tomtomtom Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hei, Har bygget PCen min nå. Specs som følger: E6600 med Zalman 9500 cpu cooler P5WDH Deluxe Hovedkort 4MB RAM Radeon X1900XT Jeg har installert ASUS Probe II som gir meg en advarsel på for høy temperatur på hovedkortet. Den er på 46 grader og som standard er treshold satt til 45. CPU er på 29-31 grader uten noen som helst form for load. Er dette for høy temperatur? Og hva kan jeg evt. gjøre? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det er kjent at 965 og 975X har en vanvittig høy temp på chipsettet. Dette er ikke farlig med mindre du skal overklokke noe særlig. Sett treshold til 55 du. Lenke til kommentar
toygard Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det skal visstnok hjelpe litt å ta av de logoene på kjøleribbene. De er bare i veien for skikkelig lufttilførsel. Henger bare på med svakt lim så det skal gå greit å bare dra dem av (går nok utover garantien). Dette er bare noe jeg har lest, så ikke skyld på meg hvis det går galt. Får nesten samme delene selv i morgen og jeg tror jeg kommer til å gjøre noe med varmen på chipsettet selv ihvertfall. Du kan lese denne guiden hvis du er litt ekstrem. Folk som har byttet ut kjølepastaen med noe skikkelig, melder 7-10 grader lavere temperatur. Lenke til kommentar
tomtomtom Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Takk for tilbakemelding. Slår meg til ro med at det ikke er _så_ farlig. Jeg har lyst å overklokke noe, men det får bli senere. Kanskje jeg har satt på CPU feil så air flow ikke blir optimal. Legger ved et bilde. Hvis noen vet om viften står feil, så gi meg et hint Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Regner med at du ikke har behov for å ha den IDE kabelen liggende under skjermkortet ? Pakk den vekk i en 5 1/4 brønn.. Er det gjenskinn på bildet eller har du voltmoddet grafikkortet? mvh r.- Lenke til kommentar
tomtomtom Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Regner med at du ikke har behov for å ha den IDE kabelen liggende under skjermkortet ? Pakk den vekk i en 5 1/4 brønn.. Er det gjenskinn på bildet eller har du voltmoddet grafikkortet? mvh r.- 6737863[/snapback] Den IDE kabelen må nok være der. Den går fra DVD ROMen til hovedkortet. Litt alternativ plassering av IDE kontakt på det HKet. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hva voltmodding er Så nei, jeg har ikke gjort noen endring av hardware. Edit: som du ser så sitter IDE kabel i hovedkortet helt nederst i kabinettet: Endret 24. august 2006 av tomtomtom Lenke til kommentar
toygard Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Ser veldig bra ut det der. Faktisk nesten helt den samme maskinen jeg får satt opp om noen dager. Mangler P5W og E6600 fra PSdata. Er på vei. Samme kabinett, cpu-kjøler og alt. Utenom PSU og RAM da. Gikk for MIST og Corsair. Det er vel ikke tilfeldigvis en Seagate hd? Hadde du noen problemer med bios på P5W eller? Hvilken versjon var det ut av pakken? Bråker skjermkortet? Er et Sapphire ikke sant? Er vel det som bråker mest under load kan jeg tenke meg. Og kanskje det jeg er mest usikker på, hvordan påførte du kjølepasta? Vet ikke helt enda om jeg skal følge Arctic Silvers instruksjoner og bare ha litt på midten av varmesprederen å la kjøleren spre det utover. Er vel best å høre på dem men jeg leser så mye rart. Har bygd flere PC'er opp gjennom årene men kjølepasta har jeg lite erfaring med. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Ok, ser hehovet for en IDE kabel der ja Men foreslår du bytter den ut med en rund en i stedet. Er ikke ekspert på dette, men det forestår meg at den cpu-vifta og den 120mm du har i bakkant dytter MYE luft ut av kabinettet, slik at du får undertrykk inne i kassa. Særlig med tanke på PSU vifta, som får lite luft å jobbe med og behov for ditto høyrere rotasjon og økt støy? (undertrykk er ikke bra - har en lei tendens til å slippe støv inn). Ville vurdert å senke hastigheten på den 120mm som sitter i bakkant, alternativt øke 'innluften' via en vifte i front. mvh r.- Lenke til kommentar
toygard Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hva med en 80mm i taket? Ikke plass til noe mer i kabinettet. Lenke til kommentar
tomtomtom Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 toygard: Gled deg Jeg hadde ingen problemer med P5W i det hele tatt. BIOS kom med versjon 0701, men jeg flashet den til 1101 (tror jeg det var). Harddisken er WD Caviar SE16 WD3200KS - harddisk - 320 GB - SATA-300. Det er et Sapphire skjermkort. Den bråker en del når jeg booter maskinen, men har ellers vært veldig stille. Selv når jeg kjører spill hører jeg den ikke i noen særlig grad. Påføringen av kjølepasta gikk vel ikke helt optimalt. Jeg tok en liten dasj midt på cpuen og smurte forsiktig ut med fingern. På fingern hadde jeg plastfolie. Det ble greit, men kunne blitt bedre. roger: Takk for tips. Mulig jeg kan feste en vifte i taket som drar inn luft. Jeg er ikke spesielt plaget av støy fra den nye maskinen, men det er klart den kunne vært mer stille. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 På mitt P5W DH kort var det ei vifte man kunne sette på enden av den heatpipe saken. Det står at du ikkje skal bruke den når du har vifte, men det trur eg er intel vifta, du kan jo prøve og sette den på? Lenke til kommentar
