Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiet banker på, må jeg åpne?


pgdx

Anbefalte innlegg

Har jeg noe å skjule, spør folk, gjerne. Ja, privatlivet mitt er nettopp det, privat. Ønsker jeg ikke å bli forstyrret, ønsker jeg det ikke.

 

Men er det imot norsk lov å åpne døren hvis jeg vet det er politiet? Forrige gang naboen min ikke åpnet, tok de sikringene. Håper at de ikke hadde en produksjonsserver stående på som fikk uplanlagt nedetid på grunn av politiets idiotiske egotripp.

 

Så, ingen spørsmål til meg, bare svar, de som vet det. Må jeg svare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det imot norsk lov å åpne døren hvis jeg vet det er politiet? Forrige gang naboen min ikke åpnet, tok de sikringene. Håper at de ikke hadde en produksjonsserver stående på som fikk uplanlagt nedetid på grunn av politiets idiotiske egotripp.

6783331[/snapback]

Sikker ikke egotripp. Spilte naboen høyt? Forstyrret med musikk/film e.l.??

Lenke til kommentar

Hvis politiet banker på døren så kan du, hvis du ikke ønsker å åpne døren for dem, prate med dem gjennom et vindu. Du har overhodet ingen plikt til å slippe dem inn om de ikke har ransakningsordre. Har de det, og du ikke åpner, så sprenger de døren uansett hvis de mener det er viktig å komme inn.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Sikker ikke egotripp. Spilte naboen høyt? Forstyrret med musikk/film e.l.??
Nope, noen hadde ment de hadde skutt med softgun ut vinduet sitt, men jeg hadde ikke merket noe, og jeg hadde vært hjemme hele tiden.

 

Jeg bor ganske sentralt til og er derfor ofte plaget av politiet (faktisk mye mer en de påståtte narkomane, galne ungdommene som bare driver hærverk og skyter med softgun de snakker så mye om). En gang jeg hadde noen kamerater på besøk, nektet de oss å gå før vi hadde gitt fra oss personnummer, mobilnummer og fullt navn.

 

Så strengt tatt er politiet til mer bry for meg enn de de skal beskytte meg mot.

Lenke til kommentar

jeg deler leilighet med broren min og vi har et "hemmelig" ringesignal når venner ringer på. på den måten vet vi at vi kun åpner for kjentfolk. Noen av de gangene fremmede har stått forran døren (og jeg har sett den gjennom kikkehullet i døren) har jeg ikke åpnet fordi jeg ikke gidder å ha med fremmede å gjøre som ringer på døren min. dette har resultert i at de har ringt fra NRK og lurt på hvorfor vi ikke har åpnet når de har ringt på.

 

det var broren min de ringte til da hans navn står på leiekontrakten. "heldigvis" lå han på sykehus da de ringte så han kom med en ganske god unnskyldning for ikke å åpne...

Lenke til kommentar
har sett på Discovery at du kan koble noe greier til dørhåndtakene som gjør at uvedkommende får tusenvis av volt gjennom kroppen når de prøver å åpne døren..

6808892[/snapback]

Nja, det kan jo hende... Du kan jo prøve å ha en metallmatte utenfor døren som er koblet inn i ene hullet på en stikkontakt og andre hullet koblet til dørhåndtaket på innsiden.

 

Men jeg tviler på at det vil lede gjennom sko med gummisåle. Tror det skal bli vanskelig å få det til å gjennom hele kroppen.

 

Det mest effektive er jo å få det fra ene hånden til andre slik at det går gjennom hjertet (hvis du er ute etter et hjerteinfarkt, altså), men da må du jo få vedkommende til å virkelig ta på to forskjellige steder samtidig.

 

Edit: En liten digresjon...

Endret av drange
Lenke til kommentar
har sett på Discovery at du kan koble noe greier til dørhåndtakene som gjør at uvedkommende får tusenvis av volt gjennom kroppen når de prøver å åpne døren..

6808892[/snapback]

Nja, det kan jo hende... Du kan jo prøve å ha en metallmatte utenfor døren som er koblet inn i ene hullet på en stikkontakt og andre hullet koblet til dørhåndtaket på innsiden.

 

Men jeg tviler på at det vil lede gjennom sko med gummisåle. Tror det skal bli vanskelig å få det til å gjennom hele kroppen.

 

Det mest effektive er jo å få det fra ene hånden til andre slik at det går gjennom hjertet (hvis du er ute etter et hjerteinfarkt, altså), men da må du jo få vedkommende til å virkelig ta på to forskjellige steder samtidig.

 

Edit: En liten digresjon...

6811168[/snapback]

 

 

 

Det er heller ikke lov å legge ut selvskudd....

Lenke til kommentar

du må ikke åpne for noen nei, politiet må du heller ikke slippe inn hvis de ikke har de ikke har ransakelses-ordre.

 

men hvis du først har åpnet, MÅ du oppgi person-nummer og lignende hvis de spør...

 

eneste jeg vet om som kan kreve å komme inn uten ransakelses-ordre er elektrikere...

 

Men uansett bær du åpne hvis de ringer, er oftest bagateller de kommer for å snakke med deg om, hvis du da ikke har noe å skjule for dem :p

Lenke til kommentar
Sikker ikke egotripp. Spilte naboen høyt? Forstyrret med musikk/film e.l.??
Nope, noen hadde ment de hadde skutt med softgun ut vinduet sitt, men jeg hadde ikke merket noe, og jeg hadde vært hjemme hele tiden.

 

Jeg bor ganske sentralt til og er derfor ofte plaget av politiet (faktisk mye mer en de påståtte narkomane, galne ungdommene som bare driver hærverk og skyter med softgun de snakker så mye om). En gang jeg hadde noen kamerater på besøk, nektet de oss å gå før vi hadde gitt fra oss personnummer, mobilnummer og fullt navn.

 

Så strengt tatt er politiet til mer bry for meg enn de de skal beskytte meg mot.

6786840[/snapback]

 

De har rett å få personnummer, navn og hvor du bor...ikke noe mer! ikke telefon engang....

å hvis de ikke har ransakelses ordre så hold de ute;) å dessuten kommer de å snakker med deg kan du enkelt svare" ingen kommentar" de har ikke lov under NOEN omstendigheter å få deg til å snakke... da kan du anmelde politiet. de kommer også til å si at du kan bli straffet hvis du ikke snakker. bullshit... det er juryen som i såfall skal dømme deg. ikke politiet. vet jeg gikk litt langt nå... men bedre å vite sine rettigheter enn å ikke vite noe som helst :p

Lenke til kommentar
du må ikke åpne for noen nei, politiet må du heller ikke slippe inn hvis de ikke har de ikke har ransakelses-ordre.

 

men hvis du først har åpnet, MÅ du oppgi person-nummer og lignende hvis de spør...

 

eneste jeg vet om som kan kreve å komme inn uten ransakelses-ordre er elektrikere...

 

Men uansett bær du åpne hvis de ringer, er oftest bagateller de kommer for å snakke med deg om, hvis du da ikke har noe å skjule for dem :p

6848111[/snapback]

 

Kan du nekte, nekt.

Lenke til kommentar
Kan du nekte, nekt.

6852244[/snapback]

 

Enig med deg der ja! Man skal ikke gi ut informasjon til politiet uten en veldig god grunn. politiet kommer aldri å hjelper en snekker de heller:P(ble litt feil men:P)

 

Personnummer, adressa å navn må man faktisk gi bort. Det er straffbart å ikke gi det til politiet om de spør. Men om det er ekte informasjon du gir bort kan de ikke vite ;) Det er nemlig ikke legitimeringsplikt i Norge ;) Ingen kan tvinge deg til å vise legitimasjon uten videre her til lands.

 

Å dessuten har alle rett til å være anonym. Men det heter visstnok at de har krav på overnevnte informasjon.

Lenke til kommentar
Kan du nekte, nekt.

6852244[/snapback]

 

Enig med deg der ja! Man skal ikke gi ut informasjon til politiet uten en veldig god grunn. politiet kommer aldri å hjelper en snekker de heller:P(ble litt feil men:P)

 

Personnummer, adressa å navn må man faktisk gi bort. Det er straffbart å ikke gi det til politiet om de spør. Men om det er ekte informasjon du gir bort kan de ikke vite ;) Det er nemlig ikke legitimeringsplikt i Norge ;) Ingen kan tvinge deg til å vise legitimasjon uten videre her til lands.

 

Å dessuten har alle rett til å være anonym. Men det heter visstnok at de har krav på overnevnte informasjon.

6852370[/snapback]

 

Reglene sier vell også det at hvis du er under 16, så trenger du ikke ha legitimasjon. Er du da i grensealderen 15-16, så kan du bruke dette til din fordel på bussen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...