HKS Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Vel, tenkte jeg kunne lage en tråd om dette her, skal oppdatere den fortløpende. Norske media er ikke akkuratt gode til å fortelle hva som skjer på dette feltet. Satser på å ha en slik tråd gående hele tiden. Jeg får stengt tråden en ukes tid etter at romfergen har kommet tilbake, og åpner en ny tråd for neste oppdrag. Landingen til Discovery den 17. juli var det siste av to "return-to-flight" oppdrag etter Columbia-ulykken februar 2003. Discovery sitt siste oppdrag regnes som veldig vellykket, de fikk gjort alt de skulle, og NASA fikk bekrefet at modifikasjonene de hadde gjort på den eksterne tanken (ET) fungerte. Nå er det på tide for romfergene å fortsette oppdraget med å bygge romstasjonen. Neste oppdrag er første til å fortsette med det siden desember 2002. 28. august skal romfergen Atlantis etter planen ta av på oppdrag STS-115, med blandt annet et sett solcellepaneler til romstasjonen. Oppdraget skal etter planen vare i 11 dager, og det må tre spaserturer i rommet (EVA) til for å gjøre dette. NASA betegner dette som en av de mest kompliserte oppdragene så langt. Forberedelsene på Atlantis til dette oppdraget har holdt på siden sist sommer, og i begynnelsen av juni i år begynte de å montere sammen de to store startrakettene på Kenedy Space Center. Den eksterne tanken kom også i begynnelsen av juni, og har de siste ukene blitt reparert. Den ble i forige uke heist opp, og festet til de to startrakettene. Så nå er alt klart for at Atlantis skal flyttes over fra hangaren og festes til tanken i begynnelsen av neste uke. Edit: Litt mer detaljernt informasjon... Limer inn en bit fra NASA sitt interne plan... Kilde: NASASpaceflight.com (http://www.nasaspaceflight.com) Her ser dere størelsen på modulen (P3/P4). Den tar hele lasterommet, og en av grunnene til at Atlantis flyr dette oppdrager er at denne modulen faktisk hadde vært for tung for Discovery å få opp til romstasjonen. Er det noe dere lurer på om oppdraget, eller romfergene generelt så skal jeg prøve å svare på det i denne tråden. Endret 3. november 2007 av [GDI]Raptor 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Raptor,18/07-2006 : 22:52]Oppdraget skal etter planen vare i 11 dager, og det må tre spaserturer i rommet (EVA) til for å gjøre dette. NASA betegner dette som en av de mest kompliserte oppdragene så langt. 6515326[/snapback] Jeg har egentlig lurt i lengre tid på hvorfor dette med spaserturer i rommet er så komplisert og vanskelig. Glimrende post forresten Endret 18. juli 2006 av Lomz Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Oppdatering på Atlantis fra NASA: Mission: STS-115 - 19th International Space Station Flight (12A) - P3/P4 Solar Arrays Vehicle: Atlantis (OV-104) Location: Orbiter Processing Facility Bay 1 Launch Date: No earlier than Aug. 28, 2006 Launch Pad: 39B Crew: Jett, Ferguson, Tanner, Burbank, MacLean and Stefanyshyn-Piper Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles In Orbiter Processing Facility bay 1, workers are making final preparations for the rollover of Atlantis to the Vehicle Assembly Building, currently scheduled for July 25. Forward closeouts continue and T-0 umbilical disconnects are scheduled to be completed today. The T-0 umbilical is the connection point for ground power to the orbiter. Final orbiter "power down" for rollover is scheduled for today. Final tire pressure for flight is under way. Procedures this week include orbiter jackdown, weight and center-of-gravity operations, which occur prior to the vehicle's transfer to the transporter. Atlantis will be placed on its transporter on Wednesday. Endret 19. juli 2006 av [GDI]Raptor 1 Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hmm, er det forskjel på romfergene ettersom Discovery ikke kan fly? Trodde alle var rimelig like Discovery skal vel ha med seg en liknende modul i nesten flight.. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Hmm, er det forskjel på romfergene ettersom Discovery ikke kan fly? Trodde alle var rimelig like Discovery skal vel ha med seg en liknende modul i nesten flight.. 6521276[/snapback] Det er ikke så mye som skiller dem, er snakk om noen hundre kilo. Discovery hadde klart det, men da har man ikke marginer nok i tilfelle det skulle vært noen problemer med en av de tre hovedmotorene på vei opp. Av de tre romfergene NASA har nå så kan Endeavour fly mest, men den driver og blir oppdradert, og skal ikke fly før til våren 2007. Så er det Atlantis som er rett under. Og til slutt Discovery som har rundt 200 kilo mindre enn Endeavour. Av NASA sine romferger var det Columbia som skilte seg ut. Columbia hadde 1,5 tonn mindre kapasitet enn Discovery Jeg har egentlig lurt i lengre tid på hvorfor dette med spaserturer i rommet er så komplisert og vanskelig.Glimrende post forresten Tenk deg at du skal holde på med finmekanikk med store votter på hendene, og jobbe i vakum, hvor temperaturene varierer fra rundt -100 grader til +200 grader. Samt at det ofte dukker opp problemer man ikke regner med å få. Alle verktøgene de bruker må forresten spessialdesignes til jobben... 