Gå til innhold

innkjøp av speilrefleks kamera


Anbefalte innlegg

Tenke jeg skulle handle meg et nytt speilrefleks kamera, jeg er amatør men setter pris på gode og pene bilder. Er nøye på skarp og "profisjonellt" utseende.

 

Men prisen må ikke være for gal, og kameraet må være greit å brukervenneligt.

 

Hadde satt pris på om noen hadde noen greie forslag her.

 

Takk på forhånd.

MVH Dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du lest alle de andre trådene om temaet på denne siden?

Har du noen flere ting du kan fortelle oss? Pris og bruksområde?

 

Hvis ikke er svaret fra de fleste: Hvilket som helst som du har råd til.

6409398[/snapback]

 

Tenke litt på Canon PowerShot S3 IS, virka greit.

- Men er det speilrefleks på dette?

Lenke til kommentar

Det er ikke et speilreflekskamera, men skal være et glimrende kamera for det, hvis jeg skal tyde de fleste rapportene her på forumet.

 

Vil du ha noe som "ser proft" ut, så skal du heller gå opp litt i pris, og satse på en sort Nikon D50, Olympus E500 eller Canon Eos 350D. Det er de tre mest populære slr'ene i busjettklassen. De to førstnevnte ser litt proffere ut, fordi de er litt større. Det betyr ikke at de er bedre. De er omtrent like gode alle tre. Hvis du ikke har noen spesielle krav til hvilke typer bilder du kommer til å ta, så kan du like godt velge den billigste av dem. De er faktisk så jevne mht kvalitet.

Lenke til kommentar
Det er ikke et speilreflekskamera, men skal være et glimrende kamera for det, hvis jeg skal tyde de fleste rapportene her på forumet.

 

Vil du ha noe som "ser proft" ut, så skal du heller gå opp litt i pris, og satse på en sort Nikon D50, Olympus E500 eller Canon Eos 350D. Det er de tre mest populære slr'ene i busjettklassen. De to førstnevnte ser litt proffere ut, fordi de er litt større. Det betyr ikke at de er bedre. De er omtrent like gode alle tre. Hvis du ikke har noen spesielle krav til hvilke typer bilder du kommer til å ta, så kan du like godt velge den billigste av dem. De er faktisk så jevne mht kvalitet.

6409564[/snapback]

 

OK, takk. Men, hva vil jeg evnt. merke som forskjeld mellom

Canon PowerShot S3 IS og Nikon D50?

 

Hele poenget med speilrefleks er ikke det at bildet blir nermest slik man ser det i "virkeligheten"?

Lenke til kommentar

OK, takk. Men, hva vil jeg evnt. merke som forskjeld mellom

Canon PowerShot S3 IS og Nikon D50?

 

Hele poenget med speilrefleks er ikke det at bildet blir nermest slik man ser det i "virkeligheten"?

6409643[/snapback]

 

Ihvertfall noen forskjeller som er viktige:

 

1. Du kan ikke ta bilde med skjermen med Nikon D50

2. Har du lyst å eksprimentere ligger funksjonene mye mer tilgjengelig ved hjelp av knapper på D50, på s3 IS må du mye inn i menyer

3. Størrelsen er viktig, synes D50 sitter mye bedre i hånden men vil da være mer å bære på

4. Mer zoom (tele) på s3 IS enn det objektivet som følger med på D50 men du kan kjøpe teleobjektiv senere til D50 som parkerer s3 IS, da må du regne med alt fra 2000 - 10 000 kr

5. På D50 må du zoome med en ring på objektivet mens du må bruke en bryter på s3 IS (liker ringen best men zoomen på s3 IS er meget presis, rask og stillegående)

 

Kjøpte D50 på Japan Photo som var en EU-versjon men likevel fulgte det med en norsk bruksanvisning (på CD). Bruksanvisningen var meget lettforståelig i forhold til det den skal forklare. Hadde også en del forklaring på hva de forskjellige innstillingene gjorde i praksis, altså fint for nybegynnere. Synes den engelske bruksanvisningen til s3 IS var tungt lesestoff og ikke så lett å forstå.

