Gå til innhold

Sony DSLR-A100 kjøpe nå eller vente


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for og kjøpe Sony DSLR-A100 men jeg er veldig usikker på om jeg skal forrhondsbestille eller vente til det har kommet på lager.

 

Ser at en kan kjøpe det på Japanphoto for kr 7500 med kit objektiv, ellers så ligger prisen 1000kr høyere på andre nettbutikker.

 

Vil Japanphoto øke prisen eller vil de andre gå ned på dette nivået når A100 kommer på lager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du HAR bestemt deg er det vel ingen hensikt med å vente, men det kan jo være det blir billigere om ikke så alt for lenge, så det kan lønne seg.

 

Det kan også vere litt lurt å vente på noen tester av Kamera, for den i AKAM var ganske svak, og jeg tror de kommer tilbake med den bedre test.

Lenke til kommentar

Ja det er prisen jeg er mest i tvil om. Kamera tror jeg nok er veldig bra det at det er mye støy ved høy ISO ser jeg ikke som noe stort problem. For når det er mørkt så kan jeg bruke blits og det er vel sjelden brukt for høyere iso enn 400 til normal foto. (i mitt bruk)

 

Så jeg har bestemt meg for det kameraet fremtidige firmwire oppgraderinger kan jeg vel instalere selv går jeg utifra.?

Lenke til kommentar

7500 kommer nok til å være billigst relativt lenge. Japanphoto garanterte at de skulle være billigst og ser ut til å klare det. Kanskje prisen går ned til 7000 etterhvert, men kanskje også butikker går tomme for modellen og man må sette seg på venteliste ol.

Hvis du venter på lavere pris ser jeg får meg at du kommer til å våkne hver dag, skru på maskinen, sjekke pris og bli skuffet. Når du har opplevd denne skuffelsen en 50-100 ganger kanskje du opplever å spare 500,-.....Da er det bare å gratulere:)!

Det at japanphoto er ca 1000,- billigere enn andre indikerer at prisen er meget bra. Prisen er også meget god sammenliknet med USA sjapper, prisnivåforskjeller tatt i betraktning.......mao: løp og kjøp!!

 

Ang iso egenskaper tror jeg ikke kameraet er så dårlig, bare dårligere enn 30D...som er best i klassen. Akam sine bilder virker ikke fullt ut representativt sammenliknet med andre siders tester...

Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter i at støy ikke er så stort problem. Canon har lagt listen høyt når det gjelder bildestøy på høy iso, men jeg synes problematikken er litt overdrevet. Dagens bilder tåler faktisk mer støy, mener jeg. Det gjelder bare å bruke den kreativt. Uansett er det så rent på iso 800, at for de fleste vil iso 800+AS gi de resultatene man er ute etter. Også D200 har klart mer støy enn f.eks. 30D, men man kan se på det som kostnadene av mer oppløsning. Jeg tror vi skal vende oss til mer støy i fremtiden, noe jeg synes er helt greit. At støyfrie iso 1600-bilder er greie til actionfoto får være sin sak. Det er sjelden mye action i bildene til de fleste fotografer, inkl. meg.

 

Min venn, Hasselbladeren, lurer på om dette er rett kamera for ham. Det støtter jeg ham i. Vi har også studert bildene fra Olympus E1. Det har også fått kritikk for støy i senere tid, men jeg synes det er absolutt akseptabelt på iso 800 i alle fall. Jeg synes det er på tide at vi fokuserer på andre bildekvaliteter enn støy nå, for det er litt ensrettet.

Lenke til kommentar

Da er kameraet bestilt :D

 

Sony Alpha Forhåndsbestilling 1 5999.20 NOK

Postens Servicepakke 1 79.20 NOK

 

--------------

Beløp 6078.40 NOK

Mva. 1519.60 NOK

--------------

Beløp (inkl. mva.) 7598.00 NOK

 

 

Gleder meg til det kommer.

 

Nå må jeg bare kjøpe meg veske og minne kort.

 

Hvis noen har forslag til veske til dette kameraet så er det bare og fyre løs. Også når det gjelder minnekort jeg bør bruke!

