisk sant, og ganske fascinerende. Når hjernen får to slik inntrykk der det ene f.eks. sier at noe er lov (autoritetspersoner gjør det), og det andre at det er ulovlig (skiltet), vil den automatisk overse det den synes ikke passer inn i situasjonen. I dette tilfellet skiltet, for autoritetspersoner er den vant til at har rett. Man må være ganske våken for å overstyre slikt, men det er verd å prøve. Endret 2. september 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
Tore Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) 4200kroner for det der... :S Klag til skolen/komunen at skolen har for få parkeringsplasser også om det var det som gjorde det... Jeg ble tatt i 75 i 60sone, 1km mere og det hadde blitt dobbelt så dyrt... Bøtene er svinhøye og har sin prevangtive virkning, men det går ALT for lite etter inntekt.! en studen som får 60.000 året og en direktør som tjener 2mill i året får samme boten, direktøren bruker en promille/lommerusk av sin inntekt og studenten bruker 5% en halv mnd's inntekt, hva skjedde med bot etter inntekt eller hvordan det sies i loven... Endret 2. september 2006 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 OI, dette var nok litt surt for deg gitt *Passe seg for sånne skilt* Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Uff, skjønner godt at dette er veldig kjedelig for deg. 4200 kroner er mye penger, og selv om straffen er lik for alle skjønner jeg godt at du føler at dette er en straff som ikke står i forhold til forbrytelsen. Uansett er det svært lite du kan gjøre annet enn å betale forelegget og se framover. En sånn unødvendig utgift er ufattelig irriterende, men det gjør det ikke noe bedre hvis man går og er sint for det lenge etterpå. Mitt beste råd er å ta det som en mann, betale forelegget og glemme saken. Når det gjelder skiltet betyr det "forbudt for motorvogn", men det er svært mye brukt sammen med underskiltet "gjennomkjøring forbudt", så hvis man sitter i litt andre tanker kan man fort tabbe seg ut. Jeg er nesten litt overrasket over at folk tør å komme med spydige kommentarer i denne tråden. Det er svært få bilister som aldri gjør feil i trafikken og dersom man er en av disse få er det greit. Men de fleste vet med seg selv at de feilvurderer i enkelte situasjoner, og da bør man være litt forsiktig med å være så jævlig frempå. Jeg vet f.eks med meg selv at dette kunne vært meg på en dårlig dag. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Takker mye for supporten her Jon@s, det er rett i alt du sier her! Jeg har tatt det som en mann, og kontoen min er 4200.- mindre! Jeg gidder heller ikke å legge mer energi i å tenke på det. The life goes on! Lenke til kommentar
VarianteAscari Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg synes boten du fikk absolutt ikke står i forhold til forseelsen, og jeg ser bare for meg politibetjenten som ser dollartegn idét alle studentene og lærerne passerer skiltet med de uskyldigste hensikter. Men ettersom trafikkregulering i Norge er pengeinnkreving, er det ikke overraskende at politimannen valgte å gi deg (og dine kolleger) en sviende bot i stedet for en kraftig advarsel om skiltet du passerte ulovlig, noe som i mine øyne ville vært preventivt nok. Når det gjelder botens størrelse ift. din inntekt, er jo det under enhver kritikk. Systemet er helt og holdent urettferdig. 1 Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Dette var kun urettferdig! Men som sagt, så er det lite man kan gjøre med dette. Vet ikke hva jeg hadde gjort, men som sagt så er slikt fort gjort å overse i første øyeblikk. Nå må det være noen som kan begå statskupp, og få sparket alle som sitter i regjering og storting, for så å få Norge til å rulle igjen! Lurer på om vi for alltid skal betale for godene politikerne bruker? Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Jeg skal prøve meg på en søknad til Stantens innkrevingssentral, om å få slettet deler av boten. Da jeg har hørt at andre i min situasjon har fått halvert boten. Men siden jeg allerede har betalt den kan det være forseint. Men jeg skal prøve, fordi det koster meg ikke mer enn 6,50 kroner. Men jeg tar det ikke forgitt om de sier nei. Dere skal få høre! Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Skulle vært litt mer Fransk blod i oss Nordmenn...Tror at det hadde vært litt annerledes her da...Bøter og straffer i Norge er helt latterlige...Alt som man tjener skal helst så fort som mulig inn i statskassen igjen...Snart er det vel ikke en ting man kan gjøre feil her i Norge uten og få en jævla svær bot etter seg... Btw..Føler virkelig med trådstarter her...Boten skulle ha vært 200,- kroner som jeg ville si står i samsvar til det han har gjort... Endret 5. september 2006 av Znoken Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Skulle vært litt mer Fransk blod i oss Nordmenn...Tror at det hadde vært litt annerledes her da...Bøter og straffer i Norge er helt latterlige...Alt som man tjener skal helst så fort som mulig inn i statskassen igjen...Snart er det vel ikke en ting man kan gjøre feil her i Norge uten og få en jævla svær bot etter seg... Btw..Føler virkelig med trådstarter her...Boten skulle ha vært 200,- kroner som jeg ville si står i samsvar til det han har gjort... 6807126[/snapback] Jeg er enig i det du sier + at boten ikke er i samsvar! Jeg sitter her å teller fingrer for hvor lang tid det er til noen kan prøve seg på et statskupp. Er det noe Norge trenger er det et slik, for noe må man få gjort me politikerne som sitter å klør seg i ræva me luksusdopapiret som vi sponser! Vi andre som tjener inn penger til politikerne kunna ha sendt bøter for alt av løfter de bryter! 4200kr pr. løftebrudd blir fort noen millioner med slikt det drives nå av politikerne/partiene. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Jeg har ikke fått svar fra SISMO enda, men jeg hørte en annen ting på skolen her tidligere i uken som gjorde meg litt "pissed off". Jeg fikk høre av noen at rektoren hadde sagt at det var greit at folk kjørte igjennom der osv. Vet ikke hvilken myndighet han har til det, men hvis jeg får negativt svar fra SIS, så skal jeg prate med rektoren å høre hva han sier. Syns egentlig at hele greiene er sykt! Siterer; "Norge, verdens rikeste drittland!" Tenk over den ... Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Ja, Norge.. Rik er vi, men vi er så rik at vi ikke har råd å fikse veiene våre til en standard som Sverige har! Enda Sverige er "fattigere." Norge kommer til å gå under om dette fortsetter + vi har jo politikkerne som er så flinke å gi nye lovforslag for å få mer inn i statskassa. Får håpe du i det minste får sotte ned beløpet, og får igjen mye av det du har betalt. Slike summer gjør ikke at folk slutter å parkere der, eller på andre slike steder, det gjør folk bare enda mer forbanna på landet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå