Gå til innhold

100 Greatest Guitar Solos


L@sse

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert en velkjent liste hos mange. Selv mener jeg den har fått med seg veldig mye bra (spesielt top 10). Hva mener du?

 

*kilde*

 

 

 

1. Stairway to Heaven – Led Zeppelin

2. Eruption – Van Halen

3. Free Bird – Lynyrd Skynyrd

4. Comfortably Numb – Pink Floyd

5. All along the Watchtower – Jimi Hendrix Experience

6. November Rain – Guns n’ Roses

7. One – Metallica

8. Hotel California – Eagles

9. Crazy Train – Ozzy Osbourne

10. Crossroads – Eric Clapton

11. Voodoo Chile – Jimi Hendrix

12. Johnny B. Goode – Chuck Berry

13. Texas Flood – Stevie Ray Vaughan

14. Layla – Derek and the Dominoes

15. Floods – Pantera

16. Heartbreaker – Led Zeppelin

17. Cliffs of Dover – Eric Johnson

18. Little Wing – Jimi Hendrix Experience

19. Highway Star – Deep Purple

20. Bohemian Rhapsody – Queen

 

21. Time – Pink Floyd

22. Sultans of Swing – Dire Straits

23. Bulls on Parade – Rage Against the Machine

24. Fade to Black – Metallica

25. Aqualung – Jethro Tull

26. Smells Like Teen Spirit – Nirvana

27. Pride and Joy – Stevie Ray Vaughan

28. Mr. Crowley – Ozzy Osbourne

29. For the Love of God – Steve Vai

30. Surfing With the Alien – Joe Satriani

31. Stranglehold – Ted Nugent

32. Machine Gun – Jimi Hendrix

33. The Trill is Gone – B. B. King

34. Paranoid Android – Radiohead

35. Cemetery Gates – Pantera

36. Black Star – Yngwie Malmsteen

37. Sweet Child O’ Mine – Guns n’ Roses

38. Whole Lotta Love – Led Zeppelin

39. Cortez the Killer – Neil Young

40. Reelin’ in the Years – Steely Dan

 

41. Brighton Rock – Queen

42. While My Guitar Gently Weeps – The Beatles

43. Sharp Dressed Man – ZZ Top

44. Alive – Pearl Jam

45. Light My Fire – The Doors

46. Hot for Teacher – Van Halen

47. Jessica – The Allman Brothers

48. Sympathy for the Devil – The Rolling Stones

49. Europa – Santana

50. Shock Me – KISS

51. Master of Puppets – Metallica

52. Star Spangled Banner – Jimi Hendrix

53. Since I’ve Been Loving You – Led Zeppelin

54. Geek USA – Smashing Pumpkins

55. Satch Boogie – Joe Satriani

56. War Pigs – Black Sabbath

57. Walk - Pantera

58. Cocaine – Eric Clapton

59. You Really Got Me – The Kinks

60. Zoot Allures – Frank Zappa

 

61. No More Tears – Ozzy Osbourne

62. Money – Pink Floyd

63. Black Hole Sun – Soundgarden

64. Little Red Corvette – Prince

65. In Bloom – Nirvana

66. Blue Sky – The Allman Brothers

67. Beat It – Michael Jackson

68. Starship Trooper – Yes

69. And Your Bird Can Sing – The Beatles

70. Purple Haze – Jimi Hendrix Experience

71. Maggot Brain – Funkadelic

72. Walk This Way – Aerosmith

73. Stash – Phish

74. Lazy – Deep Purple

75. Won’t Get Fooled Again – The Who

76. Cinnamon Girl – Neil Young and Crazy Horse

77. Man in the Box – Alice In Chains

78. Truckin’ – The Grateful Dead

79. Mean Street – Van Halen

80. You Shook Me All Night Long – AC/DC

 

81. Sweet Jane – The Velvet Underground

82. 21st Century Schizoid Man – King Crimson

83. Scuttle Buttin’ – Stevie Ray Vaughan

84. Santeria – Sublime

85. Moonage Daydream – Ziggy Stardust

86. Whipping Post – The Allman Brothers

87. Cult of Personality – Living Color

88. Kid Charlemagne – Steely Dan

89. Killing in the Name – Rage Against the Machine

90. Let it Rain – Eric Clapton

91. Heard it Thu Grapevine – CCR

92. Stray Cat Strut – Stray Cats

93. The End – The Doors

94. Working Man – Rush

95. Yellow Ledbetter – Pearl Jam

96. Honky Tonk Woman – The Rolling Stones

97. Cherub Rock – Smashing Pumpkins

98. Under a Glass Moon – Dream Theatre

99. Cause We’ve Ended as Lovers – Jeff Beck

100. Three Days – Jane’s Addiction

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike lister bidrar vel bare til at fjortisene på forumet er "uenige" i plasseringene, og starter meningsløse krangler om hvem som er best av Jimi Hendrix og Kirk Hammet.

