Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselbox VS Chiptrim - hvilke alternativer finnes


Anbefalte innlegg

Er nå eier av en Vectra 2.0DI (60KW), og vurderer noe for å få litt mer effekt ut av bilen.

Ser det er en del forskjellige dieselbokser / chiptunere der ute.

 

Er det noen som har forsøkt begge deler, eller en av de ?

Syns chiptrim er noe i overkant dyrt, er det virkelig så mye arbeide at leverandørene kan legitimere 7 tusen for jobben ?

 

Vurderer ts-racing's chiptrim, er det noen som har vært borti andre alternativer enn de her i norge ? ( primært nord-norge )

 

Ronny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Effektmessig vil du med en flash tuning få en økning på omtrent 23hk og 35nm. Forskjellen mellom flashtuning og powerbokser er merkbar. For ikke å snakke om sikkerheten - en powerboks vil overstyre hjernen i bilen din, mens en flashtuning vil bli oppfattet av hjernen som original software. Flashet software vil ta hensyn til alle nødvendige parametre i softwaren, i motsetning til powerbokser som i all vesentlighet bare pøser på med mer fuel og luft for å "lure" motoren til å yte mer.

OptiCan forhandlere verden rundt driver daglig med redningsarbeide for kunder som har benyttet powerbokser. Det forundrer meg ofte at bileiere som har benyttet flere titusener - eller hundre tusener av kroner på bil, vil spare penger ved en tuning.... Motorstyringen er tross alt noe av det viktigste i bilen..

At prisen for flashing er såpass høy som du nevner over, kommer av at det tross alt har vært en lang og dyr utvikling av både flasherverktøyet og softwaren til bilene. Utviklerne vil dog ha tilbake sine kostnader, samtdig som de som alle andre vil ha litt overskudd. Utvikling av flasherverktøy og filer, er langt høyere enn en simpel powerboks utvikling - derav prisforskjellene. Det er dog forskjell i prisene på flashing også - ta en sjekk rundt om før du foretar et valg.

Lenke til kommentar
Effektmessig vil du med en flash tuning få en økning på omtrent 23hk og 35nm. Forskjellen mellom flashtuning og powerbokser er merkbar. For ikke å snakke om sikkerheten - en powerboks vil overstyre hjernen i bilen din, mens en flashtuning vil bli oppfattet av hjernen som original software. Flashet software vil ta hensyn til alle nødvendige parametre i softwaren, i motsetning til powerbokser som i all vesentlighet bare pøser på med mer fuel og luft for å "lure" motoren til å yte mer.

OptiCan forhandlere verden rundt driver daglig med redningsarbeide for kunder som har benyttet powerbokser. Det forundrer meg ofte at bileiere som har benyttet flere titusener - eller hundre tusener av kroner på bil, vil spare penger ved en tuning.... Motorstyringen er tross alt noe av det viktigste i bilen..

At prisen for flashing er såpass høy som du nevner over, kommer av at det tross alt har vært en lang og dyr utvikling av både flasherverktøyet og softwaren til bilene. Utviklerne vil dog ha tilbake sine kostnader, samtdig som de som alle andre vil ha litt overskudd.  Utvikling av flasherverktøy og filer, er langt høyere enn en simpel powerboks utvikling - derav prisforskjellene. Det er dog forskjell i prisene på flashing også - ta en sjekk rundt om før du foretar et valg.

6546430[/snapback]

 

 

Hør - Hør :thumbup:

Lenke til kommentar
Effektmessig vil du med en flash tuning få en økning på omtrent 23hk og 35nm. Forskjellen mellom flashtuning og powerbokser er merkbar. For ikke å snakke om sikkerheten - en powerboks vil overstyre hjernen i bilen din, mens en flashtuning vil bli oppfattet av hjernen som original software. Flashet software vil ta hensyn til alle nødvendige parametre i softwaren, i motsetning til powerbokser som i all vesentlighet bare pøser på med mer fuel og luft for å "lure" motoren til å yte mer.

OptiCan forhandlere verden rundt driver daglig med redningsarbeide for kunder som har benyttet powerbokser. Det forundrer meg ofte at bileiere som har benyttet flere titusener - eller hundre tusener av kroner på bil, vil spare penger ved en tuning.... Motorstyringen er tross alt noe av det viktigste i bilen..

At prisen for flashing er såpass høy som du nevner over, kommer av at det tross alt har vært en lang og dyr utvikling av både flasherverktøyet og softwaren til bilene. Utviklerne vil dog ha tilbake sine kostnader, samtdig som de som alle andre vil ha litt overskudd.  Utvikling av flasherverktøy og filer, er langt høyere enn en simpel powerboks utvikling - derav prisforskjellene. Det er dog forskjell i prisene på flashing også - ta en sjekk rundt om før du foretar et valg.

6546430[/snapback]

 

Uten å skulle starte opp diskusjonen igjen om hva som er best av Chip og Dieselboks, så lenge en holder seg til seriøse leverandører av dieselbokser så er det like trygt som å chippe bilen, får du den montert hos forhandleren så får du motorgaranti med på kjøpet også. Og påstanden om at en Dieselboks er en simpel uintelligent dings medfører ikke riktighet, ikke så lenge det er snakk om de seriøse aktørene. KCR sine digitale dieselbokser kan flashes via USB kabel, er spesialprogramert til bilen den er laget for og har vært testet flere ganger av bla Bilsport (svensk bilmagasin) i regi av en rallyfører ved navn Tomas Jansson (bedre kjent som"Gullabo" for de som har fulgt med på rally) Har selv kjørt en Audi A3 1.9TDI både med og uten KCR dieselboks og den er uten tvil verdt pengene.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...