Dahl Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Vi starter opp med en stor artikkelserie som gir deg en innføring i bruk av PHP og MySQL. Kapittel 1 gir deg en introduksjon til det helt elementære. Les mer Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Digg Gleder meg til mer! Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Ser lovende ut dette her Hva er oddsen på at denne blir lagt ut som pdf fil eller lignende når den er ferdig? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Hva er oddsen på at denne blir lagt ut som pdf fil eller lignende når den er ferdig? 6398168[/snapback] Heller liten, men hvis dette blir etterspurt av mange kan det sikkert fikses. Lenke til kommentar
Maroder_S Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg gleder meg til fortsettelsen! Selv skulle jeg gjerne hatt en introduksjon til "escaping" av anførselstegn, og ikke minst hvordan man escaper "escaper av anførselstegn". :-) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Fin innføring. Denne skal jeg få med meg fortsettelsen av. Hvem vet, kanskje tillogmed jeg kan få lært meg litt PHP Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hva er oddsen på at denne blir lagt ut som pdf fil eller lignende når den er ferdig? 6398168[/snapback] Heller liten, men hvis dette blir etterspurt av mange kan det sikkert fikses. 6398184[/snapback] Jeg etterspør det allerede nå AtW Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Det eg ikkje skjønner er at kvifor det alltid på vera MySQL. MySQL er ein dårleg database å jobbe med. Sikkerheiten i MySQL er ein skandale samanlikna med dei andre STORE databasene. Korrupte tabeller skal så og sei aldri skje. Du skriver omtrent identisk kode til PostgreSQL når du gjer dei enkle tinga som CREATE TABLE, SELECT * FROM, ALTER TABLER osv Fordelane med PostgreSQL over MySQL er skalering, BSD lisens, meir features, stabilitet(finner du ein feil og poster den på mailinglista til PosgreSQL utviklerane så vil dei bli heilt ville der), ytelse med fleire samtidige brukere, sikkerheit og meir. MySQL har bare dei lynraske MyISAM database motoren som gjer at den skiller seg ut. Men MyISAM låser ein heil tabell under modifisering av data istadenfor ein rekke eller bare ein kolonne og kan lett ende med korrupsjon i tillegg. MyISAM er derfor bare brukandes til VELDIG enkle tabeller og når 90%+ av jobben til databasen motoren består av å kjøre SELECT statements. Dei andre database motorene er ikkje noko å skryte over når du har PostgreSQL som eit klart betre alternativ. Det er nok med PHP + MySQL eksempler på nettet, derimot veldig lite med PHP og PostgreSQL. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Når jeg skal bevege meg over på databaseverktøy (som er i kapittel 7 eller 8, hvis jeg ikke husker feil) vil jeg også snakke om andre databaseløsninger, blant annet PostgreSQL. Ettersom PHP er mest benyttet som MySQL vil jeg ta utgangspunktet i det i den videre innføringen, men som sagt vil også andre alternativer bli nevnt. Endret 28. juni 2006 av Dahl Lenke til kommentar
PT Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 <div class="meny"><a href="index.php">Hovedsiden</a> <a href="bilder.php">Bilder</a> <a href="forum.php">Forum</a> </div> Dahl da, trodde du visste bedre Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hei, Bra innføring! Men du sier i sammendraget at "PHP gjør det lett å lage statiske webløsninger" - burde det ikke stått dynamiske webløsninger? I alle fall - gleder meg til neste artikkel. muthe Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Hei, Bra innføring! Men du sier i sammendraget at "PHP gjør det lett å lage statiske webløsninger" - burde det ikke stått dynamiske webløsninger? I alle fall - gleder meg til neste artikkel. muthe 6398415[/snapback] Oops, lei flause. Takk skal du har, det er rettet opp nå. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) <div class="meny"><a href="index.php">Hovedsiden</a> <a href="bilder.php">Bilder</a> <a href="forum.php">Forum</a> </div> Dahl da, trodde du visste bedre 6398405[/snapback] Hva mener du egentlig? At jeg i tillegg skulle lagt det i ul- og li-tagger? Joda, normalt ville jeg gjort det, men dette var bare et eksempel. Altså ingen vits å gjøre det vanskeligere for de som ikke kan HTML. Endret 28. juni 2006 av Dahl Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Fin guide! Veldig grundig. Ser fram til flere kapittler. Som PT påpeker er html koden for meny feil. <div class="meny"> <a href="index.php">Hovedsiden</a> <a href="bilder.php">Bilder</a> <a href="forum.php">Forum</a> </div> ( class skal forresten bare brukes om du har tenkt å bruke denne typen andre plasser på siden) En meny skal se slik ut: <ul id="meny"> <li><a href="index.php">Hovedsiden</a></li> <li><a href="bilder.php">Bilder</a></li> <li><a href="forum.php">Forum</a></li> </ul> Når man skriver en guide så er det greit å ha alt riktig. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Personlig liker jeg å kverulere litt Hva om menyen er en horisontal meny i topp eller bunna v dokumentet? men har vel ikke alltid ul/li på alle former for menyer? eller? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (...)Når man skriver en guide så er det greit å ha alt riktig. 6398467[/snapback] Du har helt rett! Lei flause. Flott at folk holder meg i ørene. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Xell: Selvfølgelig! Man bestemmer jo med css om den skal være horisontal eller loddrett, og om den er i topp eller bunn har ikke noe å si. CSS er din venn Når det kommer slike artikkler med kode i så savner jeg er mer tydelig skille mellom artikkeltekst og koder. Kanskje det kunne vært en ide å gjøre noe lignende som forumet har med html-kode-framvisning? Endret 28. juni 2006 av Garreth Lenke til kommentar
gupp Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 God ide. Nå kan jeg endelig lære meg litt PhP i sommer Fint nivå på forklaringene også synes jeg. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Fin start på guiden. Håper at det blir nevnt noen forskjellige "programmer" der en skriver koden. Det er ikke alltid så lett å skrive i notepad. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Når jeg skal bevege meg over på databaseverktøy (som er i kapittel 7 eller 8, hvis jeg ikke husker feil) vil jeg også snakke om andre databaseløsninger, blant annet PostgreSQL. Ettersom PHP er mest benyttet som MySQL vil jeg ta utgangspunktet i det i den videre innføringen, men som sagt vil også andre alternativer bli nevnt. 6398336[/snapback] Er det fra egene erfaringer du skriver innføringen i? Eller ifra bøker? Sitter forøvrig med en "Webprogrammering i PHP" utgave 2 forran meg som jeg tenke å lære meg i sommer. Har ingen stødige kunnskaper ennå, men håper å få finjustert mye. Men spørs å se om jeg får tid.. Noe som kan være verdt å nevne; Hadde en del problem med win xp prox64 og installasjon for PHP og MySQL database. En sammensatt løsning som "Wamp" av både Apacheserver, PHP og MySQL er kanskje enklere hvis du har problemer med å sette opp alt hver for seg. Apache har ingen versjon for x64 ennå så vidt jeg vet. Sikkerhetsmessig er det kanskje lurt begynne med en slik løsning. Sikkerheten i MySQl har vært omdiskutert lenge. Det er ofte mye smutthull som folk kan skaffe seg tilgang med mindre du setter alt opp skikkelig. Hører stadig vekk om kjente websider som har slike hull i databasene, og blir hacket igjennom dette. En person som har hulpet meg og lært meg en del PHP : http://mikelb.net Han har lært PHP utenatt, driver eget firma, har eksamen i PHP, og er dessuten ganske flink innen andre språk. Det står enkelte ganger tips om PHP og MySQL på denne siden.(bloggen hans). HTML må man ha lært før man begynner å hive seg ut dette seff! Endret 28. juni 2006 av nollie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå