oslofreak Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Kjøpte meg en ny PC i dag som er satt sammen selv. Montering gikk greit, ingen problemer, ting glei rett inn i riktig slots, etc, etc og ingen skumle lyder (f.eks noe som "knekker" ). Uansett, installerte XP og fortsatte med andre programmer som er "must" for meg (WoW, Ventrilo, Mozilla), Antivirus (Norton 2006) og drivere til lydkort, skjermkort, etc, etc... Innstallert alle oppdateringer til XP og også kjørt full systemscan - ingenting stygt funnet. Med andre ord; en ny og tilsynelatende frisk PC. Problemet er at nå som de overnevnte programmer er innstallert, og jeg sitter med nettradio streamende, er på Ventrilo, surfer litt forums og oppdaterer WoW til nyeste patchen, så skrur PCen seg rett og slett av. Ingen lag på forhånd, ingen advarsler, ingenting. Den skrur seg av like kjapt og greit som om noen dro ut strømmen på den. Kan ikke finne noen åpenbare feil i BIOS, har heller ikke rørt noe der bortsett fra Boot sequence (satte til å boote fra CD-rom før HD, ikke omvendt), men skal ikke påstå at jeg er noen ekspert i BIOS så det kan godt være der feilen ligger. Uansett, specs på maskinen: - Western Digital Raptor 150GB SATA, 16MB 10000RPM - MSI K9N Ultra-2F, nForce 570, Socket-AM2, DDR2, 2xGbLAN, ATX, PCI-Ex16 - Asus GeForce 7950GX2 1GB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, Retail - Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4, Kit w/two matched BallistiX 64Megx64 - AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2, 1MB, BOXED m/vifte - Thermaltake Matrix VX Sort, Aluminium, Vindu, Kun 3,8 kg (Uten Strømforsyning) - Hiper Strømforsyning ATX 530W Sort, 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin - Creative SB X-Fi XtremeMusic, PCI, Retail DVD-spillern er en NEC DVD-RW ND-3550A... Hvis det er noe ellers jeg ikke har tenkt på å opplyse om, bare å spørre, kommer til å sjekke denne regelmessig da jeg gjerne vil ha den nye datamaskinen til å fungere... På forhånd takk for alle svar! Endret 7. juli 2006 av OsLoFrEaK Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Oppdateringer! 03.22 @ 07.07 - La merke til at datan krasja når jeg satte igang SmartFTP for å føre over filer tilbake fra broren min sin maskin og over til min nye. Satte opp fra 1 overføring om gangen til 10 (Threads) og da tok det ikke mange sekundene før den krasja. Det fikk meg til å tenke på at da jeg oppdaterte WoW så er jo det via en slags torrent hvor man laster ned fra mange samtidig... Begynner å lure på om det ikke har noe med multiple connections og gjøre, selvom jeg aldri har hørt om noe lignende før. Uansett, nettverkskortdrivere er vel omtrent det eneste jeg har oppdatert via CD som fulgte med produktet, istedetfor å laste ned nyeste online så jeg skal se om jeg finner nyeste drivere til nettverskortet nå og prøve de. Hvis noen har noen andre idéer, del dem gjerne. Er fortsatt ikke helt sikker på om det er når jeg har multiple incoming connections at den krasjer, men det er hvertfall en av de gangene som har vært aktivert de gangene det har skjedd... 03.35 @ 07.07 - Da jeg gikk inn på MSI sine hjemmesider for å se etter drivere til hovedkortet så havna jeg inne på denne siden hvor det står litt informasjon om hovedkortet mitt (for de som er litt mer pro så er vel mulig at jeg tar feil, men rimelig sikker på at jeg fant fram riktig modell). Det som fanga oppmerksomheten min er det som står i rød skrift under "Main Memory: Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR2 voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability. En kamerat av meg sa til meg at jeg fikk gå inn i BIOS og se litt på dette, men har litt problemer med nettopp det. Som nevnt tidligere, ingen BIOS-ekspert, sleit nok med å forandre boot sequence... Noen som har erfaringer/kjennskap til dette og kan gi meg et lite 101: High Performance Memory crash-course? Eventuelt rette på meg hvis jeg er helt på villspor nå... 03.49 @ 07.07 - Gikk videre fra MSI Computer sine hjemmesider til Crucial sine for å finne noe informasjon om "high performance memory modules" (som det står på MSI sine sider) og hvordan man stiller inn dette i BIOS, men kan ikke si jeg ble stort klokere. Uansett, her er FAQ sida til Crucial. Kanskje noen andre får mer ut av det enn meg... Endret 7. juli 2006 av OsLoFrEaK Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Siste som skjedde i går var at PCen skrudde seg og nektet å skru seg på igjen, selv etter at jeg hadde dratt ut alle kabler og plugga inn alt på nytt igjen... *fortapt* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå