Gå til innhold

Tamron 17-50mm test-bilder

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg skulle legge ut noen bilder i fullstørrelse tatt med objektivet Tamron 17-50mm f2.8... Det var noe jeg leita etter når jeg skulle på handletur, så kanskje det er av interesse for dere.

Høy oppløsning

Full størrelse

Bildene er tatt med Nikon D70... noen er tatt med "Medium" i bildestørrelse siden jeg var på ferie. Skal få fiksa noen fler bilder med mindre blenderåpning og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra at noen gidder å legge ut testebilder tatt med deres nye objektiv. Jeg synes dette objektivet er meget bra, men har bare så vidt fått testet det i butikken jeg jobber i. Er du fornøyd med objektivet så langt?

6622033[/snapback]

Ja, veldig. Det er fryktelig skarpt, selv på 17mm. På 50mm så matcher den 50mm 1.8 (Nikon). Blender på 2.8 kobinert med bra nærgrense gir noen herlige silkemyke bakrunner (eksempel)

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Takk, har savnet noen gode testbilder med dette objektivet.

Imponerende skarphet til den prisen. Regner med at bildene er uredigerte (?).Hvis de fleste eksemplarene er like skarpe som ditt må jo dette være kitobjektiv dødare nummer 1.

Hva er nærgrensen til objektivet?

Lenke til kommentar
Takk, har savnet noen gode testbilder med dette objektivet.

Imponerende skarphet til den prisen. Regner med at bildene er uredigerte (?).Hvis de fleste eksemplarene er like skarpe som ditt må jo dette være kitobjektiv dødare nummer 1.

Hva er nærgrensen til objektivet?

6622464[/snapback]

27cm, men jeg opplever den som mye nærmere enn det. Kanskje det er fra sensoren til objektet og ikke fra enden av objektivet til objektet. Hvis det er tilfelle, så blir nærgrensa noe rundt 18cm, siden objektivet er ca 10cm langt.

Lenke til kommentar
27cm, men jeg opplever den som mye nærmere enn det. Kanskje det er fra sensoren til objektet og ikke fra enden av objektivet til objektet.  Hvis det er tilfelle, så blir nærgrensa noe rundt 18cm, siden objektivet er ca 10cm langt.

Det er fra sensoren ja.

På ditt D70 ser du en liten runding med en strek over oppe på høyre hjørne (like ved lysbrytern for toppdisplayet), dette indikerer hvor fokus planet (sensoren) er og nærgrensen måles derfra. Kan sees på side 74 i instruksjonsboka, i hvertfall for D70s.

Lenke til kommentar
27cm, men jeg opplever den som mye nærmere enn det. Kanskje det er fra sensoren til objektet og ikke fra enden av objektivet til objektet.  Hvis det er tilfelle, så blir nærgrensa noe rundt 18cm, siden objektivet er ca 10cm langt.

Det er fra sensoren ja.

På ditt D70 ser du en liten runding med en strek over oppe på høyre hjørne (like ved lysbrytern for toppdisplayet), dette indikerer hvor fokus planet (sensoren) er og nærgrensen måles derfra. Kan sees på side 74 i instruksjonsboka, i hvertfall for D70s.

6622574[/snapback]

Se der ja. Da ble nærgrensa enda "kortere" i praksis. Blir en liten juksemakro føler jeg... Kan kaste meg i gresset og ta nærbilder av blomster... det kunne jeg ikke med 18-70.

Lenke til kommentar
Er alle bildene på f/2.8?

ISO og lukker da?

Har du noen fullsize crops?

6622586[/snapback]

De fleste er på 2.8, mens dette er på f4 (1/60) og dette er på f8 (1/250). ISO 200 vil jeg tro. All exif-informasjon er på bildene, så du kan lagre dem og finne det ut. Har du siste versjon av Opera, kan du høyreklikke og velge egenskaper for å finne relevant EXIF-informasjon.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...