Gå til innhold

Det klassiske Steppenwolf: Album guide


hylo

Anbefalte innlegg

Steppenwolf. Alle har en gang i tiden hørt dette bandet. Å skrive biografi er ikke det jeg driver med, så det holder med at jeg tar for meg alle albumene.

 

John Kay, vokal og gitar

Født 12 April 1944.

Født i Øst-Tyskland.

Både soloartist og sjelen i Steppenwolf.

 

Jerry Edmonton, trommer

Født 24 Oktober 1946.

Døde 28 November 1993.

Mannen spilte i bandet "The Sparrows" med John Kay.

Veldig undervurdert trommeslager. - Veldige mange gode trommespor.

 

Michael Monarch, gitar

Født 5 Juli 1950.

Den orginale lead-gitaristen i Steppenwolf. - Spilte inn alle deres store hits.

 

Goldie McJohn, keyboard

Født 2 Mai 1945.

Spillte på mange plater.

 

Rushton Moreve, bass

Født 1948, L.A. California.

Døde 1 Juli 1981 i L.A. California.

Mannen spillte meget melodisk istedet for basstromme-bass. Han var en stor fan av Frank Zappa & the Mothers of Invention.

 

Fakta:

Steppenwolf betyr forøvrig ørkenhund og/eller steppeulv. Sangene "The Pusher" og "Born to be Wild" var med i filmen Easy Rider.

 

Samples:

Steppenwolf - Monster - Suicide - America

Steppenwolf - Move Over

Steppenwolf - Born to be Wild

Steppenwolf - Sookie Sookie

Steppenwolf - Magic Carpet Ride

Steppenwolf - Faster than the Speed of Life

Steppenwolf - Rock Me

Steppenwolf - Fat Jack

Steppenwolf - Renegade

Steppenwolf - Earspittenloudenboomer

 

 

Steppenwolf: "Steppenwolf"

 

steppenwolf_bornf.jpg

 

Dette albumet ble gitt ut i 1968. Albumet inneholder klassiske sanger som "Sookie Sookie", "Everybody's Next One", "The Pusher" og "Born to be Wild". Med disse titlene innabords, sier det seg selv at albumet er godt.

 

Det hele starter med sangen "Sookie Sookie". Du hører med engang det klassiske keyboardet og den typiske vokalen til John Kay. En litt små-raspete og veldig fin vokal, veldig rockete gitarlyd og heftige trommer fyller lydbildet ettersom sangene spilles. Du hører også den typiske "grooven" Steppenwolf alltid har hatt. Det er rett og slett rock'n roll. Det går ikke ann å ikke like den type groove som fylles mellom ørene dine når du hører dette bandet. Sangene er nokså simple, men skit au, de er grisetøffe, så det har lite å si, mener jeg.

Sangene variere litt i hastighet, og dette er til fordel for albumet. Du får en form for variasjon som trollbinder deg. Et eksempel på dette er "Hoochie Coochie Man". Denne sangen er litt seig og treg, noe som får deg til å nikke sakte på hodet mens du lytter intenst. Andre som detaljer som er verdt å legge merke til er måten alt er arrangert på. Det er kanskje ikke så fast og tett, men du hører samspillet og at komposisjonene er lagd på en fornuftig måte.

Kort sagt: Alt er veldig drivende og ryddig. Veldig godt materiale også.

 

 

Steppenwolf: "The Second"

 

 

 

Her er Steppenwolf's andre opus, gitt ut i 1968. Albumet er et par hakk lenger en det første, men alikevel av overlegen kvalitet. Her har vi sanger som "Faster than the Speed of Life", "Don't Step on the Grass Sam", "Magic Carpet Ride" og "Hodge Podge Strained Through A Leslie".

 

Hele rabalderet starter med Faster than the Speed of Life. Sangen er veldig fengende, og har en litt annerledes vokal. - Nettopp fordi John Kay ikke sang på denne sangen. Sangene er drevet av groove, som på forrige album. Majoriteten av sangene inneholder en eller annen slags form for keyboard. Dette keyboardet er vesentlig forbedret. Endel klarere og sitter mer fremme i mixen. Veldig underholdene å høre på keyboardet. Noe annet som fasinerer er vokalen til John Kay på dette albumet. Han imponerer mer og mer. Etter du "28", kommer du til albumets høydepunkt. "Magic Carpet Ride". - Denne sangen er definisjonen på groovy. Når du sitter å hører på sangen, er du dømt til å drømme deg bort, ettersom at det er det sangen handler om (stimulansmiddel velger du selv, men jeg foretrekker å være nøktern). Men dog, etter denne sangen, er det ingen flere "høydepunter", men heller en liten nedoverbakke ned til de siste sangene.

