Gå til innhold

Linux og Vista på samme HDD

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har en 40GB Seagate disk som jeg tester Vista beta2 på, men har også lyst til og ha Ubuntu Linux på den mens jeg har Vista, bare for og prøve Ubuntu Linux. Holder på i skrivende stund og innstalerer Ubuntu på den, måtte da formatere hele disken. Så må innstalere Vista på nytt.

Er det mulig og ha både Windows Vista og Ubuntu Linux på samme disk?

I såfall hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig, du må partisjonere harddisken i flere partisjoner, for eksempel 2, 20gb til Vista og 20gb til ubuntu, sånn for å dele likt, kanskje litt mer trengs til Vista.

Du bør innstallere Vista først, var i hvert fall slik tidligere, for så å innstallere Ubuntu på den andre partisjonen etterpå

Lenke til kommentar
Hva mener du med at den skal være EXT3? :blush:

6520985[/snapback]

Ops, kanskje forklaring hadde vært på sin plass.

Det er et filsystem på lik linje med FAT32, men det er laget for Linux

(Mulig feilinformasjon, men det er slik jeg oppfattet det, jeg ble i hvert fall belært her tidligere om at EXT3 var mye bedre enn FAT32, men jeg vet ikke om det stemmer)

Du vil få et valg når du innstallerer ubuntu om å formatere, og da er EXT3 et av valgene

EDIT: tråden hvor jeg fikk høre at EXT3 var bedre: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=588690&hl=+EXT3

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
Ok, formaterer igjen og lager en 25GB partisjon Med NTFS filsystem til Vista og en 15GB FAT32 filsystem til Ubuntu da?

6520865[/snapback]

La ubuntu håndtere formateringen av sin egen disk du, så lar du den disken være EXT3.

6520897[/snapback]

Bør den ikke være FAT32 da? ettersom at Windows støtter det filsystemet så kan han bruke Vista å fikse på harddisken hvor Linux ligger.

Lenke til kommentar
Ok, formaterer igjen og lager en 25GB partisjon Med NTFS filsystem til Vista og en 15GB FAT32 filsystem til Ubuntu da?

6520865[/snapback]

La ubuntu håndtere formateringen av sin egen disk du, så lar du den disken være EXT3.

6520897[/snapback]

Bør den ikke være FAT32 da? ettersom at Windows støtter det filsystemet så kan han bruke Vista å fikse på harddisken hvor Linux ligger.

6521145[/snapback]

Det er vel egentlig litt opp til en selv, men ja, det det gir litt mer muligheter for det ja

Lenke til kommentar

6520865[/snapback]

6520897[/snapback]

6521145[/snapback]

Det er vel egentlig litt opp til en selv, men ja, det det gir litt mer muligheter for det ja

6521197[/snapback]

Det var det jeg trodde ja. Så hadde jeg vært LockNess hadde jeg bruk FAT32 filsystem på Linux harddisken.

Lenke til kommentar
Det var det jeg trodde ja. Så hadde jeg vært LockNess hadde jeg bruk FAT32 filsystem på Linux harddisken.

6521225[/snapback]

Eventeult bare aksessere partisjonen i Vista gjennom ext2fsd (støtter ext3, tross navnet ;))

Fat32 er ett mareritt, pga all fragmenteringen filsystemet lager.

Lenke til kommentar

Hæ? Du kan da ikke installere Linux på en FAT32 partisjon. Du verden.

Du må nok kjøre EXT på Linux partisjonene ja, MEN det du KAN gjøre, er å ha EXT filsystem på alle de andre partisjonene på Harddisken din også. For hvis du har et program for Windows der du har tilgang til EXT partisjonene dine så går det greit. Har selv et sånn program for Windows der jeg bare setter Stasjonsbokstaven på EXT partisjonene mine, også kommer de fram i Windows. Ingenting blir ødelagt på Linux partisjonene. Programmet heter. Tja nå må jeg tenke litt. Skal sjekke på laptopen:

EXT2 Installable Filsystem heter programmet.

Ikke bry deg om at det står EXT2 for det fungerer på EXT3 filsystem også.

Når du kjører EXE fila i Windows så blir det automatisk lagt til et filsystemikon i Control Panel. Da får du opp alle partisjonene på systemet ditt og du kan sette stasjonsbokstaver på dine Linux partisjoner slik at de vises i Windows.

For øyeblikket har jeg alle Sangene som er på laptopen på EXT3 partisjon /home.

Dette pga at jeg ikke har plass på lagringspartisjonen i Windows, så jeg må bruke /home til å spille av musikk istede.

Det fungerer fint det.

Her er det en link til programmet forresten:

http://www.fs-driver.org/download/Ext2IFS_1_10b.exe

Lykke til.

Lenke til kommentar
Da bruker jeg FAT32 på Linux partisjonen da :p

FAT32 kan evt. brukes på delte partisjoner hvor man ikke bryr seg om alle begrensningene, som 4GB grense på filer, null sikkerhet, heftig fragmentering osv.

Men å installere linux på FAT32 er ikke lurt, og fungerer vel heller ikke med de fleste distroer (de krever et linux-filsystem som ext2/3, ReiserFS, XFS osv.) Som sagt er det ingen sikkerhet i FAT32, noe som kan få katastrofale følger. Systemfiler bør nemlig ikke være skrivbare for vanlige brukere, og det fins også filer som for all del må holdes hemmelig, slik som private nøkler til SSH o.l. FAT32 støtter heller ikke linker til filer, som er helt essensielt i linux/unix (brukes bl.a. til .so filer, altså shared libraries). Kunne sikkert skrevet en hel side om andre begresninger i FAT32 også, så kort og godt: det egner ikke til å installere linux på :nei:

Lenke til kommentar

Gjør det. Det er lurest for en nybegynner. Sett av litt plass til Linux sånn at det blir upartisjonert plass på disken, så lar du Ubuntu ta seg av partisjoneringsdelen.

Fungerte bra sist jeg holdt på med det iallefall.

Lykke til med Ubuntu :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei. Har en 60 GB disk men en partisjon med Windows xp på, en partisjon til Vista, og en til programmer. Er det bare å gå rett fram for å innstallere ubuntu i dualboot? Innstallerte xp først, også vista. Men Vista er forvalgt OS i windows sin oppstarter. Har tidligere innstallert ubuntu i dualboot med kun xp. Tror kanskje jeg hadde vært OS på egen disk da.

Området som er upartisjonert er på 20.80 GB. Maskinen har 1 GB ram. Hvor mye bør swap og root være på?

Lenke til kommentar

Hei! La installeren til distroen fikse partisjonering selv. Måten du går fram på, er at du:

1) sørger for å ha 10+ upartisjonert plass

2) starter pc'n fra install-cd'n og installerer. LA DEN FIKSE PARTISJONERING SELV! (den vil helt sikkert greie det bedre enn det du vil, dette er ikke windows sitt noe tvilsomme install-program)

Vil tippe dual-boot-systemet vil fungere slik at grub gir deg valget mellom linux og windows, hvor windows tar deg til windows sin "velgemeny".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...