Sjon Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Den vifta _skal ikke_ monteres sammen med luftkjøling av CPU, men må monteres om man skal kjøre vannkjøling på CPU. Om man skal tro manualen til hovedkortet, that is. Jeg har samme HK og CPU som trådstarter, og med romtemp på 25-26 grader ligger jeg steady på 33/CPU og 46/chipset. Lenke til kommentar
stengah Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jeg har passiv kjøling (Scythe SCNJ-1000 Ninja) på min E6600 med dette hovedkortet og bruker ikke den medfølgende viften til hovedkortet. Har to 12 cm vifter i front og en bak. Hovedkortet er på rundt 46 grader og cpu på rundt 36. Er vel akseptabelt tror jeg. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Har selv ødelagt 2stk P5W DH Deluxe når temperaturen har ligget rundt 47-50 grader. Skal montere den vedlagte vifta når jeg får mitt tredje hovedkort Lenke til kommentar
toygard Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Kortet klarer seg fint på de temperaturene så lenge det ikke går altfor mye over 50 grader. Har selv fjernet de logoene på kjøleribbene som jeg nevnte tidligere i denne tråden og det hjalp mer enn forventet. Før var jeg oppe i 51 grader etter mange timer med Oblivion men nå har jeg vært oppe i 46 grader på det høyeste, så rundt 5 grader kan enkelt kuttes ned. Akkurat nå ligger den på 43 grader. På stock, har ikke overklokket noe særlig enda, vært mest opptatt med å spille. Det eneste jeg gjorde var å fjerne logoene slik at ribbene får bedre lufttilførsel. Bytte ut kjølepasta er litt for sensitivt arbeid for meg. Limet var dog ikke så svakt som det har blitt sagt, måtte bryte litt forsiktig med kniv for å få de av. Kan ikke akkurat begynne å slite dem av mens de sitter på hovedkortet. =] Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Kortet klarer seg fint på de temperaturene så lenge det ikke går altfor mye over 50 grader. Har selv fjernet de logoene på kjøleribbene som jeg nevnte tidligere i denne tråden og det hjalp mer enn forventet. Før var jeg oppe i 51 grader etter mange timer med Oblivion men nå har jeg vært oppe i 46 grader på det høyeste, så rundt 5 grader kan enkelt kuttes ned. Akkurat nå ligger den på 43 grader. På stock, har ikke overklokket noe særlig enda, vært mest opptatt med å spille. Det eneste jeg gjorde var å fjerne logoene slik at ribbene får bedre lufttilførsel. Bytte ut kjølepasta er litt for sensitivt arbeid for meg. Limet var dog ikke så svakt som det har blitt sagt, måtte bryte litt forsiktig med kniv for å få de av. Kan ikke akkurat begynne å slite dem av mens de sitter på hovedkortet. =] 6837450[/snapback] Er et godt tips, men tror jeg har "brent" meg en gang for mye til at jeg tør satse på passiv kjøling av brikesettet på det hovedkortet her. Blir vifte på meg neste gang Noen som vet hvor stor effekt denne vifta har? Og ikke minst, bråker den noe voldsomt eller? Endret 10. september 2006 av intox_neb Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 intox_neb: 1: Har du en stor luftkjøler, får ikke vifta plass 2: Ja, den bråker, men ikke hinsides mye 3: Nei, den har veldig liten effekt på temperaturene Lenke til kommentar
killabie Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Sitter selv å biter negler på grunn av MB tempen på 46-50 grader. Har vært å sett på Asus forumet, men til ingen nytte! Skal jo ikke være nødvendig å sette inn en vifte over HK for å senke tempen, da hele poenget med passiv kjøling (heatpipe) er at det skal være uten vifte! Så også på forumet at det er en ny Bios på vei, tenkte jeg skulle vente å se hva den kan gjøre for underverker før jeg hiver meg i å gjøre noe mer! Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Sitter selv å biter negler på grunn av MB tempen på 46-50 grader. Har vært å sett på Asus forumet, men til ingen nytte! Skal jo ikke være nødvendig å sette inn en vifte over HK for å senke tempen, da hele poenget med passiv kjøling (heatpipe) er at det skal være uten vifte! Så også på forumet at det er en ny Bios på vei, tenkte jeg skulle vente å se hva den kan gjøre for underverker før jeg hiver meg i å gjøre noe mer! 6842291[/snapback] mitt råd til deg, monter vifta. var i samme situasjon som deg, satt og stirret på temperaturen mens den steg, og NEKTET å montere vifta, hadde jo for søren kjøpt meg et hovedkort som var passivt kjølt for å slippe støy! men har altså ØDELAGT hovedkort på dette, så trur vifta e en god ide Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 tviler sterkt på at det var bare var varmen på chipsettet som livet av hovedkortene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå