Gå til innhold

Old Man's Child - Albumguide


Deadringer

Anbefalte innlegg

Da er det min tur til å lage en albumguide til et av mine favorittband: Old Mans Child

 

omc1.jpg

 

Denne siden er vistnok nede i følge omc's forum, men den fungerer flott fortsatt:

www.oldmanschild.net

 

Den nye siden:

www.oldmanschildonline.com

 

Litt grov informasjon.

Old Mans Child startet ved at multimusiker Thomas Andersen(Galder), hans bror Jon Andersen(Jardar) og Kenneth Åkesson(Tjodalv) startet noe de planla skulle være et klassisk death metal band. Dette fungerte dårlig og deres kjærlighet for black metal førte til at bandets utgivelse endte i black og ikke death. OMC utviklet seg relativt mye etter dette og flere musikere ble bandmedlemmer.

 

Bandmedlemmer

OMC består hovedsakelig kun av Galder. Han er bandets ryggrad og har komponert så godt som alt OMC har gitt ut alene. Mange har vært innom dette bandet, men det er kun Galder sp, jar vært med på alle utgivelsene. Broren hans, Jardar, har også vært med på en del av utgivelsene, men ikke alle.

 

Old Mans Child har kun gitt ut 6. album. Jeg vil etter hvert ta for meg alle disse i løpet av denne guiden og jeg begynner med deres første utgivelse.

 

flickering.jpg

 

Born of the Flickering(1995/96)

1. Demons Of The Thorncastle

2. Swallowed By A Buried One

3. Born Of The Flickering

4. King Of The Dark Ages

5. Wounds From The Night Of Magic

6. On Through The Desert Storm

7. Christian Death

8. Funeral, Swords And Souls

9. The Last Chapter

10. Leeds To Utopia/The Old Man's Dream

 

Lineup:

Galder - Vocals, lead, rhythm and acoustic guitars

Jardar - Rhythm and lead guitars

Tjodalv - Battery

Gonde - Bass and backing vocals

 

Lydbildet til Born of the Flickering er ganske så forsjellig fra bildet OMC har dannet seg i senere tid. Denne plata har en litt mer ”old school” lyd, med et litt skittent lydbilde. Denne utgivelsen ble ferdig før Galder dannet sin nå så fantastiske mørke growlevokal, noe som kan gjøre at den er litt vanskelig å identifisere som OMC for de som ikke har hørt cden før. Men skiva er alikvel en god utgivelse og en sterk debut, selv om det ikke Old Mans Childs beste. Den kommer litt senere.

Det er vanskelig å sette et høydepunkt ved denne skiva, da alt gjennomsnittelig er veldig bra. Eneste jeg kan komme på, er genistreken ved å sette en rolig instumentallåt midt bland grov black metal, som en pen og pyntelig liten pause i det infernalske. Smart!

 

Karakter: 7/10

 

---------------------------

 

prosperity.jpg

 

The Pagan Prosperity(1997)

1. The Millennium King

2. Behind The Mask

3. Soul Possessed

4. My Demonic Figures

5. Doommaker

6. My Kingdom Will Come

7. Return Of The Night Creatures

8. What Malice Embrace

 

Lineup:

Galder - Vocals and guitars

Jardar - Guitars

Gonde - Bass and backing vocals

Tony – Drums

 

(Vocal tribute on The Millennium King, Doommaker and Return Of The Night Creatures by J Lohngrin Cremonese)

 

Old Mans Child sin andre utgivelse og cden som fikk meg ”inn” i ekstrem metal. Det var med denne skiva Galder begynte å danne lydbildet OMC har i dag. Pent og melodisk, men brutalt! Hele denne plata er brutal. Startsporet begynner med et infernalsk brøl som kan skremme dritten ut av alle som ikke er forbredt på en skikkelig pangstart. Jeg er usikker på hva jeg skal si. Dette albumet er fantastisk. Alt stemmer. Galder har virkelig fått dreisen på sin litt dypere vokal og med Gondes dype bass-backing kan det ikke bli stort bedre.

Høydepunktene på denne skiva er plenty. Åpningssporet er rått og brutalt, ja, helt fantastisk. Dette fortsetter videre utover i utgivelsen, noe som jeg personlig synes er helt fantastisk. Selv om det er vanskelig å velge, går jeg for spor nr. 7 Return of the Night Creatures som absolutte høydepunkt. Herlig gitarspill som innledning og en rød tråd gjennom hele låta. Fantastisk!

 

Karakter: 10/10

 

---------------------------

 

invasion2.jpg

 

Ill-natured Spiritual Invasion(1998)

1.Towards Eternity

2.The Dream Ghost

3.Demoniacal Possession

4.Fall Of Man

5.Captives Of Humanity

6.God Of Impiety

7.My Evil Revelations

8.Thy Servant

 

Lineup:

Galder - Vocals, guitar, bass and synth

Gene Hoglan – Drums

 

(Gene Hoglan has been playing with bands like Death, Dark Angel, Strapping Young Lad and Testament)

 

Denne skiva er imponerende! Den er enkelt og greit ufattelig bra. Og det som imponerer virkelig er at vokalene aldri ble øvd inn. Bare sunget rett inn, uten hele gjennomkjøringer av sangene. At resultatet ble så bra, er nesten litt skremmende. Skiva er litt mer symfonisk enn de to tidligere utgivelsene. Mer piano, mer orgel, enkelt og greit mer synth. Med denne skiva etablerte OMC virkelig sounden bandet ville ha, og i de to siste utgivelsene er lydbildet nesten identisk som i denne skiva. Sangene er flotte, noen litt pompøse, men allikevel kraftige. Musikalsk er den også herlig. Galder imponerer virkelig her, da han spilte inn 4 av 5 instrumenter selv.

Høydepunktene er det mange av, også på denne cden. Jeg vil allikevel si at de to første sporene baner god vei for de bak. De er herlige og virkelig noe å legge merke til. Slike sanger følger raskt etter og hele skiva er bare heftig! Den er av god OMC-Kvalitet

 

Karakter: 10/10

 

---------------------------

 

rev666cover.jpg

 

Revelation 666 - The Curse Of Damnation(2000)

1. Phantoms Of Mortem Tales (5:35)

2. Hominis Nocturna (5:22)

3. In Black Endless Void (4:27)

4. Unholy Vivid Innocence (5:06)

5. Passage To Pandemonium (4:13)

6. Obscure Divine Manifestation (4:20)

7. World Expiration (6:06)

8. Into Silence Embrace (5:02)

 

Lineup

Galder - vocals, guitar and synths

Jardar - guitars

Memnoch - bass

Tjodalv - drums

Grimar – drums

Marielle Anderson - Female guest vocals

 

Første gangen jeg hørte denne utgivelsen var jeg i ekstase. Den var fet. Men det var vist bare første sporet. Trodde jeg. Jo mer jeg hører på denne skiva, jo bedre synes jeg den er. Den vokser på deg. Men allikevel må jeg si at jeg synes det her er den absolutt kjedeligste OMC-utgivelsen hittil. Flere sanger flyter litt sammen og virker ganske like. Men bandet har også utviklet seg fra forrige utgivelse, Galder har tatt med gamle medlemmer og hele sounden på denne skiva er mørkere enn noen gang. Det skal han ha pluss for. Høydepunktene er litt spredt, men det absoluttet er for meg synginga på førstesporet som høres ut som en liten jenteunge. Får bare stemningen litt ekstra creepy!

 

Karakter: 7/10

 

---------------------------

 

idoe_medium.jpg

 

In Defiance Of Existence(2003)

1. Felonies Of The Christian Art (5:48)

2. Agony Of Fallen Grace (4:28)

3. Black Seeds On Virgin Soil (4:57)

4. In Defiance Of Existence (4:56)

5. Sacrifice Of vengeance (4:31)

6. The Soul Receiver (4:31)

7. In Quest Of Enigmatic Dreams (0:52)

8. The Underworld Domains (4:48)

9. Life Depreived (4:49)

 

Lineup

Galder - Vocals, lead & acoustic guitars, bass, keyboards.

Jardar - Lead & acoustic guitars.

Nicholas Barker - Drums

 

(All music and lyrics written and composed by Galder, except for "In Defiance Of Existence", music by Galder/Jardar and "In Quest For Enigmatic Dreams", music by Galder/Jardar)

 

Etter den bittelille skuffelsen etter OMCs forrige utgivelse, var jeg litt usikker på hva jeg skulle forvente fra dette albumet. Flere av medlemmene som hadde vært med på Revelation var vekk, og Galder hadde fisket inn den geniale trommeslageren Nicholas Barker fra Dimmu Borgir isteden. Igjen var det Galder som ene og alene hadde produsert alt av musikk, så jeg håpet på at denne skulle nå samme høyder som de andre ”solo” prosjektene hans. Det gjorde den. Denne skiva er det klasse av, ja, samme klasse som The Pagan Prosperity og Ill Natured. Genialt, enkelt og greit! Skiva har flere fine høydepunkter, men Black Seed son Virgin Soil har alltid vært min klare favoritt!

 

Karakter: 10/10

 

---------------------------

 

frontalbumband.jpg

 

Vermin(2005)

1. Enslaved And Condemned (4:15)

2. The Plague Of Sorrow (4:09)

3. War Of Fidelity (4:19)

4. In Torment's Orbit (5:04)

5. Lord Of Command [bringer Of Hate] (4:51)

6. The Flames Of Deceit (4:39)

7. Black Marvels Of Death (4:22)

8. Twilight Damnation (4:42)

9. ...As Evil Descends (1:11)

 

Lineup

Galder

- Vocals, guitars, bass, keyboards

Reno H. Kiilerich

- Drums

 

Vermin er OMCs ferskeste utgivelse og den viser at Galder langt ifra har mistet grepet. Hele albumet har den vanlige og herlige Old Mans Child sounden og den er herlig! Utgivelsen starter kraftig med Enslaved and Condemned(nedlastbar) som ligger ute på oldmanschild.net for gratis nedlastning. Hvorfor de har valgt akkurat åpningssporet skjønner jeg ikke, da det langt ifra er den beste låta på albumet. Om du likte lydbildet på In Defiance' er dette absolutt skiva for deg. Høydepunktet for meg er uten tvil spor nr. 5 Lord Of Command [bringer Of Hate]. Den har den typiske OMC lyden, og viser aggressivitet og sinne til den store gullmedaljen. War of Fidelity er også en herlig låt, som kan anbefales på det kraftigste!

 

Karakter: 10/10

 

Old Mans Child sin myspace.com side. Her er flere forsjellige låter fra noen av albumene.

 

Da er guiden ganske så ferdig. Håper folk har fått øynene opp for Galders ubeiserede mesterverker og vil nyte disse inn i de sorte nattetimer!

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to er nok et par av de beste, men jeg vil alikevel anbefale låtener fra The Pagen Prosperity. Gjerne The Millennium King og Return Of The Night Creatures. De er utrolig fete. Ellers så synes jeg Towards Eternity også er av utrolig kvalitet. Skal legge til link hvor du kan laste ned åpnigslåta på Verim skiva når jeg har skrevet anmeldelse av den i morgen :)

Lenke til kommentar
De to er nok et par av de beste, men jeg vil alikevel anbefale låtener fra The Pagen Prosperity. Gjerne The Millennium King og Return Of The Night Creatures. De er utrolig fete. Ellers så synes jeg Towards Eternity også er av utrolig kvalitet. Skal legge til link hvor du kan laste ned åpnigslåta på Verim skiva når jeg har skrevet anmeldelse av den i morgen :)

6509348[/snapback]

 

takker!

Lenke til kommentar

Flotte greier! Har bare hørt noen enkeltlåter av OMC, som jeg synes er utrolig bra. Har liksom aldri kommet så langt å skaffet meg et helt album. :p The Pagan Prosperity blir første som skal høres gjennom, da den inneholder "Return of the Night Creatures" som er den beste låta av de jeg har hørt, og dine lovord hjelper jo på. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg tillater meg selv å bumbe denne siden jeg vurderte å lage en lignende tråd, men et raskt søk med Søk-knappen fant jeg frem til denne litt gamle tråden.

Jeg skal ærlig innrømme at -Nyhus- har gjort et mye bedre arbeid enn det jeg kunne klart.

 

Old Man's Child er et fantastisk band. Det er virkelig et band man kan nyte fullt ut.

Selv har jeg alle cdene utenom Born of the Flickering og Ill-natured Spiritual Invasion, noe som kommer til å skaffes i nærmeste fremtid. Albumet som er mest gjennomspilt er nok In Defiance Of Existence, noe som er et fantastisk album. Sacrifice Of Vengeance og The Underworld Domains er noen fantastiske sanger som kan virkelig trollbinde deg.

Spiller også Vermit en del, men jeg synes ikke den holder helt opp med In Defiance Of Existence. Forstå meg rett, Vermit er et utrolig bra album. Selv tror jeg ville gitt denne 9/10.

Revelation 666 - The Curse Of Damnation synes jeg er et flott album. Phantoms Of Mortem Tales og Hominis Nocturna er noen ufattelig bra sanger som virkelig har blitt gjennomspilt på mp3-spilleren. Det var vel også disse sangene som dro meg inn i Old Man's Child musikken.

Den "dårligste" cden av Old Man's Child etter min mening er The Pagan Prosperity. Jeg mener ikke at denne cden er dårlig, men det er den som er minst gjennomspilt. Uansett, flott cd og et utrolig flott band.

 

Har forresten ikke Old Man's Child jobbet sammen med Dimmu Borgir på et album kalt Sons Of Satan Gather For Attack?

Lenke til kommentar

De spilte en split-EP med de en gang. Der spiller de Old Man's Child - Old Man's Child, første sangen jeg hørte av de. Veldig annereledes lydbilde enn de andre albumene p åden sangen hvertfall.

 

Første hele albumet jeg hørte var Pagan Prosperity. Syns det var helt fantstisk, da spesielt Return of the Night Creatures. Nå om dagen hører jeg mest på Vermin og Ill-Natured Spirit Invasion. Gikk litt lei PP etter mange år på mp3-spilleren, men fortsatt et fantastisk album :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...