Gå til innhold

min første overklokk! :D P4 prescott

Anbefalte innlegg

hei godtfolk

jeg har i dag forbredt meg på at conroen kommer, og den må jo som kjent klokkes...

har lenge visst hva klokking gikk ut på, men aldri klokken en ting, så i dag skulle da jomfruturen komme til min søte prescott...

cpu'en er en P4 2,8GHz Prescott

hovedkortet er Asus P4C800 Deluxe

minne er 4x512mb GeiL pc3200 (timings har jeg nada greie på, opplys meg!!)

Så jeg kommer meg inn i biosen og finner ut av at jeg bare kan stille på FSB, så den turer opp til 230MHz mens multiplieren står på 14, altså 3220MHz på CPU'en.

Dette går da fint, og Everest sin stabilitets-test går i 7min før jeg blir lei... tempen lå max på 49grader under denne testen og idle temp er på 42grader.

firsttimeqi2.th.jpg

(for å være helt ærlige med dere så lastet jeg ned et program etter at jeg hadde klokken den til 3,2 som heter ClockGen, jeg stillte PSB opp til 250, og fikk 3,5GHz, det gjorde jeg etter at jeg åpnet cpuz og dermed stod denne på 3,2 enda, men testen ble kjørt på 3,5ghz.

hvis jeg åpner cpuz nå etter at jeg stillte opp til 3,5ghz vil ikke cpuz funke ordentlig, så jeg venter med det, tror det kan være pga ClockGen programmet, så jeg skal stille opp i bios istedenfor.

Everest registrerte cpu'en som 3,5 før jeg begynnte testen.)

en annen ting jeg lurer på er at nå står FSB:DRAM ratio på 3:2

hva betyr det? har timingsa endret seg?

se på bildet under, jeg fikk fikset cpuz og se på everest, der som timingsa på rammet står, wOOt??

secondtimewd2.th.jpg

er forresten 3,5 ok på denne cpu'en? kan jeg ture videre mot 4? har vannkjøling...

den throttler vel hvis det blir umåtelig varmt? kan jeg stille noe opp på Vcore?

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en annen ting jeg lurer på er at nå står FSB:DRAM ratio på 3:2

hva betyr det? har timingsa endret seg?

se på bildet under, jeg fikk fikset cpuz og se på everest, der som timingsa på rammet står, wOOt??

Har selv aldri klokket, men vet en del om det akkurat sånn som deg ...

tror 3:2 betyr at dram er 2/3 av FSB. Er nokså sikker på at det er best med 1:1

Ramen din kjører på 166mhz å som det står i everest så kan du sette timings på 2.3.3.7 men jeg ville ikke ha gjort noe før en som er litt mer kyndig enn meg (som faktisk har klokket før)

Og du hvor har du lastet ned Everest fra ?

Vet jo at jeg bare kan googl litt, men er man lat så er man lat :blush:

Lykke til videre ...

Edit: Prøv å sett FSB og minne hastighet på det samme :)

Da for du 1:1

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Det er nok ikke bare å ture frem til 4 GHz. Klokking er mer en bare justering av FSB, etterhvert som FSB blir høyere stiger også RAMen`s MHz, går nå utifra at du har pc 3200 som da kjører på 400 MHz. Etter hvert som du da klokker FSB vil da ogsp RAMen som sagt stike i MHz. Med DRAM:FSB forhold 1:1 kjører RAMen på normal hastighet som her er 400 MHz, så når du da klokker FSB til foreksempel 230 vil det kanskje stå 420 MHz på DRAM Frequency, (dette da kun et random tall jeg valgte). Jeg vil ikke anbefale at du kjører RAMen på mere en 440 MHZ hvis det er vanlig "jalla" RAM, men stiller du DRAM:FSB forhold til 3:2 derimot vil det kanskje stp 333 MHZ på RAMen din (husker ikke helt). Du kan da stille FSB mye høyere før RAM MHz overgår "440" MHz.

En annen ting du må tenke på når du klokker er åt det er lurt å låse AGP/PCI clock på 33/66 MHz, eventuelt også låse PCI-E Clock hvis du har. Du må helller ikke glemme temperaturen på CPU, den bør vel ikke overstige 70 - 80C på load, min P4 Prescott 3.0GHz klarte rundt 3.5 GHz på stock kjøler, har nå en zalman CNPS 9500, den kjøler som bare juling, hadde lett kunnet overstige 4.0GHz om det ikke hadde vert for varme mosfets. Hvis du ønsker å stramme inn timingsene på RAM brikkene dine er det forsåvidt bare å stramme på, men gjør det sakte, ett tall av gangen for så å ta en stabilitatstest per gang. Og jo lavere MHZ du har på RAMen, jo lavere timings vil du sansynlig vis kunne få, men det er ikke bestandig det er "best" med lavere timings, du må finne en "balanse" mellom timings og MHz.

Edit: Gider ikke skrive mere, er trøtt... Sikkert noen "regnefeil" og skriveleif i texten, men jeg tror tegninga ble grei.

Endret av Thmas
Lenke til kommentar

okok...

- da skal jeg låse agp/pci, for det kan jeg gjøre så jeg. har ikke pci-e

- også vet jeg ikke hvordan jeg får forholdet fsb:dram til 1:1, så den stillte seg til 3:2 av seg selv, lar det bare være slik jeg da...

- stille timings på rammet? hva er best av timings, det er jo fire tall, er det bedre om de er lave eller høye eller er det forskjellig fra tall til tall? og hvordan stiller jeg på disse? de stilte seg selv når jeg klokket i stad.

har forresten satt Vcore opp til 1,400V, var det galent også eller?

hehe... er veldig grønn på dette, og nå som jeg snart skal anskaffe meg conroe må det jo være lov til å leke seg litt uten å være for redd føler jeg.

tusen takk for svar forresten

Lenke til kommentar

Ja, lavere er bedre når det gjelder timings, og ang. VCore så burde du ikke stille denne høyere med mindre PCen din blir ustabil av OC, høy VCore = høy temp på CPU.

og... Be afraid, be VERY afraid :!:

Lenke til kommentar

Med samme hovedkort får jeg min P4 Northwood opp i 3.5 Ghz, dvs FSB 250. Den er vannkjølt, men kom like langt med en Zalman CNPS7000Cu. Til vanlig kjører den på 3.4 (dvs FSB 243) og selv nå i sommerheten har te,pen aldri vært over 49 grader. Vanlig idle resten av året er ca 38 grader, og load er ca 42.

Gleder meg som en unge til jeg skal slippes løs på en Conroe!

Lenke til kommentar
Med samme hovedkort får jeg min P4 Northwood opp i 3.5 Ghz, dvs FSB 250. Den er vannkjølt, men kom like langt med en Zalman CNPS7000Cu. Til vanlig kjører den på 3.4 (dvs FSB 243) og selv nå i sommerheten har te,pen aldri vært over 49 grader. Vanlig idle resten av året er ca 38 grader, og load er ca 42.

6634945[/snapback]

Har du montert en GPU kjøler på CPU ? eller mente du 9500 et eller annet

Lenke til kommentar

6634945[/snapback]

Har du montert en GPU kjøler på CPU ? eller mente du 9500 et eller annet

6635806[/snapback]

Zalman CNPS 7000Cu er en CPU kjøler.

Lenke til kommentar

jeg kom aldri lenger enn 3500MHz jeg ... kjører på det stabilt nå 24/7.

samme temp som deg, aetius, aldri over 49, og idle på ca 41-42.

gleder meg også til conroe...

prøvde meg på 3,8GHz, stillte opp vcore også, uten hell... prøvde dog ikke noe mellom, prøvde bare for å se om jeg fikk 1GHz i overklokk... hehe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...