Delvis Skrevet 19. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2006 Det er mange merkelige stedsnavn, men de fleste har en forståelig betydning. Men "Øystese" er da veldig merkelig, hva betyr det? Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 19. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Hentet fra NRK sidene. Stedsnavnet "Øystese" har en interessant opprinnelse som ikke er helt lett å spore opp. Språkforskerne mener imidlertid at det er et godt kamuflert og nedslitt -vin-navn. Det første leddet "Øyst-" har trolig forbindelse med det gotiske "eist", som betydde gudsdyrking, og som igjen hadde utviklet seg fra gammelhøytysk "erann", å hedre, tilbe. I midten var det trolig et "ve", hellig sted, mens alt som er igjen av -vin, er en "e" til slutt. "Øystese" har derfor opprinnelig mest sannsynlig hett "Eistvesvin". Endret 19. juli 2006 av Vetlite Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. juli 2006 Hentet fra NRK sidene. Stedsnavnet "Øystese" har en interessant opprinnelse som ikke er helt lett å spore opp. Språkforskerne mener imidlertid at det er et godt kamuflert og nedslitt -vin-navn. Det første leddet "Øyst-" har trolig forbindelse med det gotiske "eist", som betydde gudsdyrking, og som igjen hadde utviklet seg fra gammelhøytysk "erann", å hedre, tilbe. I midten var det trolig et "ve", hellig sted, mens alt som er igjen av -vin, er en "e" til slutt. "Øystese" har derfor opprinnelig mest sannsynlig hett "Eistvesvin". 6518198[/snapback] Se det ja, jo de er svære å drikke der inne, det vet jeg Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 19. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2006 :!: her er foresten Siden jeg hentet det i fra Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2006 Øystese Aldri tenkt på kor navnet kjem frå, lærte eg noko om bygda mi i dag og 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå