Radhoo Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Muligens et dumt spm, men jeg går meg vill i lisensreglene til microsoft. Hva er forskjell mellom Microsoft Windows XP Norsk Professional OEM Fullversjon 1179.- og Microsoft Windows XP Norsk Professional Fullversjon 3230.- Jeg er en av de som skifter deler til datamaskinen oftere enn noen skifter sokker. Så jeg er ute etter en lisens der jeg slipper å kjøpe en ny for hver gang jeg skifter en del på maskinen min. Noen tips? Og nei. Jeg skal ikke ha noe annet enn windows Lenke til kommentar
nifty Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Muligens et dumt spm, men jeg går meg vill i lisensreglene til microsoft.Hva er forskjell mellom Microsoft Windows XP Norsk Professional OEM Fullversjon 1179.- og Microsoft Windows XP Norsk Professional Fullversjon 3230.- Jeg er en av de som skifter deler til datamaskinen oftere enn noen skifter sokker. Så jeg er ute etter en lisens der jeg slipper å kjøpe en ny for hver gang jeg skifter en del på maskinen min. Noen tips? Og nei. Jeg skal ikke ha noe annet enn windows 6416195[/snapback] OEM, MÅ kjøpes sammen med Hardware, F.eks komplett PC. Cpu/disk O.l er ikke helt sikker på kravene til komponenter, men dog, kjøpes sammen med hardware. Fullversjon kan du kjøpe okke som. _nifty_ Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 MS har endret OEM reglene det siste året så bytter du hovedkort har du bytta maskin og må kjøpe ny lisens. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 MS har endret OEM reglene det siste året så bytter du hovedkort har du bytta maskin og må kjøpe ny lisens. 6416435[/snapback] Dette gjelder kun for "ferdigpakker" fra f.eks HP, Fujitsu Siemens osv, ikke maskin man bygger selv.... OEM er selvsagt beste alternativ da det ikke er noen forskjell i selve programvaren, eneste man må kanskje kjøpe en pc del i samme slengen men det koster ikke mye når man kan velge selv. Hvorfor PRO? Home er billigere og de aller aller fleste trenger ikke mer.. Selv er jeg det mange vil kalle en "avansert" bruker og jeg har aldri hatt bruk for PRO versjonen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Fullversjon inkluderer rett til support fra Microsoft. Og det koster jo endel. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Som sagt så er bytte av hovedkort bytte av maskin med dertil ny OEM lisens. http://www.aviransplace.com/index.php/arch...rd-new-licence/ Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Som sagt så er bytte av hovedkort bytte av maskin med dertil ny OEM lisens.http://www.aviransplace.com/index.php/arch...rd-new-licence/ 6416499[/snapback] Som sagt så gjelder dette kun ferdigbygde pcer.. Jeg bytter ymse hardware ganske ofte både for meg og kamerater, og også i et datafirma jeg har jobbet en del i og har aldri problemer med å aktivere windows (utenom det vanlige "problemet" at man må ringe iblant). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Det har ingenting med OEM lisensen og gjøre, mere hvordan ting foregår i praksis. http://www.michaelstevenstech.com/oemeula.htm http://www.michaelstevenstech.com/oemeula.htm[/url] ']1. If prompted for a phone call activation after upgrading to a non OEM motherboard on an OEM system, a new activation code would likely be denied, but feedback from newsgroup posts seem to show the activation on a MB swap is routinely granted a new activation code. Please read notes #2 and #3 for further understanding of OEM activation. 2. If the motherboard is a factory replacement for a defective Motherboard, you can speed up the phone call activation process and avoid confusion by stating [if asked] you made upgrades in compliance with the OEM EULA. As stated above, I would considered the replacement of a defective OEM motherboard in compliance with the OEM EULA. Replacing a Motherboard with anything other than a direct replacement or upgraded Motherboard would fall into the category of a new system and a license for new operating system software is required. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 nahojdat: Sikker på at du ikke blander mellom det som er praktisk mulig, og det som er tillatt i følge lisensen? Mener absolutt at OEM er ugyldig på andre hovedkort enn det første man bruker lisensen på. Tror muligens dette ikke gjelder hvis hovedkortet blir ødelagt, og da er tvunget til å kjøpe nytt. