Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabling til doble veggkontakter

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha kablet nettverk i huset mitt, og har tenkt å sette opp doble veggkontakter de fleste stedene. Jeg har satt opp et par enkle kontakter, så jeg vet hvordan de skal settes opp. Problemet er at jeg ikke er helt sikker på hvordan de doble skal settes opp, og jeg har heller ikke klart å finne noe om det på nettet. Alle kontaktene skal kobles til et patch panel i den andre enden.

Spørsmålet mitt er egentlig ganske enkelt; må jeg trekke to kabler til hver av de doble kontaktene (dvs en til hvert uttak) og hvis ikke hvordan skal det gjøres?

- Delphi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fast Ethernet 100 Base TX bruker 4 tråder, og i en Cat-5 kabel er det 8 tråder. Så du kan klare deg med 1 kabel til 2 punkt. Det har jeg gjort i huset mitt. Men nå angrer jeg, fordi man trenger 8 tråder for å kjøre gigabit. Så nå får jeg bare 1 kontakt med gigabit istedetfor 2 på 100 Mb :(

Så trekk 2 kabler til hvert punkt du!

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Jeg har ikke orket å lese den guiden ordentlig enda, men jeg har kikket litt på den, og den blir nok lest ordentlig snart også ;) Det med gigabit lan er noe jeg må vurdere. Switchen min går ikke på mer enn 100MBit, men det er jo bare å kjøpe en ny, når jeg evt. skal oppgradere, og da vil det være litt unødvendig å måtte kable hele huset på nytt for å få utnyttet den :p

Et spørsmål til. Det er godt mulig at det står i guiden det ble linket til, men som sagt har jeg ikke orket å lese den ordentlig enda, så jeg velger å spørre om det istedenfor. Hvis jeg velger å splitte kabelen, så jeg bare trenger å bruke en kaber pr kontakt, må jeg splitte den i pachepanelet også eller kan jeg koble alle 8 ledningene i samme porten der?

- Delphi

Lenke til kommentar

Det er sikkert bedre med to kabler, og hvis jeg allikevel må splitte kabelen i begge ender sparer jeg jo ikke noe annet en et par stifter på å trekke bare en kabel, så da kan jeg jo like gjerne trekke 2 kabler til hver kontakt...

- Delphi

Lenke til kommentar
Fast Ethernet 100 Base TX bruker 4 tråder, og i en Cat-5 kabel er det 8 tråder. Så du kan klare deg med 1 kabel til 2 punkt. Det har jeg gjort i huset mitt. Men nå angrer jeg, fordi man trenger 8 tråder for å kjøre gigabit. Så nå får jeg bare 1 kontakt med gigabit istedetfor 2 på 100 Mb  :(

6763727[/snapback]

For å få gigabit må du ha CAT6 (eller var det CAT7) kabel, disse har skjerm på hvert par for å hindre støy mellom parene.

Har forsøkt gigabit på 3 m CAT5 kabel, veldig ustabilt.

Trenger du bare 100 Mb så er det like greit å splitte en CAT5 kabel, men husk at du da mister muligheten for å kjøre PoE (Power over Ethernet). Mest sannsynlig gjør ikke dette noe for deg, Delphi.

PS: Jeg ville foretrukket å legge 2 kabler.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Hvis jeg uansett ikke kan få gigabit-ethernet (jeg har bare Cat5e-kabel) er det da noe poeng i å trekke to kabler til hver kontakt?

Og er det noen mulighet for at jeg kan få koblet hver veggkontakt til én kontakt på pachepanelet? Det jeg håper på er å slippe å tenke på hvilken del av kontakten jeg kobler til når jeg kobler patchepanelet til switchen, sånn at jeg kan koble til kontakten i feks stuen og slippe å tenke på om det er høyre eller venstre halvdel av kontakten jeg kobler til...

Tilleggsspørsmål: Hva kan Power over Ethernet brukes til? (Dette er et tilleggsspørsmål fordi jeg vet at jeg sannsynligvis kan finne svaret veldig lett selv, men hvis noen gidder å svare, slipper jeg å finne svaret selv :p)

- Delphi

Lenke til kommentar
det letteste for å ikke gå i surr med alt er at du legger 2 kabler til hver. CAT6 støtter 1000/Mbit, CAT5 er ubrukelig til dette.

POE er at du kan boote (starte) maskinen via nettverk ;)

6764234[/snapback]

PoE er strøm via nettverket(Power over Ethernet).

Lenke til kommentar

Cat5e kan godt bære gigabit, ingen problem. Cat6 er å foretrekke, men koster en anelse mer.

Med mindre du har lyst på problemer så legger du 2 kabler.

