araziel Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Såeh. Jeg bestemte meg for en tid tilbake å prøve ut uberman sleep schedule igjen. Jeg gjorde det for rundt 3 år siden med stort hell, men måtte slutte pga jobb. Hvis du ikke vet hva det er snakk om er det en måte å sove kun 2 timer dagen på, og det virker faktisk. Du sover kun 20 minutter hver fjerde time, og våkner opp hver gang som om du nettopp hadde sovet en god natts søvn. Det er mye diskusjon rundt akkurat hva som skjer, og hvorfor det funker, noen sier du kun har REM søvn, noen mener søvnfasene deles opp over tid, og andre har igjen andre teorier. Selv tror jeg at stort sett alle pattedyr som har tilpasset seg å være aktive enten dag eller natt, sover av tre hovedgrunner. 1. Når du sover er du trygg (i hulen din), ingen kan skade deg. 2. Når du sover sparer du mye energi. Siden mennesker samler mat på dagen er det ingen grunn til at vi skal være våkne på natta. Ergo sover vi. 3. Det å sove er en fysiologisk trang vi har fordi vi lagrer/postprosesserer minner og erfaringer Jeg tror/håper du hovedsakelig kutter ut den meningsløse sovingen, og faktisk får gjort det som trengs av lagring og slikt. Forrige gang jeg gikk på uberman var jeg fantastisk våken hver periode, og hadde mer energi enn noen gang før. Jeg drev på i 3 måneder, og fikk ingen mèn av det. Uansett kan du følge mitt andre forsøk her: http://ubermanpolyphasic.blogspot.com/ Jeg tar en del tester denne gangen, noe som kan vise seg å være meget interessant i den kommende uka Mer informasjon om polyfasisk søvn finner du her: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic http://www.everything2.com/index.pl?node_id=892542 Endret 6. juli 2006 av araziel Lenke til kommentar
K.. Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Høres spennende ut. Gleder meg til å følge med på dette. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Er det ikke veldig vanskelig å venne seg til dette? Det er jo ganske genial måte å sove på, man har _mye_ mer tid en før. Jeg kunne tenkt å prøve dette selv men det passer nok ikke med skole og sånn. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 dette er drømmen , men det og finne en jobb der man kan utføre dette er jo meget vansklig , men jeg kan tro at en lastebil sjåfø kan det , for di må uansett ha 45min hvile hver 4 time ellers så kan jeg ikke se for meg noe annet men en dag skal dette prøves Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 det var ganske lange perioder av 3. klasse jeg bare sov 5 timer om dagen tok det inn i helgene da. jeg har lite tro på dette. synes 28 timers døgn høres mye bedre ut Lenke til kommentar
araziel Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Hehe, 28 timers døgn må testes senere ja. Som jeg nettopp postet i bloggen går dette jo kjempebra. Vet ikke hvorfor, men klarer allerede å få litt hvile ut fra hver nap. Om jeg krasjer senere gjenstår å se, men for øyeblikket går det utmerket. PyroCX: Jo. Sist gang tok det minst 4 dager før jeg klarte å faktisk sove skikkelig når jeg tok en nap. Jeg var helt fullstendig zombie i nesten en uke. Denne gangen ser det dog ut til å gå lettere, uten at jeg vet helt hvorfor. cyberPanda: Jeg har da gjort dette 93 dager for ca to år siden, og det funket fett. Det er derfor jeg hadde lyst til å teste igjen i sommer. Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Jeg hadde hatt problemer med å sovne med en gang, så jeg hadde brukt mer enn 20 minutter. Og hvordan får du deg til å våkne opp igjen etter bare 20 minutters søvn kl 0500 om natten når du er skamtrøtt? Jeg har større tro på 28-timers døgn. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hadde virkelig vært morro å prøvd, ja. Vet dog ikke om jeg gidder. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Litt OT. Hvordan skal man gå over til 28 timers døgn? Man må jo ha en slags kalender og en meget spesiell klokke Når jeg tenker over det så er det jo faen helt genialt! Endret 6. juli 2006 av PyroCX Lenke til kommentar
mr.Lunarion Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 George Bush sover sånn, tror kanskje man kan miste hjernen Kanskje jeg skal prøve det? Hmm... Er jo sommerferie, ingen annen tid er bedre... Lenke til kommentar
Solid Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Veldig interresant. Kan ikke holde på slik da jeg begynner på sommerjobb på mandag. Dette passer vel best for de som jobber hjemme og geeker ellers. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Stooor bump Men syntes dette hørtes meget spennende ut! Men hvordan er det hvis man feks fester? Man MÅ jo sove etter en fest? Og ellers, hvis man misser en 20min en gang i uken feks? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Da dør man av søvnmangel. o_O Er det bare jeg som er glad i å sove her? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Da dør man av søvnmangel. o_OEr det bare jeg som er glad i å sove her? 7079726[/snapback] Hehe, er altfor glad i å sove.. Derfor trodde jeg at dette ville passe utmerket for meg? Altså, jeg sliter kraftig meg å sto opp om morgenen, så jeg tenkte dette ville være perfekt! Ikke sant? Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Da dør man av søvnmangel. o_OEr det bare jeg som er glad i å sove her? 7079726[/snapback] Hehe, er altfor glad i å sove.. Derfor trodde jeg at dette ville passe utmerket for meg? Altså, jeg sliter kraftig meg å sto opp om morgenen, så jeg tenkte dette ville være perfekt! Ikke sant? 7080647[/snapback] Men du er mer 1 4 timer på skolen eller jobb og verken lærer eller arbeidsgiver gir deg nok fri i 20 min for sove. Værtfall ikke lærere. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Da dør man av søvnmangel. o_OEr det bare jeg som er glad i å sove her? 7079726[/snapback] Hehe, er altfor glad i å sove.. Derfor trodde jeg at dette ville passe utmerket for meg? Altså, jeg sliter kraftig meg å sto opp om morgenen, så jeg tenkte dette ville være perfekt! Ikke sant? 7080647[/snapback] Men du er mer 1 4 timer på skolen eller jobb og verken lærer eller arbeidsgiver gir deg nok fri i 20 min for sove. Værtfall ikke lærere. 7080862[/snapback] Timeplanen min er perfekt opplagt for dette! Jeg har fri i 5,6 i 4 dager i uken.. Det som egentlig bekymrer meg er fest og slikt.. Men ellers passer det med skolen, og slikt Men ble litt usikker om jeg virkelig vil dette.. Det er jo en stor forandring i livet, big deal faktisk.. Trådstarter, kan du si noe om hvordan det går? Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 det kan umulig være sunt. Jeg ville bedt en lege om å undersøke hjertet og andre vitale kroppsfunksjoner jevnlig hvis jeg skulle testet noe slikt. Lenke til kommentar
edds Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Tror ikke jeg ville klar Uberman-greia, men 28 timers døgn så veldig lurt ut. Det skulle blitt vedtatt at hele verden skiftet antall dager samtidig! Lenke til kommentar
CCola Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg skal nå offisielt prøve dette Syntes det hørtes helt utrolig ut Så fra Mandag av starter jeg! Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg skal nå offisielt prøve dette Syntes det hørtes helt utrolig ut Så fra Mandag av starter jeg! 7092020[/snapback] GL HF Hold oss opptatert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå