Gå til innhold

Pc som Router , Hvordan ?

GrH

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.....

Jeg har søkt og søkt etter om speedtoutch 546i takler VLAN ... men trur ikke det ...

iallefall ikke med ngt sin firmware ...

(jeg har fått Speedtoutch`en i bridge så det er ikke noe problem .... )

Så da ser jeg neste løsning ... sette opp en pc som router ... .

men da trenger jeg litt hjelp ... vet at mange på forumet hær har det ...

så hadde vert fint om noen av de eller noen hadde kommet med annbefalinger om hvordan jeg skal gjøre det og hvilken liux distrubisjon jeg skal brue osv.......

jeg kan si at jeg ikke kan mye om Linux så trenger litt hjelp . ..( er litt nooob på det ... men det skal endres..:p

helst så enket som mulig skal det være ...

(P.S husk at det brude være støtte for VLAN ... elr flere subnett.... )

Takker alle som er så vennelig og ser innom tråden min :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er meget enkelt å løse i alle disrtoer, så gå for en enkel en.

en av de følgende burde fungere fint:

Fedora, Mandriva, Suse, Ubuntu

Jeg pleier å bruke Fedora.

Du trenger helst to nettkort, hvis du vil unngå VLAN-problematikken eller kjøre over et relativt usikkert shared network.

Lenke til kommentar

hmm.... kan godt bruke to nettverkskort ... ( har lasse vis av de...)

jeg vet at ubuntu er grafisk ... ... er de andre det ? ...

og hvordan skal jeg gjøre det men config og alt sånnt da. ?

er det lettere i grafisk elr er det det samma ...( at man må i konsole for og konfigurere ... i grafisk )..

ka villa dere eller du ha gjort ...?

Stooor takk

Lenke til kommentar

jeg tror ikke hva jeg ville ha gjort er relevant ;)

bruk to nettverkskort.

alle distroer er så grafiske som du føler for å ha dem.

det er en stor fordel for deg å ha en distro med grafisk installasjon, alle de foreslåtte har det!

å sette den opp som ruter er kanskje ikke like trivielt. det finnes riktignok spesial-tilegnede distroer for dette, jeg ville imidlertid valgt en av de foreslåtte, du får mye mer glede av dette!

sett ruteren opp som en vanlig maskin. koble kun i det ytterste nettverkskortet til nettet og få maskinen til å fungere med dette.

alt av ruting oppsett kan du gjøre etterpå, i korte trekk er det slik:

1) koble til nettverkskor nr 2

2) bestem deg for et nettverksområde på innsiden som ikke er i konflikt med det du har på utsiden, (ikke begge 192.168.1.X f.eks )

3) spesifiser en fast ipadresse for dette nettkortet

4) aktiver ruting (kan gjøres noget forskjellig avhengig av hva du ahr valgt av distro)

5) last ned og installer dhcp-server (eller installer dette allerede ved installasjon av serveren)

6) spesifiser din dhcp-server slik at den vil fungere passende for ditt lokale nett

7) hvis du trenger NAT, konfigurer dette

detaljene under hvert punkt kan vi ta etter hvert.

Lenke til kommentar

det forklarte myye .... er på lan nå ...

så det føste jeg skal gjøre i mårra elr overimårra..( får se på programmet ... )

er og innstalere en disrto ( vet ikke hvilken enda.? kanskje Fedora ? )

det er det første ikke sant ?

( hvilken prosessor og hvor mye ram burde jeg ha ? osv .... )

holder det med pentium 1 mellom 100 - 300 MHz husker ikke akuratt ... og indigrert skjermkort ... eller må jeg opp til pentium 2 mellom 233 - 500 MHz det har jeg og .. elr må jeg enda høyere ? )

Takker sååå mye

Lenke til kommentar

vel. for minst mulig tort og svie, er kanskje http://www.clarkconnect.com/ like så greit. det er en så som så gjør det alt sak. er du kun interesserti ruting og har relativt svak hardware (jeg ville gått for pentium II og minimum 128 mb ram, gjerne 256, da har du mer enn god nok bedekgning) så kanskje dette vil gi mest for deg.

jeg ville aldri brukt en slik dog ;) og det er mer enn mulig for en oppegående person (som du høres ut som) å sette opp det ovenfor-skisserte scenariet.

