Gå til innhold

Fra filming til dvd... Best mulig kvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hvordan jeg skal få best mulig kvalitet uten noe mellom komprimering eller noe sånnt.....

Jeg har har et Panasonic nv gs 500 og vegas 6.0++

Hvilket format er best å filme i?

Hva gir best kvalitet til slutt?

Fra capture til rendring...

Takk på forhånd

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du filmer sjølvsagt på DV-tape, og overfører det som DV AVI via firewire med Vegas. DVDar bruker MPEG2, so du må uansett konvertere det til det formatet til slutt, men om du vil gjere det med Vegas eller med DVD-authoring-programmet (det som lager DVDen) vert opp til deg. Det er ikkje alle DVD-authoring-program som kan konvertere til MPEG2 (t.d. Mediachance DVD-lab), so då må du gjere det med Vegas. Om du har Vegas + DVD er vel Sony DVD Architect programmet du vil bruke, og det kan gjere konverteringa meiner eg. Då eksporterer du frå Vegas i DV AVI og bruker den fila i DVD Architect.

Når det gjeld innstillingar ved konvertering, bruk VBR, 2-pass encoding (du finn truleg dette i innstillingane ein stad) med høg bitrate, men ikkje so høg at du ikkje får plass på DVDen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg vet ikke om dette er relevant, men jeg lagret en film som DV AVI med Uleat Video Studio 7, deretter brukte jeg Windows Movie Maker til å sette det sammen, lagret igjen som DV-AVI, og så brukte jeg dvdSanta for å lage DVD-filene, og Nero for å brenne DVD-filene.

Problemet er at selv om kvaliteten er helt fin når jeg spiller av .vob-filen direkte, så blir kvaliteten litt lavere når jeg spiller den av som DVD i Windows, og på TV med DVD-spiller blir kvaliteten helt elendig.

Kan det ha noe med NTSC vs. PAL å gjøre? Jeg er ganske sikker på at jeg valgte PAL i Video Studio, men finner ikke valget igjen nå :D

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Høyres litt rart ut eigentleg... So lenge du har gjort alt i PAL (filma, redigert, eksportert og brent) skulle det ikkje vere noko problem, men om du t.d. har brent som NTSC, skal eg ikkje utelukke at det er problemet. Ingen garantiar dog...

Ein ting: Kvifor redigerte du ikkje ferdig i VideoStudio, og eksporterte ei DV AVI-fil derifrå?

Lenke til kommentar

Jeg fant ut hvorfor kvaliteten ble dårlig... dvdSanta har rett og slett ingen kvalitetsinnstilling, så den velger visst en dårlig. Jeg prøvde WinDVD, satte på høyeste kvalitet, og bildet ble helt fint. Men av en eller annen grunn fikk jeg ikke lyd, og prøvde og prøvde uten at det ble lyd.

Jeg eksporterte DV-AVI fra VS og så brukte jeg WMM fordi... tja, den er veldig enkel og det er helt basic redigering jeg skulle gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...