 

Selv gleder jeg meg over at et band som Steely Dan er representert. Gitaren(e) på Kid Charlemagne er en oppvisning av smakfullhet badet i coolness....

Lenke til kommentar
Slike lister bidrar vel bare til at fjortisene på forumet er "uenige" i plasseringene, og starter meningsløse krangler om hvem som er best av Jimi Hendrix og Kirk Hammet.

 

Selv gleder jeg meg over at et band som Steely Dan er representert. Gitaren(e) på Kid Charlemagne er en oppvisning av smakfullhet badet i coolness....

6742018[/snapback]

Enig. Alle har sin mening, selv om jeg fryder meg over at Stairway to Heaven er på topp :)

Lenke til kommentar
Slike lister bidrar vel bare til at fjortisene på forumet er "uenige" i plasseringene, og starter meningsløse krangler om hvem som er best av Jimi Hendrix og Kirk Hammet.

6742018[/snapback]

Noe må man ha noe å snakke om ;)

 

Akk ja, som alltid, noe som manglet i denne listen og, men den var ikke helt på jordet :)

Lenke til kommentar
Slike lister bidrar vel bare til at fjortisene på forumet er "uenige" i plasseringene, og starter meningsløse krangler om hvem som er best av Jimi Hendrix og Kirk Hammet.

 

Selv gleder jeg meg over at et band som Steely Dan er representert. Gitaren(e) på Kid Charlemagne er en oppvisning av smakfullhet badet i coolness....

6742018[/snapback]

Enig. Alle har sin mening, selv om jeg fryder meg over at Stairway to Heaven er på topp :)

6743184[/snapback]

 

Hehe...det jeg ikke skrev, men som jeg tenkte: "fjortisene krangler etc etc...til en etternøler kommer for å geniforklare skrotingen Page...."

Lenke til kommentar
Slike lister bidrar vel bare til at fjortisene på forumet er "uenige" i plasseringene, og starter meningsløse krangler om hvem som er best av Jimi Hendrix og Kirk Hammet.

 

Selv gleder jeg meg over at et band som Steely Dan er representert. Gitaren(e) på Kid Charlemagne er en oppvisning av smakfullhet badet i coolness....

6742018[/snapback]

Enig. Alle har sin mening, selv om jeg fryder meg over at Stairway to Heaven er på topp :)

6743184[/snapback]

 

Hehe...det jeg ikke skrev, men som jeg tenkte: "fjortisene krangler etc etc...til en etternøler kommer for å geniforklare skrotingen Page...."

6743343[/snapback]

Om du mener Page var sloppy i Zeppelin så var det fordi han hadde gitarene på knærne og fulgte magefølesen sin. (Heroin hadde ingenting å si :) )

 

Hvis du hører på noen av opptakene han gjorde som session-gitarist før Zeppelin, så hører du at han er dønn nøyaktig på andres arbeid.

 

Vet ikke om du er gitarist eller ikke, men Stairway to Heaven er allmenn akseptert som tidenes beste solo. I hvilken annen solo er det en "egen sang" inni sangen? Soloen er i tillegg improvisert!

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Slike lister bidrar vel bare til at fjortisene på forumet er "uenige" i plasseringene, og starter meningsløse krangler om hvem som er best av Jimi Hendrix og Kirk Hammet.

 

Selv gleder jeg meg over at et band som Steely Dan er representert. Gitaren(e) på Kid Charlemagne er en oppvisning av smakfullhet badet i coolness....

6742018[/snapback]

Enig. Alle har sin mening, selv om jeg fryder meg over at Stairway to Heaven er på topp :)

6743184[/snapback]

 

Hehe...det jeg ikke skrev, men som jeg tenkte: "fjortisene krangler etc etc...til en etternøler kommer for å geniforklare skrotingen Page...."

6743343[/snapback]

Om du mener Page var sloppy i Zeppelin så var det fordi han hadde gitarene på knærne og fulgte magefølesen sin. (Heroin hadde ingenting å si :) )

 

Hvis du hører på noen av opptakene han gjorde som session-gitarist før Zeppelin, så hører du at han er dønn nøyaktig på andres arbeid.

 

Vet ikke om du er gitarist eller ikke, men Stairway to Heaven er allmenn akseptert som tidenes beste solo. I hvilken annen solo er det en "egen sang" inni sangen? Soloen er i tillegg improvisert!

6743397[/snapback]

 

Er gitarist ja, har spilt aktivt og delvis profesjonelt i ca 25 år. Page er en skroting med lurvete teknikk. Om det skyldes heroin eller for lav reim er knekkende likegyldig. Når det er sagt, mannen er far til noen av tidenes beste riff.

