Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uberman Polyphasic (Sov 2 timer dagen)

araziel

Anbefalte innlegg

Såeh.

Jeg bestemte meg for en tid tilbake å prøve ut uberman sleep schedule igjen. Jeg gjorde det for rundt 3 år siden med stort hell, men måtte slutte pga jobb. Hvis du ikke vet hva det er snakk om er det en måte å sove kun 2 timer dagen på, og det virker faktisk. Du sover kun 20 minutter hver fjerde time, og våkner opp hver gang som om du nettopp hadde sovet en god natts søvn.

Det er mye diskusjon rundt akkurat hva som skjer, og hvorfor det funker, noen sier du kun har REM søvn, noen mener søvnfasene deles opp over tid, og andre har igjen andre teorier. Selv tror jeg at stort sett alle pattedyr som har tilpasset seg å være aktive enten dag eller natt, sover av tre hovedgrunner.

1. Når du sover er du trygg (i hulen din), ingen kan skade deg.

2. Når du sover sparer du mye energi. Siden mennesker samler mat på dagen er det ingen grunn til at vi skal være våkne på natta. Ergo sover vi.

3. Det å sove er en fysiologisk trang vi har fordi vi lagrer/postprosesserer minner og erfaringer

Jeg tror/håper du hovedsakelig kutter ut den meningsløse sovingen, og faktisk får gjort det som trengs av lagring og slikt. Forrige gang jeg gikk på uberman var jeg fantastisk våken hver periode, og hadde mer energi enn noen gang før. Jeg drev på i 3 måneder, og fikk ingen mèn av det.

Uansett kan du følge mitt andre forsøk her: http://ubermanpolyphasic.blogspot.com/

Jeg tar en del tester denne gangen, noe som kan vise seg å være meget interessant i den kommende uka :D

Mer informasjon om polyfasisk søvn finner du her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic

http://www.everything2.com/index.pl?node_id=892542

Endret av araziel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er drømmen , men det og finne en jobb der man kan utføre dette er jo meget vansklig ,

men jeg kan tro at en lastebil sjåfø kan det , for di må uansett ha 45min hvile hver 4 time :p

ellers så kan jeg ikke se for meg noe annet

men en dag skal dette prøves

Lenke til kommentar

Hehe, 28 timers døgn må testes senere ja. Som jeg nettopp postet i bloggen går dette jo kjempebra. Vet ikke hvorfor, men klarer allerede å få litt hvile ut fra hver nap. Om jeg krasjer senere gjenstår å se, men for øyeblikket går det utmerket.

PyroCX: Jo. Sist gang tok det minst 4 dager før jeg klarte å faktisk sove skikkelig når jeg tok en nap. Jeg var helt fullstendig zombie i nesten en uke. Denne gangen ser det dog ut til å gå lettere, uten at jeg vet helt hvorfor.

cyberPanda: Jeg har da gjort dette 93 dager for ca to år siden, og det funket fett. Det er derfor jeg hadde lyst til å teste igjen i sommer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde hatt problemer med å sovne med en gang, så jeg hadde brukt mer enn 20 minutter. Og hvordan får du deg til å våkne opp igjen etter bare 20 minutters søvn kl 0500 om natten når du er skamtrøtt?

Jeg har større tro på 28-timers døgn.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Da dør man av søvnmangel. o_O

Er det bare jeg som er glad i å sove her? :)

7079726[/snapback]

Hehe, er altfor glad i å sove.. Derfor trodde jeg at dette ville passe utmerket for meg? Altså, jeg sliter kraftig meg å sto opp om morgenen, så jeg tenkte dette ville være perfekt! :love:

Ikke sant? :innocent:

Lenke til kommentar

7079726[/snapback]

Hehe, er altfor glad i å sove.. Derfor trodde jeg at dette ville passe utmerket for meg? Altså, jeg sliter kraftig meg å sto opp om morgenen, så jeg tenkte dette ville være perfekt! :love:

7080647[/snapback]

Men du er mer 1 4 timer på skolen eller jobb og verken lærer eller arbeidsgiver gir deg nok fri i 20 min for sove. Værtfall ikke lærere.
Lenke til kommentar

7079726[/snapback]

7080647[/snapback]

Men du er mer 1 4 timer på skolen eller jobb og verken lærer eller arbeidsgiver gir deg nok fri i 20 min for sove. Værtfall ikke lærere.

7080862[/snapback]

Timeplanen min er perfekt opplagt for dette! Jeg har fri i 5,6 i 4 dager i uken.. Det som egentlig bekymrer meg er fest og slikt.. Men ellers passer det med skolen, og slikt :D Men ble litt usikker om jeg virkelig vil dette.. Det er jo en stor forandring i livet, big deal faktisk.. :ermm:

Trådstarter, kan du si noe om hvordan det går? :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...