 

Steppenwolf: "At Your Birthday Party"

 

 

 

Steppenwolf's tredje album. Her mener jeg det går enda bedre med Steppenwolf. Det musikalske er forbløffende. Her er lyden helt perfekt i min mening. Sangene er relativt kjente, og tilogmed en sang har vært med i et soundtrack til filmen "Candy". Sangene er flow-orientert og det merkes. Når jeg skrev dette, og hørte på albumet, var plutselig tre sanger spilt.

 

Alt starter med sangen "Don't Cry". Et veldig flott åpningsspor. Påbegynnende sang holder koken på tempo og rytme. Men på tredjesporet roer alt seg ned med en liten, søt ballade. Stilfullt, mener jeg. Neste sang etter balladen minner først litt om country. Deretter tar den seg opp og blir til god, gammeldags rock! Platen er fullt opp av litt forskjellig materiale. Ikke det at dette gjør noe, men jeg mener det ikke er så "spekket" som første plate, f.eks. Etter ganske mange minutter med god musikk kommer sangen "Rock Me". For å si det rett ut, jeg har tilgode å høre bedre sang fra noe annet som kom ut samtidig med dette albumet.

 

Albumet er noe av det bedre, men det når ikke helt opp. Desverre.

 

Steppenwolf: "Monster"

 

 

 

Dette herlige albumet kom ut i 1969. Dette albumet er preget av hva Steppenwolf mener om Amerika. Altså et album med rød tråd i seg. - Og det liker vi, gjør vi ikke? Fullspekket med klassiske rock-sanger som "Monster", "Power Play" og "Move Over".

 

Albumet starter med en sangen "Monster - Suicide - America". En sang som varer hele 9 minutter og 17 sekunder. Alle disse sekundene som sangen varer, er som en ren nytelse. Du sitter å lytter til det typiske Steppenwolf. Det bør alle like. Her spytter John Kay ut masse propaganda mot det Amerikanske rettsvesen. Herlig å høre på. Og det herligste av alt, når John Kay og en eller annen dame synger "Ammerica, where are you now, don't you care about your sons and daughters? Don't you know, we need you now, we can't fight alone against the monster". Det er absolutt det herligste jeg har hørt av vokale prestasjoner.

Etterhvert starter en sang der du hører kun trommer og det tradisjonelle keyboardet til Steppenwolf. Da har du kommet til sang nr. to. En typisk Vietnam-sang. Veldig funky. Og tittelen heter "Draft Resister". Jeg regner med at du skjønner hva dette står for. Millitærnektere, selvsagt. En veldig god sang. Alle sangene omhandler et tema om dårlige tider, og det høres. Power Play et neste på spillelisten. Her handler det om ytringsfrihet og "the hand that feeds you", i mangel på bedre ord.

Så kommer en sang om de som lukker øynene. "Move Over". Typisk Steppenwolf. Helt klart. Keyboardet, gitarspillet og rytmiske trommer. Og et helvetes refreng. Heftig.

Resten av albumet holder koken oppe. Løp og kjøp.

 

Steppenwolf: "Seven"

 

 

 

I det herlig år 1970, kom to nydelige ting ut på markedet. Steppenwolf - Seven og den herlige bilen, For Mustang '70 modell. Albumet er i min mening det nest beste Steppenwolf har fått ut av trykkeriet. Dette albumet viser Steppenwolf sine beste sider.

 

Det hele starter med sangen "Ball Chrusher". Albumet starter rett på med det gode gamle, uten at det blir resirkulert. Noe nytt og spennende for hvert album. Kan si at albumet overasker med sangene. Mere fyldig materiale og mindre tomrom. Det er tilogmed munnspill med i dette albumet. Det karakteristiske keyboardet er selvfølgelig med. Etterhvert som du kommer litt ut i albumet, blir du mer og mer dratt med. Albumet har sanger som "Fat Jack", "Renegade" og "Who Needs Ya". Herlige hits fra dette albumet. Lange, tempererte sanger. Man kan ikke unngå å like dette albumet!

