Gå til innhold

Ny ruter (4 port eller mer) til rundt 6-800kr.

Anbefalte innlegg

Fikk oppgradert til ADSL 2+ for noen dager siden, og det viser seg at ruteren ikke vil gi ut mer enn ca. halve internettfarten, så det er på tide med ny ruter.

-Bør være minst 4 porter, flere går greit.

-Ikke trådløst.

-Bør støtte ADSL 2+ og gi ut full fart

-Bør helst være mulighet for å fjerne / deaktivere all brannmur og åpne alle portene.

-Billig er bra, så lenge det ikke er så billig at det går ut på kvaliteten. Nå vet ikke jeg hva en god ruter / switch koster, men bør vel gå for under 6-800kr?

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har NGT som leverandør trenger du ikke en router da de leverer en konfigurerbar Router med NAT, da trenger du bare en switch.

Velg Gbit om du har PC'er med Gbit nettevrkskort og ønsker å overføre store data mellom dem (typisk filmer). feks denne til 500,-:

http://www1.euro.dell.com/content/products...on=specs#tabtop

Dersom du ikke har det behovet kan du klare deg med en 100 mbit Switch, feks denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303996

Merk at de fleste som kjøper seg en router til bredbåndet ikke trenger routerdelen, men bare bruker switchen som normalt er integeret i disse såkalte "bredbåndsrouterene".

Noe annet er det om du ønsker å dele bredbånd med naboen og ikke ønsker at han skal kunne se PC'ene dine, men da er du over på litt mere avansert bruk en det jeg forstår at du trenger.

Endret av magnum65
Lenke til kommentar

Jeg sitter på en Ventelo BlueCom ADSL 2+ "Xavi" modem.

Utifra det jeg vet, så er det ingen ruter i den.

Det er 3-4 pc'er i huset som skal dele på internetten og filer.

Selv sitter jeg med Gbit nettverkskort, mens de andre har bare 100 mbit (men skal snart oppgradere).

Forstår egentlig ikke helt forskjellen på ruter / switch.

Hva er hva? hva trenger jeg?

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar

Det er ganske stor forskjell på en router og en switch, (men mange "bredbåndsroutere" har også en innebygget switch)

Kort fortalt er en switch helt dum som kun brukes for å koble sammen utstyr i et lokalnett, mens en router brukes for å koble sammen forskjellig nett (f.eks et lokalnett og internet). Routeren finner ut hvilken trafikk som skal til internet og hvilken som bare hører til på lokalnettet.

I tillegg er det to hovedfunksjoner som er greit å ha som routeren gir deg, NAT og DHCP.

- NAT gjør at flere PC'er kan dele en internetlinje (f.eks ADSL)

- ADSL gjør at PC'ene får tildelt IP'adresse.

Svar på ditt spørsmål:

Dersom boksen fra Ventelo har NAT og DHCP så kan du klare deg med en Switch, hvis ikke trenger du nok en router.

Merk at du nok må konfigurere Routeren litt for å få ting til å virke.

I så fall er det nok de samme tingene som måtte settes opp på nettverkskortet dit (din IP-adresse og modemets IP-adresse osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...