Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken dd-wrt versjon velger jeg?

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette :)

Har kjøpt en Linksys wrt54gl, og den er relativt ustabil med den orginale firmwaren (får ikke kontakt med nettet fra bærbar og kontor PC, og faller raskt ut når det er kontakt.)

Tenkte jeg skulle oppgradere til firmware fra dd-wrt, men er usikker på hvilken versjon jeg skal velge.

Jeg har en stajonær og en bærbar som skal dele internett forbindelse + kobles i trådløst nettverk. Jeg har også et IP-telefoniadapter som skal kobles med ethernettkabel.

Ser på sidene til dd-wrt at v23 er den siste versjonen, men den kommer igjen i flere fil-versjoner: link: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/What_...3_File_Versions

Jeg forstår ikke helt forskjellen, og hva er mest hensiktsmessig.

Takker for alle svar som måtte komme

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flash med mini først, ellers må du bruke tftp.

Voip versjonen er dersom en bruker avanserte ip telefon oppsett, trengs ikke dersom en har ip telefon fra feks phonzo.

VPN ser selvfølgelig for mer avanserte vpn oppsett.

Bruk standard du og sett opp qos mot ip telefon.

PS: routeren bør ikke være ustabil med original firmware.... Har hatt flere av disse og de er stabile med original firmware. Kan det være noe annet med oppsettet ditt?.

Endret av Hagforce
Lenke til kommentar
There are several different distributions of the DD-WRT firmware. The mini contains all the features of the standard distribution, with the exception of chillispot, nocat, rflow, kaid, samba client, SNMP, IPv6, and MMC/SD card support. The standard (std) distribution includes all features, with the exception of VOIP. The VOIP distribution includes all features, with kaid removed to make room for SiPath. The VPN edition includes OpenVPN but does not include IPv6, samba client, or kaid. The micro edition is a stripped down version designed for the WRT54G v5 and other 2MB Router models.

Velg miniversjonen om du ikke har bruk for noen av de andre funksjonene som er listet opp her.

Det er greit å bare ta standard, men velger du miniversjonen har du en del mer minne å rutte med :)

Men husk at du må flashe med miniversjonen først, før du evt. oppgraderer til standard! Husk alltid at du tar de filene det står genetic på, de som står modellnr på er kun laga for TFTP. Om du tar en slik en, og oppgraderer fra webinferface, risikerer du å få en ødelagt router.

Edit: Bruker selv miniversjonen på min WRT54GL.

Trenger du mere hjelp er det bare å bruke forumet på dd-wrt.com. Meget hjelpsomme folk der :)

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene.

I går skulle jeg sette igang med å flashe, men tenkte at jeg skulle oppdatere driverne til

nettverkskortene først. Da funket plutselig alt med orginal firmware. :thumbup:

Tror jeg avventer dd-wrt, men tar vare på tipsene i fall mer kødd i fremtiden (har slitt med å få opp trådløst nettverk) :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...