Dersom du bare benytter 1 kabel får du 2 potensielle problemer:

- 2 av de 4 parene er dårligere tvunnet og vil derfor være utsatt for forstyrrelser

- Du må avisolere og tvinne ut mer kabel og dermed øke sjansen for forstyrrelser

I ditt tilfelle bør du legge 2 kabler, og det er likegyldig om du benytter cat5e eller cat6. cat6 medfører litt mer jobb da den er bedre isolert...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om dette er sagt tidligere i tråden (har ikke tid til å lese igjennom)

Men du får kjøpt "dobble nettverkskabler", altså at du har 2sett med ledninger inni èn isolering, så du har 16tråder isteden for 8. Brukes ofte i kontorbygg osv.

Lenke til kommentar

Typisk bruk av PoE er utstyr som står langt fra datarom og som trenger strøm.

eks: Jeg har trådløst bredbånd, altså en antenne på veggen med kontakt til repeater til min ISP. For at ikke antennkabel skal bli for lang/dårlig montert og da få for stor dempning, er det trådløse aksess punktet montert i samme boks som antennen (selve antennen er en boks). For å slippe å legge både CAT5 og en strøm kabel til antennen benyttes PoE. Dette er en liten dings som koples på CAT5 kabelen i hver ende, en injector og en receptor, nesten som en 10-15cm skjøt med inn-/utak av strøm. I injectoren som er i dataromet plugges strømforsyningen, i andre enden tar man ut strøm som man plugger inn i utstyret. PoE benytter de ledige parene i CAT5 kabelen til å overføre strømmen.

I noen tilfeller trenger man ikke injector og receptor, da er det snakk om utstyr som har dette innebygget. Dvs. at router e.l. har denne funksjonen og sender ut spenning på de ledige parene og at utstyret som skal motta strømmen ikke har noen strøm tilkopling, men forventer å få dette via CAT5.

Lenke til kommentar
Hvis jeg uansett ikke kan få gigabit-ethernet (jeg har bare Cat5e-kabel) er det da noe poeng i å trekke to kabler til hver kontakt?

Jeg hadde nok gjort det uansett. Kan være der kommer noe på et tidspunkt som jeg ikke har tenkt på enda, derfor legger jeg alltid maks kabling hver gang. Merkostnaden er tilnærmet ingenting.

Og er det noen mulighet for at jeg kan få koblet hver veggkontakt til én kontakt på pachepanelet? Det jeg håper på er å slippe å tenke på hvilken del av kontakten jeg kobler til når jeg kobler patchepanelet til switchen, sånn at jeg kan koble til kontakten i feks stuen og slippe å tenke på om det er høyre eller venstre halvdel av kontakten jeg kobler til...

Nei, split i en ende = split i den annen ende. Det kommer du ikke utenom, med mindre, du har en spesiell switch som er laget til det formålet.

Lenke til kommentar

Så, for å oppsummere tråden, kan man si at uansett hva jeg skal gjøre er det ikke noe å spare på å trekke bare en kabel, fordi kabelen koster ikke så mye, og den må splittes i begge ender, så jeg sparer heller ingen porter i patchepanelet. I tillegg vil en splittet kabel være begrenset til 100 MBit, mens doble kabler vil kunne kjøre gigabit ethernet. Det eneste positive punktet jeg har til fordel for å trekke bare en kabel er at det ser penere ut på veggen.

Var det sånn omtrent riktig?

- Delphi

Lenke til kommentar
Så, for å oppsummere tråden, kan man si at uansett hva jeg skal gjøre er det ikke noe å spare på å trekke bare en kabel, fordi kabelen koster ikke så mye, og den må splittes i begge ender, så jeg sparer heller ingen porter i patchepanelet. I tillegg vil en splittet kabel være begrenset til 100 MBit, mens doble kabler vil kunne kjøre gigabit ethernet. Det eneste positive punktet jeg har til fordel for å trekke bare en kabel er at det ser penere ut på veggen.

Var det sånn omtrent riktig?

- Delphi

6764900[/snapback]

bingo!

og en annen ting. trenger du enda flere uttak senere kan du kjøre dedikerte kabelsplittere på uttakene slik at du kan få totalt 4 uttak pr boks(det tar da så klart 4 porter i panelet og i switchen).

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Fast Ethernet 100 Base TX bruker 4 tråder, og i en Cat-5 kabel er det 8 tråder. Så du kan klare deg med 1 kabel til 2 punkt. Det har jeg gjort i huset mitt. Men nå angrer jeg, fordi man trenger 8 tråder for å kjøre gigabit. Så nå får jeg bare 1 kontakt med gigabit istedetfor 2 på 100 Mb  :(

6763727[/snapback]

For å få gigabit må du ha CAT6 (eller var det CAT7) kabel, disse har skjerm på hvert par for å hindre støy mellom parene.

Har forsøkt gigabit på 3 m CAT5 kabel, veldig ustabilt.

6764100[/snapback]

1000BaseTX er spesifisert til 90 meter over Cat-5. Les standarden du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...