Gå til innhold

Kan jeg bruke raid s-ata som vanlig s-ata?

Anbefalte innlegg

Har 2 vanlige s-ata plugger på mitt Asus K8n deluxe, og bruker begge med mine 2 disker..

Har også 4 s-ata plugger nede på hovedkortet, og de heter Raid1, Raid2 osv..

Skal kanskje kjøpe enda en s-ata disk, og jeg lurer på om jeg kan plugge den i der nede på hovedkortet?

prøvde en gang før da jeg ryddet i maskina, da plugga jeg begge hardiskene mine der nede og da kunne ikke maskina starte windows, virka nesten som hk ikke fant hardiskene :dontgetit:

Så jeg lurer på, kan jeg bruke de s-ata pluggene til å ha enda en hdd? eller må man kjøre raid for å bruke dem? vil ikke kjøre raid..

Endret av complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke de siste 4 pluggene ja. Jeg vet ikke helt hvordan den kontrolleren fungerer, men jeg har holdt på med en del andre kontrollere og de er mulig å sette opp med enkle disker selv om de er såkalte raid-kontrollere. Trikset er at man setter inn disken, går inn i raidkonfiguratoren (det står i manualen til hovedkortet hvordan du gjør det), så velger du disken og "raid0". Altså Raid0 med kun én disk. Dette vil få raidkontrolleren til å bruke disken på helt normal måte.

Når du starter opp windows etterpå må du sansynligvis innstallere en driver for raidkontrolleren for at windows skal oppdage den nye disken. Men sjekk først om den dukker opp av seg selv. Hvis den gjør det så har windows innebygget driver for kontrolleren og da trenger du ikke gjøre noe ekstra.

Grunnen til at du ikke fikk startet windows sist var trolig at du ikke hadde konfigurert raidkontrolleren til 1 disk i Raid0 og deretter valgt raidkontrolleren som oppstartsdisk, og deretter innstallert windows med den nødvendige driverdisketten under aller første oppstart.

Når du i fremtida skal legge til flere disker så kobler du bare til på samme måte som nå, går inn i raidkonfiguratoren og velger kun den nye disken, og setter den alene opp som "raid0". Da har du 2 raid0-arrayer, ett med den første disken, og ett med den andre. I windows vil de oppføre seg på normal måte som separate disker. Samme metode brukes for å koble disker til de siste pluggene også.

Lenke til kommentar

Heisann!

Skal ikke si jeg er sikker, men jeg trur at når du har vært i bios å "Enabla" S-ATA raidkontrolleren, så har du mulighet til å sette raid-kontrolleren til å oppføre seg som en standard S-ATA kontroller, man "disabler" altså muligheten for raid-oppsett.

Som sagt, jeg er ikke helt sikker, men ta en titt gjennom biosen din å sjekk om det er muligheter for det =)

Mvh

Lars-Kristian

Lenke til kommentar

Det Simen1 forklarer er nok helt riktig, MEN: (og dette er jeg dessverre ikke sikker på, men det er greit å være forberedt).

Hvis du setter opp en enkelt disk som en eller annen RAID-type, vil nok kontrolleren opprette en RAID-tabell som bare akkurat den RAID-kontrolleren kan lese. Hvis du da tar ut denne ene disken og kobler i et eksternt kabinett, en kontroller på et hovedkort uten RAID, eller en annen RAID-kontroller, er jeg sterkt i tvil om du vil kunne lese noe fra disken. Annet enn akkurat det "problemet" skulle det ikke være noe i veien for løsningen som Simen1 beskriver.

Jeg hadde akkurat samme problemet med for lite tilkoblinger selv på mitt Asus A8N SLI-Deluxe. Da jeg la til den 5. disken min måtte jeg benytte meg av Silicon Image-kontrolleren, og fant ingen andre valg enn å enten sette opp RAID1, RAID0 eller JBOD på denne disken.

Lenke til kommentar

Hei. Satt selv og praktes med det der for en måneds tid siden.

Hadde 7 disker kobla til.

1 IDE Disk (Systemdisk), 4 Disker på vanlig S-ATA og 2 siste på Raid Kontrolleren.

Ble aldri helt klok på det der først. Biosen fant diskene på Kontrolleren også, men Windows fant dem ikke.

Kunne ikke helt skjønne hvorfor. Jeg skjønte såpass at jeg måtte ha en Driver.

Eller det hadde jeg allerede inne da egentlig, men fortsatt var Diskene fraværende.

Prøvde å reinstallere Driver, men nei.

I Programmet for Kontrolleren så fant den ikke noen kontroller.

Satte meg ned å tenkte litt.

Så lasta jeg ned den nyeste drivern fra Silicon sin hjemmeside. Installerte den.

Da fant den plutselig en kontroller, men diskene var like forbanna fraværende.

I Rein forbannelse tok jeg å avinstallerte Drivern og programmet, også tok jeg å installerte BARE .inf fila fra en annen driver jeg hadde lasta ned. Jeg tok ikke med programmet denne gangen.

Så tok jeg å restarta. Og tror dere fanken ikke diskene ble funnet da.

Joda. Det ble de. Så da var alle mine 7 disker funnet.

Vet ikke helt hvor feilen lå, om det var i MSI sine drivere eller om det bare rett og slett var programmet som ødla for diskene mine.

For sikkerhets skyld tok jeg å jumpra de 2 diskene som er kobla til Raid Kontrolleren fra S-ATAII til S-ATAI, det stod noe om det skjønner du.

Stressa litt med litt Raid instillinger i Biosen jeg å, men jeg mener at de er ganske så standard nå for øyeblikket.

Prøv å last ned de nyeste driverne til Kontrolleren, også ser du om diskene blir funnet i Bios. I En eller annen instilling i Biosen min ble alle diskene funnet hele tia, men altså ikke i Windows før jeg ble forbannet :p.

Vel og Merke har jeg et MSI K8N Diamond Hovedkort jeg da, og bare Samsung disker. 6 av diskene er S-ATAII Disker og IDE disken er vanlig.

Lykke til uannsett.

PS: Det du først kan prøve hvis du kjøper ny disk og skal koble den til Raid Kontrolleren er å Jumpre den til S-ATAI først som sist. Det er endel kontrollere som ikke støtter S-ATAII.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk harddisk i dag, og var ikke akkurat vanskelig å få S-Ata porten til å virke :)

Prøvde først i bios på Raid Manager (elns) men fikk bare feilbeskjeder, så la jeg inn SAM fra hk-cd'en og der valgte jeg bare RAID0 på disken, og vips, etter en restart var den på min datamaskin :)

Takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...