1 Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Om du ikkje var bunde fast i ting, og berre kasta eit skrujern frå deg ville du jo ende opp forferdelig langt borte Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Oppdatering fra Kenedy Space Center: Mission: STS-115 - 19th International Space Station Flight (12A) - P3/P4 Truss Segments and Solar Arrays Vehicle: Atlantis (OV-104) Location: Orbiter Processing Facility Bay 1 Target Launch Date: Aug. 28, 2006 Launch Pad: 39B Crew: Jett, Ferguson, Tanner, Burbank, MacLean and Stefanyshyn-Piper Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles In Orbiter Processing Facility bay 1, Atlantis has been placed on a transporter that will be used to transfer the orbiter to the Vehicle Assembly Building. Rollover of Atlantis is currently scheduled for Monday morning. Once in the VAB, the orbiter will be lifted into high bay 3 for mating to the external fuel tank and solid rocket boosters. Samtidig så blir segmentene som skal opp til den internasjonale romstasjonen klargjort. Setter inn to bilder fra SSPF (Space Station Processing Facility) på Kenedy i Florida. Her heises segmentene opp, og legges i noe som kalles en "Cargo Canister" den kjøres deretter ut til oppskyningsrampen noen dager før Atlantis blir kjørt ut. For øyeblikket er planen å kjøre lasten ut 27. juli, og romfergen 1. august 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Her er ett litt bedre bilde av segmentet som skal opp til romstasjonen P3/P4 heter det. Det inneholder blandt annet et sett med solcellepaneler, baterier og en radiator. Den delen til høyre i bildet av dette segmentet der der solcellepanelet sitter, den er bevegelig, og panalet skal automatisk følge solen. Lenke til kommentar
esa Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Do you have any specifics on the main shuttle engine? Or the SRBs? I'd like to know more about them... esa EDIT: Like any links you can provide? Endret 22. juli 2006 av esa Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 I dag har Atlantis blitt flyttet fra OPF1 (Orbiter Processing Facility), altså hangaren der den har blitt klargjort til VAB (Vehicle Assembly Building) hvor den blir heist opp, og festet til den eksterne tanken og startrakettene som allerede er klare. Denne prosessen kaller "rollover" og regnes som en av de første viktige milepelene i et oppdrag. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Gleder meg allerede. Synes det altid er like spennende med romferge oppskytninger Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Nå har Atlantis blitt løftet opp i vertikal posisjon, og heist over til den eksterne tanken. Og prosessen med å feste romfergen gast er underveis. Iløpet av uken så skal elektriske koblinger testes, kamraer skal installeres på romfergen (de tar bilde av at tanken separeres) og tester skal kjøres. Neste store milepel for NASA nå blir til mandag eller tirsdag neste uke. Da kjøres Atlantis ut til oppskyningsrampe 39B. Lasten som skal med Atlantis til romstasjonen blir kjørt ut mot slutten av uken. To bilder av Atlantis som blir festet til tanken sin! Lenke til kommentar
esa Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 I'm following every post on this page By the way, when do they test fire the liquid rocket engines or SRBs? Or have they already done that... esa Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 (endret) I'm following every post on this page By the way, when do they test fire the liquid rocket engines or SRBs? Or have they already done that... 6557616[/snapback] I'll reply to that on Norwegian... SRB'ene lander i fallskjerm i havet etter oppskytningen. De blir plukket opp av 2 NASA båter, og tatt til land. Der monteres de frahverandre, vaskes, og filmen fra kamera som sitter på rakettene taes ut. De sendes derreter tilbake til produsenten i Utha i USA, hvor de velikeholdes, og fylles opp igjen, for så å fraktes med tog tilbake til Kenedy. Hovedmotorene SSME taes ut av romfergen en ukes tid etter den har kommet tilbake til Florida. Så dette ble gjort sist helg med motorene til Discovery... De velikeholdes, taes til Stennis Space Center i Mississippi, hvor de prøvekjøres i 9 minutter, for de igjen blir velikeholdt , slitte deler byttes ut og de blir sendt tilbake til Kenedy for et nytt oppdrag. Edit: Added a picture of a space shuttle main engine (SSME) Endret 25. juli 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
esa Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 No problem answering in Norwegian I understand it fine, its just that it is much more easier for me to speak english Hehe, I'd love to see their test for the SSME It is amazing how much fuel they can pump into the engine, they say one of their pumps can pump out all the water in an "average" swimming pool in 25 seconds! What type of cooling system do they use? Do they use the fuel to cool down the nozzle or (which seems most likely)? I can probably find some stuff on the SRB and SSME esa Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Hehe, I'd love to see their test for the SSME It is amazing how much fuel they can pump into the engine, they say one of their pumps can pump out all the water in an "average" swimming pool in 25 seconds! What type of cooling system do they use? Do they use the fuel to cool down the nozzle or (which seems most likely)? 6558119[/snapback] They use LH2 to cool down the nozzle. This cooling process is so effincent, that ice form on the outside of the engine nozzle, and on the inside, LH2 and LOX is combusted at a temprature of 3300 degrees centigrade. I's an impressive engine.. Another cool fact is that the energy output of three SSME is equal to the energy output for 23 Hoover Dams Lenke til kommentar
esa Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hehe, I'd love to see their test for the SSME It is amazing how much fuel they can pump into the engine, they say one of their pumps can pump out all the water in an "average" swimming pool in 25 seconds! What type of cooling system do they use? Do they use the fuel to cool down the nozzle or (which seems most likely)? 6558119[/snapback] They use LH2 to cool down the nozzle. This cooling process is so effincent, that ice form on the outside of the engine nozzle, and on the inside, LH2 and LOX is combusted at a temprature of 3300 degrees centigrade. I's an impressive engine.. Another cool fact is that the energy output of three SSME is equal to the energy output for 23 Hoover Dams 6559495[/snapback] Hehe, yes. If you read a little of nozzle theory, you will see that having fuel with the smallest particle size, is the best. Liquid hydrogen as the fuel here is the smallest one can get. Liquid oxygen they use too, the more propellant you can pack into the chamber, the more thrust it can produce The combustion temperature is actually really low, compared to that off gasoline and LOX. I plan to make a small pressurized LRE, running on gasoline and oxygen gas. It will have a slightly higher temperature then that of the SSME! If I were to use LH2 and LOX instead for my small LRE, the temperature would be much lower... Do you know how much thrust those SSME can produce? What is the total impulse of the Space Shuttle? I'm pretty sure it is high... esa Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 hvor temperaturene varierer fra rundt -100 grader til +200 grader. 6521341[/snapback] Jeg trodde ikke det var noen temperatur i "vakuum" (det vil aldri være 100% vakuum) siden det er ingenting å varme opp/kjøle ned. Å varme opp/kjøle ned astronauten derimot. Dette gjorde meg alikevel littt forvirret. All of the observable universe is filled with large numbers of photons, the so-called cosmic background radiation, and quite likely a correspondingly large number of neutrinos. The current temperature is about 3 K, being merely 3 kelvins or degrees Celsius above the absolute zero of temperature. Kilde: Wiki. Jeg er herved forvirret. Lenke til kommentar
esa Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Raptor,19/07-2006 : 22:42]hvor temperaturene varierer fra rundt -100 grader til +200 grader. 6521341[/snapback] Jeg trodde ikke det var noen temperatur i "vakuum" (det vil aldri være 100% vakuum) siden det er ingenting å varme opp/kjøle ned. Å varme opp/kjøle ned astronauten derimot. Dette gjorde meg alikevel littt forvirret. All of the observable universe is filled with large numbers of photons, the so-called cosmic background radiation, and quite likely a correspondingly large number of neutrinos. The current temperature is about 3 K, being merely 3 kelvins or degrees Celsius above the absolute zero of temperature. Kilde: Wiki. Jeg er herved forvirret. 6560110[/snapback] Well the vacuum of space isn't a total vacuum, as you said. So the temperature is around 3 degrees Kelvin, type of heat being of course radiation. However, if there is something in space that has "mass" (like an astronaut), then it is a different story. All the heat radiating from the sun heats up the astronaut. Just like how the sun heats up Earth. It is the same when one is "in the shade" of the the Space Shuttle for example. There is no sun to heat you up, but you do have mass and your own body heat. So the temperature is much higher then that off "empty" space... This is a little confusing I guess, but this is how I see it. Think of a microwave... If it is empty and you turn it on, it has nothing to "heat up". If you put in a plate of food, it does. esa Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Sånn, da har lasten til Atlantis blitt fraktet ut til oppskytningsrampen. Med romfergen fungerer det slik at lasten blir pakket på forhånd, og fraktet ut til oppskytningsrampen. Der taes den inn i den den roterende service strukturen (RSS). Når Atlantis kommer til rampen så går denne rundt romfergen for å beskytte den for vær og vind. Den brukes også for å få tilgang til punktene på fergen hvor de fyller på diverse drivstoff. Lasteromsdørene åpnes, og lasten settes inn mens romfergen står vertikalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå