Gå til innhold

Fritak fra nynorsk på skolen

Anbefalte innlegg

Heisann. Lurte på en ting, siden min mor er dansk og faren min norsk kan jeg få fritak fra nynorsk på skolen da? Dette gjelder både videregående og ungdomskolen.

Har hørt flere av kameratene mine si at jeg kan det. Både moren og faren min er norsk statsborger.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gjorde det etter at jeg hadde gått i niende i ett halvt år.

Sa at jeg synes nynorsk var vanskelig og at jeg sleit litt med bokmål fra før av...snakket først med norsklæreren, men han sa nei. Så snakket jeg med rektor og hun sa ja.

Bare si masse piss :p

6710788[/snapback]

Hva sa du da? Og gjorde du dette på videregående også?

Lenke til kommentar

Gjør som meg: Jeg har kurdisk latini, kurdisk sorani (disse to kurdiske språka ligner litt muntlig, men latini skrives med engelske bokstaver og sorani med arabisklignende), norsk, engelsk og spansk, og jeg sa det ble for vanskelig for meg, så jeg fikk fritak.

Det skal funke.

Lenke til kommentar
På videregående bestemmer du selv.

I alle fall da jeg begynte der spurte de bare om vi ville bruke bokmål eller nynorsk.

6712004[/snapback]

Da velger du hovedmål. Du kan jo selvsagt velge nynorsk som hovedmål og dermed få bokmål i sidemål...

Jeg ser forsåvidt ingen grunn til at man skal få fritak fra sidemål fordi en av foreldrene er dansk med mindre du har dansk som morsmål.

Lenke til kommentar

For tiendeklassinger i Oslo-skolen er eneste kravet at man snakker et annet språk enn norsk hjemme, så kan man søke fritak.

Jeg synes heller man burde gå etter karakterer i bokmål. Har man f.eks. over 4 i bokmål, har man et godt grunnlag for å kunne lære nynorsk like godt. De fleste med 6 i bokmål, får 6 i nynorsk også.

Lenke til kommentar
For tiendeklassinger i Oslo-skolen er eneste kravet at man snakker et annet språk enn norsk hjemme, så kan man søke fritak.

Jeg synes heller man burde gå etter karakterer i bokmål. Har man f.eks. over 4 i bokmål, har man et godt grunnlag for å kunne lære nynorsk like godt. De fleste med 6 i bokmål, får 6 i nynorsk også.

6723411[/snapback]

Nynorsk er da for faen ikke vanskelig å lære heller da. "Eg", "Ikkje". Der har du grunnlaget, de viktigske tingene.

Til trådstarter: Du kan sikkert vri deg unna det, med mindre rektor / læreren din er fra "Ny-norsk land".

Lenke til kommentar
Søk uansett, og stå på. Du har ingenting å tape og alt å tjene, så det er ingen grunn til å ikke kjøre på.

6730054[/snapback]

Bare pass på å ikke sikte deg inn mot en jobb som krever nynorsk-kunnskaper.. noe som det er ganske mange av.

6730709[/snapback]

Jobbe for kommunen, osv? Det er bare å kjøpe seg NyNo, så er man i mål.

Lenke til kommentar
Bare pass på å ikke sikte deg inn mot en jobb som krever nynorsk-kunnskaper.. noe som det er ganske mange av.

6730709[/snapback]

Jobbe for kommunen, osv? Det er bare å kjøpe seg NyNo, så er man i mål.

6730800[/snapback]

Heheh. Vel.. tror det lønner seg å kunne litt selv også. ;)

Det beste er selvsagt å få bokmål til å bli eneste målføre. :innocent:

Lenke til kommentar
Det beste er selvsagt å få bokmål til å bli eneste målføre.  :innocent:

Selv om jeg hadde nynorsk som hovedmål, så støtter jeg faktisk denne. Bruker nå alltid bokmål når jeg skriver, og leser alltid bokmål (med unntak av et par anmeldelser på gamer.no ;) og NRK teksting, som ikke provoserer meg i det hele tatt).

Nynorsk kunne vært valgfag i kommuner der nynorsken står sterkt. :whistle:

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
Søk uansett, og stå på. Du har ingenting å tape og alt å tjene, så det er ingen grunn til å ikke kjøre på.

6730054[/snapback]

Nynorskkarakter ødelegger snittet for de som ikke er gode i bokmål. Er man ikke flink i bokmål, mener jeg at man ikke har noen gode forutsetninger for å lære nynorsk, og hele klassen min er et eksempel på det. :p De som er flinke i bokmål, fikser nynorsk etc. etc...

Lenke til kommentar

De som er flinke i bokmål, har ikke behov for nynorsk. De klarer fint å mestre et språk som alle i landet klarer å lese og forstå, og mer kan vi ikke kreve. Det skal ikke lønne seg å være dum, tross alt; hvis det hadde vært realiteten hadde jeg heller latet som jeg ikke kunne bokmål framfor å være flink og bli straffet med nynorsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...