Lenke til kommentar
Er gitarist ja, har spilt aktivt og delvis profesjonelt i ca 25 år. Page er en skroting med lurvete teknikk. Om det skyldes heroin eller for lav reim er knekkende likegyldig. Når det er sagt, mannen er far til noen av tidenes beste riff.

6743431[/snapback]

Hele Physical Grafitti albumet motbeviser påstanden din. Det at du kun nevner riffene hans sier meg at viser at du ikke har innsikt over hans karriere. Han hadde revolusjonerende harmoniprogresjoner innen rocksjangeren takket være hans bakgrunn i engelsk og amerikansk folkemusikk.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Er gitarist ja, har spilt aktivt og delvis profesjonelt i ca 25 år. Page er en skroting med lurvete teknikk. Om det skyldes heroin eller for lav reim er knekkende likegyldig. Når det er sagt, mannen er far til noen av tidenes beste riff.

6743431[/snapback]

Hele Physical Grafitti albumet motbeviser påstanden din.

6743449[/snapback]

 

Hvilken av dem? (lurvete skroting eller riffmester?)

 

Samma det, at jeg sier at fyren var (merk var) en riffmeister betyr ikke at han ikke var en lurvete skroting ellers. Soloarbeidet hans er ikke spesielt imponerende i min bok.

Lenke til kommentar
Er gitarist ja, har spilt aktivt og delvis profesjonelt i ca 25 år. Page er en skroting med lurvete teknikk. Om det skyldes heroin eller for lav reim er knekkende likegyldig. Når det er sagt, mannen er far til noen av tidenes beste riff.

6743431[/snapback]

Hele Physical Grafitti albumet motbeviser påstanden din.

6743449[/snapback]

 

Hvilken av dem? (lurvete skroting eller riffmester?)

 

Samma det, at jeg sier at fyren var (merk var) en riffmeister betyr ikke at han ikke var en lurvete skroting ellers. Soloarbeidet hans er ikke spesielt imponerende i min bok.

6743471[/snapback]

Før jeg svarer: Hvilke artister foretrekker så du?

 

Mente selvfølgelig lurvete skroting-påstanden

Lenke til kommentar

Før jeg svarer: Hvilke artister foretrekker så du?

 

Mente selvfølgelig lurvete skroting-påstanden

6743494[/snapback]

 

Hvorfor spør du om det?

 

Skrotete lurvingpåstanden min begrunner jeg med at mannen spiller upresist og sloppy når han skal improvisere (og da gir jeg ham kredit for å improvisere, hvis soloene hans er planlagte og innøvde, ja da faller han enda dypere i skrotinggryta mi)

Lenke til kommentar

Før jeg svarer: Hvilke artister foretrekker så du?

 

Mente selvfølgelig lurvete skroting-påstanden

6743494[/snapback]

 

Hvorfor spør du om det?

 

Skrotete lurvingpåstanden min begrunner jeg med at mannen spiller upresist og sloppy når han skal improvisere (og da gir jeg ham kredit for å improvisere, hvis soloene hans er planlagte og innøvde, ja da faller han enda dypere i skrotinggryta mi)

6743523[/snapback]

Ta albummet Led Zeppelin II som eksempel: De to låtene Whole Lotta Love (kan du klage på den?) og Heartbreaker har stor forskjell når det gjelder presisjon i soloene. Heartbreaker-soloen er så sloppy som det går an å få det, men den kom i øyeblikket og hadde det ikke vært for den, hadde vi ikke hatt Eddy Van Halen et par år seinere.

Lenke til kommentar
Er gitarist ja, har spilt aktivt og delvis profesjonelt i ca 25 år. Page er en skroting med lurvete teknikk. Om det skyldes heroin eller for lav reim er knekkende likegyldig. Når det er sagt, mannen er far til noen av tidenes beste riff.

6743431[/snapback]

Hele Physical Grafitti albumet motbeviser påstanden din. Det at du kun nevner riffene hans sier meg at viser at du ikke har innsikt over hans karriere. Han hadde revolusjonerende harmoniprogresjoner innen rocksjangeren takket være hans bakgrunn i engelsk og amerikansk folkemusikk.

6743449[/snapback]

 

Når du så skal redigere posten din etter jeg har svart må jeg jo komme med enda et svar....

 

Motbeviser påstanden min? Hvordan da? Det eneste jeg har påstått er at mannen har en lurvete teknikk. Hva har så det med hans angivelige bakgrunn i engelsk og amerikansk folkemusikk? Harmoniprogresjoner? Vet du nå egentlig hva det betyr, og hva det har med teknikk (lurvete eller ei) å gjøre?

 

Og det er ikke sånn at jeg nettopp har hørt om Page. Som gitarist i over 25 år har jeg slukt det som kan slukes kan om de fleste gitarister verdt å nevne. Og min mening er som ovenstående: page er en riff-general, men når det gjelder soloer imponerer han ikke.

 

Edit: Er du gitarist?

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...