 

Steppenwolf: "For Ladies Only"

 

 

 

Dette albumet. Det kan ikke beskrives. Her har vi det beste albumet Steppenwolf har gitt ut. Albumet fikk heftig hets at kritikere grunnet den røde tråden igjennom albumet. - Kvinner. Kritikerene mente det var kvinnediskriminerende. Det er nå så, albumet er kremen av Steppenwolf's katalog.

 

Det hele begir seg ut med tittelsporet. - Nemlig "For Ladies Only". En smålig progga låt. Låta har tre deler. Åpningen, en pianodel og en avslutning. Pianodelen er helt herlig! Så går vi videre og humper kjapt over I'm Asking, der John Kay er helt fraværende. Denne sangen bærer preg av dette, men det er ikke dermed sagt at den er dårligere enn de resterende sporene. Tvert imot. Sangen hadde dog vært bedre med John Kay på vokal. Videre tusler vi bort til "Tenderness". En roligere sang, men av det bedre kaliber. En rolig ballade der man skjønner hvorfor man skal være øm med kvinnemennesket sitt. Videre går det som hånd i hanske. Alt passer og alt er som det skal. Det beste Steppenwolf noensinne har gitt ut!

Endret av Hylo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Tusen takk Hylo! Stor tåre i øyekroken, er det virkelig flere av oss som lever?

Kommer tilbake med mere snørr og tårer når jeg har fått tørket av brilleglassa.

 

:thumbup:

 

BTW: I min ustø vandring gjennom discografien fant jeg ikke "tissefantalbumet" ... :(

Lenke til kommentar
Tusen takk Hylo! Stor tåre i øyekroken, er det virkelig flere av oss som lever?

Kommer tilbake med mere snørr og tårer når jeg har fått tørket av brilleglassa.

 

:thumbup:

 

BTW: I min ustø vandring gjennom discografien fant jeg ikke "tissefantalbumet" ... :(

6521223[/snapback]

Det er flere av oss, vet du. :)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tusen takk Hylo! Stor tåre i øyekroken, er det virkelig flere av oss som lever?

Kommer tilbake med mere snørr og tårer når jeg har fått tørket av brilleglassa.

 

:thumbup:

 

BTW: I min ustø vandring gjennom discografien fant jeg ikke "tissefantalbumet" ... :(

6521223[/snapback]

Det er flere av oss, vet du. :)

6521278[/snapback]

 

Nå kom jeg på snadderalbumet: "for ladies only" ...å vekker gode minner om, ...litt apart ...dårlig hjemmebrent ..."snille" jenter ..."har du ikke noe musikk av Clff Richard?" ...o joy o happiness! :)

Lenke til kommentar
Tusen takk Hylo! Stor tåre i øyekroken, er det virkelig flere av oss som lever?

Kommer tilbake med mere snørr og tårer når jeg har fått tørket av brilleglassa.

 

:thumbup:

 

BTW: I min ustø vandring gjennom discografien fant jeg ikke "tissefantalbumet" ... :(

6521223[/snapback]

Det er flere av oss, vet du. :)

6521278[/snapback]

 

Nå kom jeg på snadderalbumet: "for ladies only" ...å vekker gode minner om, ...litt apart ...dårlig hjemmebrent ..."snille" jenter ..."har du ikke noe musikk av Clff Richard?" ...o joy o happiness! :)

6521308[/snapback]

:)

 

John Kay er fraværende i 3 sanger fra For Ladies Only-albumet, btw. Da signaliserte han at han vil gå videre som soloartist.

 

La til haugevis med samples. :)

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
John Kay er fraværende i 3 sanger fra For Ladies Only-albumet, btw. Da signaliserte han at han vil gå videre som soloartist.

 

La til haugevis med samples. :)

6521334[/snapback]

 

Husker det også, etter det så døde liksom the "movement" ut ...Uansett så har du vekket opp et "monster", what to do now?

Lenke til kommentar
John Kay er fraværende i 3 sanger fra For Ladies Only-albumet, btw. Da signaliserte han at han vil gå videre som soloartist.

 

La til haugevis med samples. :)

6521334[/snapback]

 

Husker det også, etter det så døde liksom the "movement" ut ...Uansett så har du vekket opp et "monster", what to do now?

6521477[/snapback]

Lagde anmeldelser av alle albumene fram til For Ladies Only, deretter skrive litt om medlemmene og vips! Ferdig. :)

 

Kan forøvrig skrive flere album-guider av klassike rock-band om det er ønskelig. :)

 

Forslag taes med glede.

 

Er Creedence Clearwater Revival ønskelig?

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
John Kay er fraværende i 3 sanger fra For Ladies Only-albumet, btw. Da signaliserte han at han vil gå videre som soloartist.

 

La til haugevis med samples. :)

6521334[/snapback]

 

Husker det også, etter det så døde liksom the "movement" ut ...Uansett så har du vekket opp et "monster", what to do now?

6521477[/snapback]

Lagde anmeldelser av alle albumene fram til For Ladies Only, deretter skrive litt om medlemmene og vips! Ferdig. :)

 

Kan forøvrig skrive flere album-guider av klassike rock-band om det er ønskelig. :)

 

Forslag taes med glede.

 

Er Creedence Clearwater Revival ønskelig?

6521487[/snapback]

 

"Guess Who" hadde smakt fortreffelig ...dæven snubler i skjegget her... :!:

Lenke til kommentar
John Kay er fraværende i 3 sanger fra For Ladies Only-albumet, btw. Da signaliserte han at han vil gå videre som soloartist.

 

La til haugevis med samples. :)

6521334[/snapback]

 

Husker det også, etter det så døde liksom the "movement" ut ...Uansett så har du vekket opp et "monster", what to do now?

6521477[/snapback]

Lagde anmeldelser av alle albumene fram til For Ladies Only, deretter skrive litt om medlemmene og vips! Ferdig. :)

 

Kan forøvrig skrive flere album-guider av klassike rock-band om det er ønskelig. :)

 

Forslag taes med glede.

 

Er Creedence Clearwater Revival ønskelig?

6521487[/snapback]

 

"Guess Who" hadde smakt fortreffelig ...dæven snubler i skjegget her... :!:

6521640[/snapback]

Har ikke hørt så mye på de. Så det blir litt vanskelig for meg å sette meg inn i de på "sekundet". ;)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skjegget mitt vokser heller dårlig, tar en titt på "trailer park boys" mens du samler tankene. Guess Who var fødselen til et "traktorband" fra Canada på begynnelsen av the 70ts, who?

Lenke til kommentar
Skjegget mitt vokser heller dårlig, tar en titt på "trailer park boys" mens du samler tankene. Guess Who var fødselen til et "traktorband" fra Canada på begynnelsen av the 70ts, who?

6521696[/snapback]

Skriver om noe så pent som Creedence jeg. :)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Skjegget mitt vokser heller dårlig, tar en titt på "trailer park boys" mens du samler tankene. Guess Who var fødselen til et "traktorband" fra Canada på begynnelsen av the 70ts, who?

6521696[/snapback]

Skriver om noe så pent som Creedence jeg. :)

6521766[/snapback]

 

Ok, gleder meg. Hva med Grand Funk Railroad?

Lenke til kommentar
Herlig lesning, Hylo. Undrer meg over hvorfor jeg ikke har sjekket ut dette bandet. Kjenner selvsagt de gode sangene som var med i den geniale filmen Easy Rider, og et par andre. I dag skal jeg ta med Monster på jobb, og spille gjennom den hele skiftet. For her er det tydeligvis noe jeg har gått glipp av. ;)

6524942[/snapback]

Det har du godt av! Husker hvor deilig det albumet var når jeg først hørte det!

 

Si ifra om hvordan du likte det, da. :)

Lenke til kommentar
Si ifra om hvordan du likte det, da. :)

6524991[/snapback]

Minner meg mye om gammel Alice Cooper, som jeg elsker, bare litt røffere og mindre melodiøst. Gitarene er rett og slett herlige, og musikken er tatt fra en svunnet tid jeg gjerne kunne tenke meg å opleve. Deilig album, skal nok få mye mer spilletid...har fortsat fem timer igjen av skiftet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...