Gå til innhold

Trene før du er ferdig utvokst, farlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel med slike ting vanskelig å gi ett 100% ensidig svar. Det vil avhenge av personen det gjelder, type trening osv.. Vil vel ikke si generelt at all trening ER farlig, men heller gi en moderat advarsel om at det KAN være skadelig, blant annet ved å hemme vekst...

Lenke til kommentar

selfølgelig er det farlig og trene når man ikke er ferdig utvokst.

du kan skade deg selv ved å trene før du er ferdig utvokst. Spesielt vekstsonene i knoklene i beina er lette å skade hvis man trener når man er for ung.

og du kan slutte og vokse :dontgetit:

Endret av Grievdus
Lenke til kommentar
http://www.iform.no/pub/art.php?id=421

En artikkel om dette temaet.

6638724[/snapback]

aa, så det stod noe om det jeg nevne tidligere, nemelig :

Særlig har man vært skeptisk til tunge løft eller belastninger på knokler i vekst. Det skal riktignok mye vekt og tunge belastninger til for å kunne påvirke knoklenes lengdevekst, men det er et faktum at et brudd i epifyseskive eller annen skjellettskade som følge av belastning vil kunne hindre lengdevekst.

de fleste unge som trener styrketrening tar som regel tunge løft. og det skader knoklene og kan hindre deg i å vokse

det er fakta ;)

Endret av Grievdus
Lenke til kommentar
e 15 år, har tenkt å bynne på helsestudio etter skolen har bynt.. ska huske på å heller ta mange lette løft enn få tunge løft!

6638810[/snapback]

Ja, det er nok viktig i starten, men du trenger nok ikke holde på sånn i mange år. :)

6638813[/snapback]

hehe, ska huske på d ;):thumbup:

Lenke til kommentar

Pøh, sludder og vås. Jeg trena vekter siden jeg var 13-14 år, tungt og lett. Selvfølgelig begynte jeg med lette vekter for å lære meg en øvelse, men det er ikke noe annerledes fra hvordan jeg gjør nå hvis jeg prøver nye øvelser!

Jeg har aldri vært sprekere, og har ikke hemmet noe vekst. Det med hemming av vekst fra styrketrening er bare pølsevev.

Lenke til kommentar
Pøh, sludder og vås. Jeg trena vekter siden jeg var 13-14 år, tungt og lett. Selvfølgelig begynte jeg med lette vekter for å lære meg en øvelse, men det er ikke noe annerledes fra hvordan jeg gjør nå hvis jeg prøver nye øvelser!

Jeg har aldri vært sprekere, og har ikke hemmet noe vekst. Det med hemming av vekst fra styrketrening er bare pølsevev.

6651589[/snapback]

men hvordan vet du det? for alt du vet kunne du kanskje blitt 10 cm høyere :O

Lenke til kommentar

6651589[/snapback]

er ikke alle som blir hemmet av det da ;)

men det kan være store sjanser for at det skjer!

Lenke til kommentar
er ikke alle som blir hemmet av det da  ;)

6669396[/snapback]

Tull. :nei:

Det hemmer ikke vekst. Dette er bare en gammel myte satt ut av folk uten noe forskning på dette. Ingen stuidier har klart å bevise at trening med vekter hemmer vekst på noen som helst måte. Sener og leddbånd kan bli skadet med maksløft ofte, men det kan likså godt skje om du er 13 eller 30. Så nå må man slutte å spre slik tull. Klart det kan skje skader innen vekt trening, men fakta er at risikoen for å skade seg er ekstremt mye mindre en ved f. eks fotball.

Lenke til kommentar

Ved hard belastning på knokler, så KAN vekt trening hemme vekst. Jeg vil se den idretten som IKKE gir hard belastning på knokler.

All form for løping gir en bra belastning på føttene.

Er ikke kommet noen studier som sier rett ut at for tidlig vekttrening øker faren for å bli kortvokst.

Det at man enklere kan bli skadet med for tidlig trening er en annen sak. Men det vil jeg tro heller mer på det mentale enn det fysiske. En som får regelmessig overvåkning av en voksen, med styrt vektprogram. Tviler jeg meget sterkt på vil ha noen større fare for skader enn f.eks meg.. (Jeg er over 20 og trener regelmessig med vekter.)

Lenke til kommentar
er ikke alle som blir hemmet av det da  ;)

6669396[/snapback]

Tull. :nei:

Det hemmer ikke vekst. Dette er bare en gammel myte satt ut av folk uten noe forskning på dette. Ingen stuidier har klart å bevise at trening med vekter hemmer vekst på noen som helst måte. Sener og leddbånd kan bli skadet med maksløft ofte, men det kan likså godt skje om du er 13 eller 30. Så nå må man slutte å spre slik tull. Klart det kan skje skader innen vekt trening, men fakta er at risikoen for å skade seg er ekstremt mye mindre en ved f. eks fotball.

6670927[/snapback]

tull :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...