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) nahojdat: Sikker på at du ikke blander mellom det som er praktisk mulig, og det som er tillatt i følge lisensen? Mener absolutt at OEM er ugyldig på andre hovedkort enn det første man bruker lisensen på. Tror muligens dette ikke gjelder hvis hovedkortet blir ødelagt, og da er tvunget til å kjøpe nytt. 6417202[/snapback] Man trenger ikke kjøpe HK med lisensen, det er KUN ferdigproduserte maskiner som er "låst" lisens på.. Edit: les også det som er lenket til oppe: "the replacement of a defective OEM motherboard in compliance with the OEM EULA" OEM er ikke HK man kjøper løst, OEM er de som følger med ferdigmaskiner. Endret 1. juli 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Her var det litt missforståelse. Man trenger ikke å kjøpe hovedkort for å få kjøpt en OEM lisens. Man må derimot kjøpe ny OEM lisens om man bytter hovedkort, være seg selvbygd eller ferdigmaskin. Kan du dokumentere at man ikke trenger å kjøpe ny OEM lisens ved oppgradering av hovedkort? Det var nemlig en lang tråd om dette her på forument når MS kom med denne endringen i vinter en gang. Har søkt litt men finner den ikke. EDIT! Fant den. http://www.hardware.no/artikkel/23686 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...=+oem+++windows Endret 1. juli 2006 av perpyro Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Ihvertfall på jobb så får man spørmål HVORFOR man skal aktivere hver eneste gang det er en bærbar og ferdigbygd maskin, dette pga det ligger i systemet til Microsoft. Dette har jeg ikke opplevd en eneste gang av alle maskinene jeg har aktivert med windows som er kjøpt løst, og det begynner å bli en god del etterhvert.. Det står også i infoen som er quotet oppe (ikke av meg) at det er snakk om OEM hovedkort, OEM hovedkort er som sagt de som er i ferdigmaskiner, IKKE hovedkort man kjøper løst. Ideen bak OEM windows er egentlig at OEM kun skal selges ferdig installert i ferdigbygde maskiner, men så lenge OEM lisenser selges UTENOM ferdige maskiner så er den ikke låst til et hovedkort... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Snakk om å oppfordre folk til å bedrive piratkopiering altså. Du må enten betale 2000 for fulllversjon eller 800 for OEM som funker til du skifter HK. I tillegg blir du plaga av denne WGA heile tida. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Se selv hva som blir linket til: "Dersom du har kjøpt datamaskinen din fra en større PC-produsent, er sjansen stor for at du har en såkalt OEM-lisens av Windows. OEM-lisenser, Original Equipment Manufacturer, er lisenser som gir deg rett til å bruke Windows-versjonen på den maskinen den blir levert med." Så dette gjelder altså IKKE så lenge man får kjøpt windows løst siden den ikke er levert med noen maskin. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Som sagt litt hard info som støtter dette hadde vært på sin plass og ikke bare basert på en innledning fra linken. Det konkluderes nemlig ikke med at det ikke gjelder løst solgte OEM versjoner. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Som sagt litt hard info som støtter dette hadde vært på sin plass og ikke bare basert på en innledning fra linken.Det konkluderes nemlig ikke med at det ikke gjelder løst solgte OEM versjoner. 6418197[/snapback] Kom heller med hard fakta du siden du er den som vil ha det, nytter ikke å kreve uten å gi... Det konkluderes heller ikke med at det GJELDER løst solgte OEM versjoner. Edit: (men det er på alle quoter og linker (som ikke JEG har linket til) med at det gjelder ved ferdigbygde maskiner) Endret 1. juli 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Here goes! http://en.wikinews.org/wiki/Microsoft_chan...erboard_upgrade[/url'> ']February 21, 2006Microsoft has recently made changes to the Windows license agreement, saying that “An upgrade of the motherboard is considered to result in a new personal computer to which Microsoft OEM operating system software cannot be transferred from another computer." This will force users who upgrade their motherboard, even via the OEM, to purchase a new license agreement. The only exception is a defect for which the OEM replaces the motherboard. Microsoft claims it needs to have "one base component left standing that would still define that original PC. Since the motherboard contains the CPU and is the heart and soul of the PC, when the motherboard is replaced (for reasons other than defect) a new PC is essentially created.” Microsoft has asked its OEM partners to begin enforcing the new policy when they upgrade clients computers. Wikipedia om OEM. Her nevnes ingenting om ferdigbygde maskiner, bare bytte av hovedkort. Årsaken til at ferdigbygde maskiner er trukket inn er at flesteparten av maskinene med OEM lisens er ferdigbygde. Er nok bare noen få promille av det totale anntallet som kjøper OEM separat. http://download.microsoft.com/download/4/e...742/OSLicQA.doc ']9. Can I transfer my operating system license from an old PC to a new one?ANSWER. Not unless it was purchased as a Full-Packaged Product from a retail store (i.e., Windows in a box). Current OEM licenses for all Microsoft operating system products are not transferable from one machine to another. The End User License Agreement (EULA) governs the terms for transfer of licenses. Some EULAs for copies of certain older OEM operating system products (i.e., MS-DOS®, Windows® 3.1, and Windows for Workgroups 3.1) distributed in 1995 or earlier may permit transfer of the OEM operating system software license under limited circumstances. (See Software Product Transfer section of your End User License Agreement.) Sier vel sitt! Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Here goes! http://en.wikinews.org/wiki/Microsoft_chan...erboard_upgrade[/url] ]February 21, 2006Microsoft has recently made changes to the Windows license agreement, saying that “An upgrade of the motherboard is considered to result in a new personal computer to which Microsoft OEM operating system software cannot be transferred from another computer." This will force users who upgrade their motherboard, even via the OEM, to purchase a new license agreement. The only exception is a defect for which the OEM replaces the motherboard. Microsoft claims it needs to have "one base component left standing that would still define that original PC. Since the motherboard contains the CPU and is the heart and soul of the PC, when the motherboard is replaced (for reasons other than defect) a new PC is essentially created.” Microsoft has asked its OEM partners to begin enforcing the new policy when they upgrade clients computers. Wikipedia om OEM. Her nevnes ingenting om ferdigbygde maskiner, bare bytte av hovedkort. Årsaken til at ferdigbygde maskiner er trukket inn er at flesteparten av maskinene med OEM lisens er ferdigbygde. Er nok bare noen få promille av det totale anntallet som kjøper OEM separat. http://download.microsoft.com/download/4/e...742/OSLicQA.doc[/url] ]9. Can I transfer my operating system license from an old PC to a new one?ANSWER. Not unless it was purchased as a Full-Packaged Product from a retail store (i.e., Windows in a box). Current OEM licenses for all Microsoft operating system products are not transferable from one machine to another. The End User License Agreement (EULA) governs the terms for transfer of licenses. Some EULAs for copies of certain older OEM operating system products (i.e., MS-DOS®, Windows® 3.1, and Windows for Workgroups 3.1) distributed in 1995 or earlier may permit transfer of the OEM operating system software license under limited circumstances. (See Software Product Transfer section of your End User License Agreement.) Sier vel sitt! 6418320[/snapback] Det sier egentlig lite uten å se det i sammenheng.. (OT: wikipedia er kjent for å ikke være verdens mest pålitelige kilde) OEM windows er kun ment å selges installert på ferdige maskiner, så når butikker finner måter å selge utenom (som det ergentlig ikke skal) så gjelder ingen regler som man finner om OEM versjonene da de er kjøpt på en måte de ikke var ment å selges på fra grunnen av. Dette er nok Microsoft ganske klar over da de aldri noensinne har klagd på aktivering av windows som er kjøpt løst en eneste gang så lenge jeg har bygd og fikset maskiner. Noe de gjør hver eneste gang med ferdigbygde og bærbare.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Mener det som jeg har uthevet i rødt forklarer saken krystallklart. "Current OEM licenses for all Microsoft operating system products are not transferable from one machine to another." Oversatt til norsk skulle det bli " Gjeldende OEM lisenser for ALLE Microsoft operatisystem produkter er ikke overførbare fra en maskin til en annen." Alle operativsystem produkter skal være mere en nok dekkende for å gjelde OEM som er fritt solgt over disk ute komplett maskin. Dette kan ikke bestrides uavhengig hva Wikipedia måtte mene. La det bare ut som tilleggsinfo for å underbygge min påstand. Og til slutt, denne forandringen ble innført fra 21. Februar 2006. Endret 1. juli 2006 av perpyro Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Dato har ikke mye å si da jeg har formatert og installert på rundt 6stk ferdige/bærbare pcer siste mnd og får alltid spørsmål der. Iløpet av samme tid har jeg formatert og installert på nytt på 3stk med windows kjøpt løst og ikke et eneste spørsmål.. Problemet er som jeg har nevnt tidligere: OEM er egentlig ikke ment å bli solgt løst, men butikkene finner smutthull i regelverket og gjør det på den måten. Da vil ikke vanlige OEM regler gjelde lenger da de ikke er "låst" til ett spesielt HK. Dette er nok hva som er kjent som en "gråsone" der regelverket er heller uvisst. Uansett, Til trådstarter = Kjøp en OEM lisens, du vil IKKE få noen problemer med å aktivere windows på nytt selv om du bytter ut hele maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå