Gå til innhold

Guide til Nightwish's musikk


Speik

Anbefalte innlegg

Vel, tenkte jeg skulle henge meg på moten og lage en albumguide. Nightwish var da det naturlige valget for meg siden jeg er (var, egentlig) en ganske stor fan av bandet, og kan veldig mye om dem.

 

bilde1.jpg

Bandet: Nightwish, er et finsk symfonisk, opera-metal-band, som har trollbundet meg og mange andre meg heftige, mystiske melodier wrapped up i kraftig metal-stil. Bandet var orginalt 3 medlemmer, Tarja, Tuomas og Emppu, som spilte rolig, stemningsmusikk. Da både Tuomas og Emppu hadde bakgrunn fra metal-bands, var de klar over at dette ikke kom til å vare lenge.

 

Medlemmer:

* Tarja Turunen - Vocals

* Tuomas Holopainen - Keyboards

* Jukka Nevalainen - Drums

* Emppu Vuorinen - Guitars

* Sami Vãnskã - Bass

Sami forlot bandet i 2001, og inn kom

* Marco Tapani Hietala - Bass and Vocals

 

Album

* Angels Fall First

* Oceanborn

* Wishmaster

* Over The Hills And Far Away (EP)

* Century Child

* Once

 

Angels Fall First (1997)

aff.jpg

1. Elvenpath

2. Beauty And The Beast

3. The Carpenter

4. Astral Romance

5. Angels Fall First

6. Tutankhamen

7. Nymphomaniac Fantasia

8. Know Why The Nightingale Sings

9. Lappi (Lapland)

 

Angels fall first var nightwish's første album, selv om de hadde spilt sammen ganske lenge. Albumet var sterkt preget av Tarja's bakgrunn som opera-sanger, og hun hadde ikke helt fått "tuned in" stemmen slik vi kjenner henne fra senere album. Albumet består av vakre melodier som får deg i en god "mystisk" stemning. Deres remake av temaet fra Beuty and the beast er bra gjennomført, og viser at de har potensiale til å bli et bra metal band. Også i Astral Romance viser de at de fikser dette med riff, men har et stykke igjen å gå. På dette albumet er det nok balladene som er best.

Høydepunkter: Angels Fall First og Elvenpath er nok mine favoritter fra dette albumet.

Karakter: 7/10 De har en lang vei å gå, men definitivt et bra kjøp.

 

 

Oceanborn (1998)

ob-en.jpg

1. Stargazers

2. Gethsemane

3. Devil & The Deep Dark Ocean

4. Sacrament Of Wilderness

5. Passion And The Opera

6. Swanheart

7. Moondance

8. The Riddler

9. The Pharaoh Sails To Orion

10. Walking In The Air

11. Sleeping Sun

 

Her begynner det å virkelig ta av! Dette albumet er i følge meg selv ett mesterverk, med utrolig synth-spill av Tuomas, heftige riff, men i tillegg vakre melodier som kjennetegner bandet. Allerede på første spor viser de at de har gjort leksa si og spiller rask og kraftig metal. Bassisten Sami Vänskä hadde nå blitt med i bandet, noe som gjore det mulig å spille med riff-lik musikk.

Alle ble overrasket over platas suksess, da den gikk rett til 5. plass på den finske album-lista, og singelen "Sacrament of Wilderness" ble nr 1.

Høydepunkter: Jeg syns hele albumet er fantastisk, men hvis jeg skal velge ut noen blir det vel Gethsemane og Sacrament of Wilderness.

Karakter: 10/10

 

 

Wishmaster (2000)

wm.jpg

1. She Is My Sin

2. The Kinslayer

3. Come Cover Me

4. Wanderlust

5. Two For Tragedy

6. Wishmaster

7. Bare Grace Misery

8. Crownless

9. Deep Silent Complete

10. Dead Boy's Poem

11. FantasMic

12. Sleepwalker (Bonus Track, bare på limited edition)

 

Albumet er mye i samme gate som Oceanborn, men en del mer poetisk, og inneholder flere ballader. De ble atter mer metallisk, og plata har mer stødig og kraftig "metal-feeling". Denne gang gikk albumet rett til 1. plass i Finland, og de var virkelig folkets favoritter.

Høydepunkter: The Kinslayer og Wishmaster. Men også balladene Deep Silent Complete og Dead Boys Poem er svært bra.

Karakter: 9/10

 

 

Over The Hills And Far Away (2001)

othafa-en.jpg

1. Over The Hills And Far Away

2. Tenth Man Down

3. Away

4. Astral Romance (remake)

 

En EP som ble laget i en litt vanskelig periode. Tuomas uttalte at han kanskje skulle forlat bandet grunnet "prolonged disagreements" med resten av bandet. Heldigvis skjedde ikke det. Denne EP'en er preget av flere mannlige vokaler, som igjen viser en sterk utvikling i metall-gata. Remaken av Astral Romance er svært bra, selv om jeg liker den orginale best. Over the Hills And Far Away er en bra låt, og musikkvideoen ble fort svært populær. Resten av plata syns jeg bare er fylle-stoff.

Høydepunkter: Over the Hills an Far Away.

Karakter: 6/10

 

 

Century Child (2002)

cc.jpg

1. Bless The Child

2. End Of All Hope

3. Dead To The World

4. Ever Dream

5. Slaying The Dreamer

6. Forever Yours

7. Ocean Soul

8. Feel For You

9. The Phantom Of The Opera

10. Beauty Of The Beast

 

Sami Vänskä, som hadde vært med bandet siden Oceanborn hadde nå forlatt bandet, og Century Child ble innspilt med Marco Tapani Hietala på bass. Fansen hadde stor tro på dette bandet, og da den første singelen kom, Ever Dream, solgte den til gulpl på to dager. Da Albumet ble sluppet ble det med ett en knallsuksess og solgte til gull på bare to timer!

Lydbildet i Century Child var noe annerledes, litt kraftigere og litt mer opera-stemning med nydelige tekster og vers, noe du hører på de to første sporene. Nightwish's versjon av The Phantom of The Opera er nydelig spilt og er en av mine favoritter. Plata blir bare bedre mot slutten, med Beuty of The Beast, som er et 10 min langt vidunder.

Høydepunkter: End of all hope, Ever Dream, Phantom of the Opera og Beuty of The Beast.

Karakter: 10/10

 

 

Once (2004)

once.jpg

1. Dark Chest Of Wonders

2. Wish I Had An Angel

3. Nemo

4. Planet Hell

5. Creek Mary's Blood

6. The Siren

7. Dead Gardens

8. Romanticide

9. Ghost Love Score

10. Kuolema Tekee Taiteilijan

11. Higher Than Hope

 

Her har det skjedd noe. Utviklingen er ganske stor, lydbildet ligger mye mer imot progressiv metal. Det er mye mer fart i sangene, og kraftigere, tyngre gitar-riff. Sammen med Tuomas strålende synth-spill blir dette ett strålende verk, selv om det er mye fyllestoff.

De fire første sporene har strålende melodier i kjent Nightwish-stil. Resten av albumet må jeg nesten bare kalle fyllestoff, siden det vertfall ikke appelerer til meg.

Høydepunkter:Dark Chest Of Wonders og Nemo.

Karakter: 6/10

 

 

 

-Speik

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bør kanskje ta med at Tarja har blitt sparket?

6512483[/snapback]

Han har i det minste tatt med HELE diskografien før han postet tråden. (I motsetning til andre). :whistle:

 

Forøvrig så er det kun Century Child som er noe særlig for min del. :shrug:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Stemmer at Tarja har forlatt bandet, men det har skjedd etter alle utgivelsene. Tviler på at det  kommer så mye mer av Nightwish nå. Deres samleplate, End of An Era, har jeg ikke tatt med, siden det er en samleplate.

6512758[/snapback]

 

Joa. Nightwish spiller inn en plate as we speak, for å si det sånn. Kommer kanskje ut til sommeren en eller annen gang?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har hørt snakk om at nightwish søker ny vokalist. De skrev jo i avskjedsbrevet at de skulle fortsette å spille, så det ville være logisk om de leter etter en ny vokalist framfor å endre musikkstilen.

 

PS: Nightwish kom med CDen Highest Hopes i 2005. Er "the best of nightwish" CD, er bare en ny sang som er high hopes.

Lenke til kommentar
Har hørt snakk om at nightwish søker ny vokalist. De skrev jo i avskjedsbrevet at de skulle fortsette å spille, så det ville være logisk om de leter etter en ny vokalist framfor å endre musikkstilen.

 

PS: Nightwish kom med CDen Highest Hopes i 2005. Er "the best of nightwish" CD, er bare en ny sang som er high hopes.

8487817[/snapback]

 

nightwish har funnet sin vokalist, og hun blir "offentliggjort" den 30. mai hvor de slepper ut singelen "Eva". og high hopes har pink floyd laget ;)

 

EDIT: flott guide, selv om jeg ikke er enig om at store deler av "Once" er fyllmateriale. sanger som "Ghost Love Score", "Higher Than Hope", "Romanticide", "Creek Mary's Blood" er jo rene mesterverk.

Endret av Latrodectus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
PS: Nightwish kom med CDen Highest Hopes i 2005. Er "the best of nightwish" CD, er bare en ny sang som er high hopes.

8487817[/snapback]

High Hopes er nok eldre enn Nightwish er. Det er Pink Floyd cover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...