Leirgulen Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Hei! Har planer om å kjøpe meg ett digital kamera.. Har sett på tre forskjellige kameraer... CANON IXUS65, CANON IXUS750 og HP HPCR927... Hvilket av dei er det beste, og bør eg velge?? Noen erfaringer? Mvh. Leirgulen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Tror de fleste her ville gått for Ixus 750. HP er de fleste skeptiske til, og 750 er vel egentlig en større modell enn 65, som riktignok er nyere. Sistnevnte har heller ikke optisk søker, og egentlig ikke bedre skjerm (selv om den er større). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Du kan jo vurdere å bytte ut Ixus 65 med Ixus 60. Da sparer du noen hundrelapper, får bedre batterilevetid og optisk søker. Men hvis du finner den utgåtte Ixus 750 et sted til omtrent samme pris som Ixus 60/65, ville jeg helt klart gått for den modellen. Lenke til kommentar
Leirgulen Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Har sett litt på elkjøp si heimeside... Der selger de Ixus750 til 2495,- Ixus60 til 2390,- Ixus65 til 2690,- So 750'en er billigere enn 65'en, men dyrere enn 60'en.. Men, HP-kamera eg nevnte, er det dårligere enn dei canon-kamera? (det vart jo "best i test" i april i år) Det selger dei på komplett nå til kr 2.595,- inkl 1gb minnekort.. Hva er det med HP folk er så skeptiske til? (er helt ny når det gjeld digital-kameraer) Men tilbake til ka kamera eg bør velge: Utifrå prisene og kvalitet, hva bør eg gå for? Mvh. Leirgulen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Best i test hvor? I et datablad, eller Truckdriver Quaterly? Heller ikke Husmorforbundets medlemsblad kommer til å være uten kameratester om et par år. Kanskje de allerede har det. Like lite som jeg er kompetent til å anmelde pc-utstyr, er en pc-journalist til å anmelde kameraer. Jeg kan ikke huske at noen HP har vunnet Best i Test i noen seriøse fotomedier. De vant riktignok Best i Test i et amerikansk blad som heter Digital Photography for et år tilbake, men det er det eneste jeg vet om. En annen sak er at jeg er ikke så skeptisk til HP som mange andre her. Jeg har relativt gode erfaringer med HP. Årsaken til at mange er skeptisk til HP, er at de har null erfaring med kameraproduksjon. De som drivere med foto som hobby sverger til de tradisjonelle kameramerkene. Jeg vil ikke være med på å dømme den HP'en nord og ned. Jeg tror den er helt kapabel. Likevel hadde jeg nok valgt Ixus 750 her. Det er fordi det er en utgått toppmodell, og at den derfor gir svært mye for pengene. Og nei, før du spør, utgått betyr ikke avlegs lenger. Faktum er at kompaktkameraen har nådd et tak for hvor mye man kan hale ut av dem med dagens tradisjonelle teknologi. De må endre på sensorstørrelsen for å få dem bedre nå. Lenke til kommentar
Leirgulen Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Det var best i test i HjemmePC.... Et datablad, ja... So du meiner at det er et smart/godt kjøp viss eg bestemmer meg for Ixus750? Eller har du andre kamera og anbefale foran det i samme prisklasse som 750'en? Mvh. Leirgulen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Utgående modeller er stort sett altid de smarteste kjøpene, uansett prisklasse, fordi de opprinnelig har befunnet seg i (minst) en høyere klasse. Jeg har flere favoritter i prisklassen, men etter senere tids debatter kan man konkludere med at de passer best for viderekommende, som bruker slr til daglig. Kjøp da den Ixus'en. Ingen kommer til å bestride at det er et godt kamera. Så lenge du ikke etterspør spesielle egenskaper, er det ingen grunn til å gjøre dette mer komplisert enn nødvendig. Endret 18. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Leirgulen Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Den er grei! Tusen takk for hjelpen! ! Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg er enig med PMnormal, gå for 750, den gir deg mest for pengene av de kameraene du har nevnt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Henger meg på jeg også. Ixus 750 er i mine øyne det smarteste valgene av de vi har snakket om i denne tråden. Er selv skeptisk til HP, men det er hovedsaklig fordi de seriøse testene jeg har sett, har dømt bildekvaliteten til dårligere enn de fleste konkurrentene av mer kjente fotomerker. Datablader, dagsaviser, forbrukerprogrammer på TV og lignende er stort sett ikke egnet til å teste digitalkamera. De kommer rett fra testbenken for pølser, og har forspist seg (kan ihvertfall virke sånn enkelte ganger). Men selv om det er et fotoblad/nettsted for foto som har testet, skal man ikke stole blindt på en test. Karakterene på tester settes hovedsaklig ut fra personlige preferanser og meninger, samt at de fleste mer eller mindre er farget av merketilhørighet. Har sett kamera bli slaktet i noen tester, og blitt testvinnere i andre. Slik vil det alltid være, selv om vi snakker om pølser eller digitalkamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå