Gå til innhold

Netshop vil ikke gi garanti pga. støv på skjermkor


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har sendt et skjermkort i retur som jeg mente var defekt. Er rundt to år siden jeg kjøpte det nå, men Netshop gir meg tre års garanti.(Dessuten skulle dette være en vare forbrukerkjøpsloven gir 5 år på). Ihvertfall, Netshop fikk kortet, og i dag fikk jeg en mail som sier at de mener at kortet er overopphetet pga. støv og de vil derfor ikke fikse det. Men jeg har gjort så godt jeg kan med å rense det for støv, men det er jo en del jeg ikke får vekk uten å fjerne kjøleren, og da bryter jeg jo garantien... så hva skal jeg egentlig gjøre? Synes dette er litt urimelig av Netshop siden jeg ikke har muligheten til å fjerne støvet uten å bryte garantien...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for informasjonen. Går et skjermkort i stykker jeg har kjøpt på Netshop skal jeg sannelig sørge for at det ser nytt ut før jeg sender det inn. Det tar meg kanskje 5 min. å få det reint ved hjelp av en kraftig støvsuger og trykkluft. Ja, jeg vet det kan skade kortet enda mer, men hvem bryr seg så lenge ikke Netshop kan se dette fysisk med øynene sine?

Lenke til kommentar

Det holder ikke vann hvis det er hva de virkelig har fortalt deg. Det skal vanvittige mengder støv til for å kunne isolere et skjemkort nok til det dør av overoppheting. For de fleste skjermkort så skal det godt over 100 grader til før du kan begynne å snakke om fysiske skader.

 

Tullegreier... Netshop pleier ikke å spille dum på denne måten.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

[Poster mailen jeg fikk av Netshop]

 

Hei

 

Har forsøkt ringt deg hjemme flere ganger og på jobb 2 ganger nå i dag da jeg fikk nr til det.

Vi vil ikke gi garanti på skjermkortet ditt da det er fullt av støv på det, og i viften slik at kortet mest sannsynlig har blitt overopphetet på grunn av dette.

 

Vil du ha kortet sendt i retur? (frakt + testgebyr)

 

mvh

Jul Andre

Netshop

Lenke til kommentar

Har selv et kort som har død pga støv... vel rettere sagt pga et hår fra katten som hadde kommet seg inn med annet støv og lagt seg i vifta sånn at den døde og kortet tok fyr..

 

Og dermed røyk gpu, agp port og indirekte hovedkortet... det ble så¨varmt at agp sporet på hovedkortet begynte å smelte.. ikke moro i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Kan vel dra sammenligninger til bil også på dette området. Uten vedlikehold av motor, som f.eks. skifte av oljefilter så kan man få store problemer med en evt. reklamasjon ved motorproblemer....

 

Det stilles også krav til forbruker, som det også stilles krav til leverandør.

 

Krangler du litt med de, så får du sikkert presset gjennom saken din.

Lenke til kommentar

Hmm.. mener at man mistet garanti før, dersom man åpnet en PC (ferdigsak fra HP etc.).

 

Kan Netshop, eller andre, vise hvor det står at det skal drives vedlikehold av disse komponentene?

 

Tror ikke det. Dermed bortfaller hegnars analog, da dette står i bruksanvisning på bilen.

 

EDIT: Komplett har tatt med dette her.... men man kan ikke regne dette som en bruksanvisning

 

EDIT2:

(...)og i viften slik at kortet mest sannsynlig har blitt overopphetet på grunn av dette.
er videre enig med dem som mener dette ikke holder.

 

Du bør MINIMUM få kortet gratis tilbake.

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Denne saken minner meg litt om en annen tråd, hvor en hadde et annet garanti problem.

 

Det gjaldt et skjermkort som var påmontert en annen kjøler..

Hvis jeg ikke husker feil, (finner ikke tråden..) brakk en av bladene av, eller noe i den duren. Iallefall ble kjernen overopphetet og kortet tok kvelden.

 

Hvem hadde ansvaret? Butikken som solgte skjermkortet, for de visste ikke åssen kunden skulle behandle kortet... eller butikken som solgte den alternative GPU kjøleren.. da var det kunden som monterte den feil.

 

Hverken butikken som solgte kortet, de mente at i det du tar av en orginal påmontert GPU kjøler, bryter du garantien. Den andre butikken ville heller ikke, for kunden KUNNE ha montert den feil.

 

Jeg la merke til denne tråden, for det ble utrykket at det er butikken som har bevisbyrden på seg.

 

For å ta av kjøleren for å renske den for støv, kan man risikere å bryte garantien

Typisk tap / tap i mine øyne :no:

Lenke til kommentar

Dette er egentlig et godt argument for å overklokke, da du vil aldri få oe på garantien uansett:

CPU -> "Du har sikker overklokket/for lite kjøling"

GFX -> "Støv/klokking"

Minne -> "Statisk/klokking"

HK -> "Støv/statisk klokking/ feil-flash"

 

Garanti/reklamasjon er bare et uttrykk i HW-verden

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Hmm.. mener at man mistet garanti før, dersom man åpnet en PC (ferdigsak fra HP etc.).
Man kan ikke miste garanti ved å åpne en PC, da PC'er er laget for å kunne oppgraderes med harddisker, CD-drev, PCI kort og lignende. Finner man imidlertid at kunden har gjort en feil ved oppgradering, kan man miste garanti såklart.

 

I denne saken mener jeg Netshop har rett. Hvis kortet er overopphetet som en følge av støv, er det kundens egen feil at han/hun ikke har passet på å jevnlig fjerne dette. Støv er aldri bra for elektriske komponenter, og ingen klager over at man må fjerne støv ved f.eks varmeelementer for å forhindre brann.

 

På den annen side, bør Netshop kunne bevise at kortet er overopphetet som en følge av støv.

Lenke til kommentar

Afseth: Hvor står det at man skal vedlikeholde skjermkort for støv?

Er dette forbrukers plikt SKAL det stå i bruksanvisning, mener jeg.

 

EDIT: Ang. at man ikke skal åpne PC'er: Tenkte langt tilbake i tid - mener det sto noe slik på en gammel PC.

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...