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke kamera til? Nærbilder, naturbilder, personer, landskap, pressebilder, eller andre spesielle områder? Hvor mye vil du gi tilsammen for kamera, optikk, veske, minnebrikker, evt filtre osv? Hvor mye kan du om fotografering fra før? Vil du bruke skjermen som søker, vil du ha et kompakt eller større kamera?

 

edit, leif

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

ud over hvad kameragutten nævner, så er egenskaber ved høj iso (mulighed for billeder ved dårligt lys) 1600 på 350D/ D50 mod 800 på s3is. det vil kort sige, at du kan tage biledet med dobbelt så hurtig lukketid under de samme forhold vedr. lys og blænde.

 

 

Desuden er forsinkelsen når du trykker på udløseren mindre på spejlrefleks.

 

med s3is har du det hele med på en gang og det vejer under et kilo, mens du med spejlrefleks skal have flere objektiver for at dække det samme, og gerne skal vide lidt mere om fotografering - det er ikke en videnskab, men grundlæggende viden er næsten et must til spejlrefleks.

 

du kan læse lidt her http://www.naturphoto.dk/Fototips.htm

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene, lurer på om jeg skal kjøpe Canon PowerShot S3. En kamerat av meg bor i usa, og han reiser hjem til norge neste uke. Så han kan få dette kamraet for en ca. 3.200,-

 

Men ser jo at man kan få det på Japan foto for 4.000,-

 

Er 800,- kroner forskjeld, er ikke så mye. Men "mister" jo garantien om han kjøper det med fra usa da.

 

Men, jeg synest S3 dekker mine behov. Mulighet for å filme osv.

 

Liker å kunne filme, ta bra bilder osv. Virker som en vinner dette.

 

Så tenke jeg på minnekort, et: Sandisk 1024MB Secure Digital Extreme III

 

Har vel det man trenger da.

Lenke til kommentar
Men, jeg synest S3 dekker mine behov. Mulighet for å filme osv.

 

Liker å kunne filme, ta bra bilder osv. Virker som en vinner dette.

 

Så tenke jeg på minnekort, et: Sandisk 1024MB Secure Digital Extreme III

 

Har vel det man trenger da.

6412559[/snapback]

 

Et bra minnekort er alltid en fin idé, ja. Ser du vil få plass til 360 høykvalitetsbilder på 1GB - så 1GB er nok en fin størrelse.

 

Siden du vil filme, så må du gå for et kamera som ikke er ekte speilrefleks. Jeg er sikker på at du blir godt fornøyd med PowerShot S3, altså! Gledelig knipsing!

Lenke til kommentar

Jeg ville heller kjøpt det i Norge, siden forskjellen i pris er så liten. Uansett blir du sikkert fornøyd med valget ditt. Slr er ikke det rette for alle fotospirer. Du ønsker f.eks. å filme med kameraet. Det er det ingen av slr'ene som kan. Du vil heller ikke få en zoom med like stort brennviddeomfang med slr.

Det er fornuftig av deg å velge et superzoom-kamera hvis du ikke er 100% interessert i å dyrke hobbyen foto. Det blir på mange måter feil å velge slr, hvis du ikke skal bruke de egenskapene det har kreativt.

Egentlig kan man si at et kamera i kompaktklassen ser verden på samme måte som øynene ser det. Det er fordi de har så stor dybdeskarphet. P.gr. av tekniske forutsettninger så har slr helt andre dybdeskarphetsegenskaper. Man må bruke veldig liten blender for å få samme dybdeskarphet. En annen sak er at den egenskapen kan utnyttes kreativt, men det skal vi ikke komme inn på nå. Hvis du viser godt talent med din S3 IS, så kan du jo vurdere om disse egenskapene er noe du savner.

Seriøse medlemmer av forumet som bjornkn og manskow bruker avanserte superzoomkameraer. Det virker ikke som om noen av de tenker på å bytte til slr. Jeg vet også om profesjonelle reportasjefotografer som bruker superzoom, blant annet en fra Magnum Bildebyrå.

Kjøp S3 IS du. Håper vi får gode bidrag fra deg med tider og stunder. På bildekritikken er man ikke nødt til å ha slr for å delta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...