Gå til innhold

Windows instalasjon henger seg

Anbefalte innlegg

Har en gammal pc jeg ikke får instalert Windows på.

Alt funker fint når jeg setter i windows plata og setupen går greit. Så kommer jeg inn der jeg skal trykke enter for å instalere windows, og så kommer det fram "please wait..." nederst til venstre på skjermen. Så stopper hele pcen å arbeide og henger seg opp hver gang.

Har både prøvd med windows XP og windows 2000, så det kan vell ikke vere peil med platene.

Har en sata harddisk og en IDE disk i den, har det noe å si?

Er det kanskje noen instillinger i bios?

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv memtest og se om det kan være noe galt med minnet. Nb: Du kan laste ned to utgaver av memtest, memtest86 og den nyere memtest86+. Hvis den nyeste ikke virker, prøv den andre. NB2: Den disketten du installerer på må være feilfri, så formater den først og se til at den ikke har overflatefeil.

Du kan også laste ned harddiskprodusentens eget verktøy for å finne ut om det er feil på harddisk. Kan hende det ikke funker hvis det er snakk om svært gamle disker.

Ultimate Boot CD er også en ting som kan du kanskje kan få nytte av i dette tilfellet.

Alternativt så kan det jo være at maskinen er for gammel til å takle den windows-versjonen du prøver å instalere. F.ex en gammel aptiva fra '97 med 16 Mb ram. Trur ikke det er potte umulig å installere windows 200 eller xp på den, men du kommer til å slite lenge og tungt.

Lenke til kommentar

"..SupRnova" kan ha rett. Det kan faktisk være feilbrente plater. Eller det kan være at CD-rommen er defekt og ikke klarer å lese platene skikkelig.

Prøv å installere en eller annen linux og se om systemet fortsatt er ustabilt.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...