Lenke til kommentar
Torbjørn Postet i dag, 01:32

vel. for minst mulig tort og svie, er kanskje http://www.clarkconnect.com/ like så greit. det er en så som så gjør det alt sak. er du kun interesserti ruting og har relativt svak hardware (jeg ville gått for pentium II og minimum 128 mb ram, gjerne 256, da har du mer enn god nok bedekgning) så kanskje dette vil gi mest for deg.

jeg ville aldri brukt en slik dog  og det er mer enn mulig for en oppegående person (som du høres ut som) å sette opp det ovenfor-skisserte scenariet.

nå skjønte jeg ikke helt .... ja kan fint bruke pentium 2 400 eller 500 Mhz da...

har 2 512 mb brikker og mange flere (feks 256 mb osv osv...det er iallefall ikke no prob ) ... men vet ikke om hovedkortet støtter mere enn 700 da ... så får se ...

ka mene du med jeg ville aldri brukt en slik ?

det vil si clarkconnect?

kan vell bruke linux men da må jo noen ( tm :p) hjelpe meg med konfig og sånt ... skjønner ?

tuusen takk

Lenke til kommentar

clack connect er en linux-distribusjon, det er et alternativ til Fedora og de andre, og du vil muligens ha mer glede av denne til å begynne med.

Jeg ville brukt Pentium II brikken, og 256 MB RAM, det holder i massevis!

Etter hvert, hvis du prøver å utforske mulighetene, sette opp filserver, webservet etc.. så bør du ta steget fra clark-connect over til en av de andre mer komplette distroene

Lenke til kommentar

hmm... har jo filserver nå da ... så ... men ikke linux da...

egentlig har jeg lyst og starte med Fedora elr nå sånt .... og heller lære meg det ... ( dette skal vere met mulig operativt og online mest mulig ... ) og da orker jeg ikke masse endringer osv .... så ser ikke noe nytte i og "først starte" med det ...

men da må jeg jo ha hjelp til og confige osv ... men det kan jeg vell få ?

et anna spørsmål ... burde jeg også ha en pc som firewall eller trenger man ikke det ?

takker

Lenke til kommentar

så da får jeg full pakke da ... router ( med vlan ? ) firewall i ett ?

det hadde jo vært Nyyydelig.... :D

når jeg har kommet hjemm fra lanet i dag og fått sovet noen timer så skal jeg begynne ... innstalerer først da ... Fedora ikke sant ?

Tuuuuuusen takk

Lenke til kommentar

jaja ....vet det .... kan lism nokk om pc .... men ikke linux ... hehe fint at du forklarer fordi ...

(i tillfellet jeg ikke viste det ... :roll: )

kommer tilbake og poster når jeg har innstalert jeg .... i ettermiddag elr kvellinga en gang ...

takker

Lenke til kommentar

hei ....

da har jeg innstalert Fedora .... på en pentium 233MHz pc... . ( skulle egentlig innstalere på en pentium 2 400MHz pc men jeg må lodde på ny tastatur port så innstalerte også på denne) ....

viss det er stabilt og pc`n hær takler det ( pentium 233MHz Pc`n ) så har det vært kjekt og brukt denne ... pga den er ultra liten ... og pcn skal inn i et rack skap og "normale hk (atx) må jeg da lage et eget kabbinett for ... og det gidder jeg ikke så vill prøve med denne.... men så fant jeg ut ... denne pcn har kun et nettverks kort .... kan jeg kun bruke ett ... vet at jeg burde ha to ( den har heller ikke pci ... )

men den har jo usb 1 da... men blir det for treigt igjend for internett ?... kan jo kjøpe usb te nettverks kort ... men går det .. ? med tanke på hastighet osv...

skjønner ?

takker

Lenke til kommentar

okey .... da får vi prøve med ett kort først ... og viss det ikke går ( stabilitet osv).. så får jeg bytte ....

men ka gjør æ no ... ? ... har en d-link managet 16 porter gigabit switsj som hoved switsj .. og speedtoutch 546i som modem ( som router akutatt nå ..) skal jeg sette speedtoutchen i bridge da .? ... og hva og hvordan skal jeg konfige linux "routeren" ....

Tusen tusen takk....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...