Lenke til kommentar

Valg av veske er en kombinasjon av praktiske hensyn, og personlig smak (design). Jeg har derfor ingen konkrete tips å komme med. Liker personlig designet på flere av Crumbler-bagene, fordi de ser ikke ut som kamerabager. Jeg har også en svakhet for de engelske Billingham-bagene. Tror ikke det finnes importør i Norge, men du kan jo kjøpe de over nettet fra f.eks. Jessops. Når det gjelder byggkvalitet er de de beste bagene som finnes, spør du meg. Kraftig canvas som er delvis håndsydd (og ikke av små barn i Malaisia), gjør at det er en bag som barna dine kan arve.

Når det gjelder minnekort, så svarer det seg nok med et litt raskt kort til denne modellen. Den har ikke kjempestor buffer, så skrivehastigheten er nok av betydning. En annen sak er at rawfiler fra 10mp er ganske store, så jeg ville minimum valgt et 2gb kort.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Grattis med bestilling! Forventer grundig evaluering av kameraet ditt når du har fått det og testet det litt. ;)

 

Jeg har Lowepro Rezo 160 AW til mitt D50, får plass til kameraet med 18-55 objektiv, ekstra batteri, filtre, og plass til enda et medium size objektiv eller blitz. Vesken blir vanntett om du drar over trekket. 30 års garanti.

 

Når det gjelder minnekort ville jeg valgt Sandisk Ultra II eller Ekstrem III Compact Flash. Evt andre merker ville jeg gått for tilsvarende hastighet Kingston eller Lexar. Ikke Twinmos.

Lenke til kommentar
Da er kameraet bestilt  :D

 

Det er bare å gratulere... vurderte Sony`en selv men bestemte meg for Nikon D50 og angrer ikke på det. Hadde klart mest lyst på Sony`n men er jo som kjent ikke ett tolmodig menneske.

 

Vær så snill å kom med tilbakemeldinger både med hensyn på praktisk bruk og "bildekvalitet".... er jo litt nysgjerrig :hmm:

Lenke til kommentar

Den virker veldig bra. Det kan jeg skrive etter erfaringer med KMs originale løsning. Denne er jo ment å være enda bedre, så det kan du stole på at blir en nytting funksjon.

Jeg tror at du helt sikkert blir fornøyd. Den støyen som blant annet kommer frem på digit.no's test er ikke avskrekkende, synes jeg.

Lenke til kommentar
Ja det er prisen jeg er mest i tvil om. Kamera tror jeg nok er veldig bra det at det er mye støy ved høy ISO ser jeg ikke som noe stort problem. For når det er mørkt så kan jeg bruke blits og det er vel sjelden brukt for høyere iso enn 400 til normal foto. (i mitt bruk)

 

 

For mye ISO støy er neppe noe stort problem, men ideen om at man bare kan bruke blitz når det er mørkt kjøper jeg ikke helt. Det er ikke alle ting du kan bruke blitz til og vil du at bilder ved bruk av blitz skal se pene ute bør du være en erfaren fotograf. Finnes faktisk noen mennesker som ikke skjønner at blitzen ikke kan fylle bildet med jevnt, fint og mykt lys helt ut i horisonten som er flere kilometer unna.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også å kjøpe Sony Alpha, men vil helst holde den i hånden før jeg evt. betaler ca. 8000 kr for noe jeg aldri har rørt. Jeg spår at prisen vil falle ned på D30 og Nikon D70s drastisk etter at Sony Alpha kommer i markedet. Da kan det hende at man får kjøpt D30 til samme pris. :w00t:

 

Jeg tør ikke å risikere så stort beløp på noe jeg aldri har sett og holdt i hendene mine. :roll:

Lenke til kommentar

Har i ikke returret deroppe i det høje nord ? så kunne man jo få den hjem og se den an - og evt. returnere den, hvis ikke den lever op til forventningerne.

 

Jeg er selv urimelig utålmodig og ville have det dårligt med at vente til de første kom til landet ... og så skulle vente yderligere en måned på at alle dem der har foudbestilt får - før jeg kan komme til at føle på den og bestille :ermm:

Lenke til kommentar

Hei Bombasa,

 

to answer your first posting, yes Japan Photo will raise the price. It will happen the same day that we receive the cameras in stock. We expect them indeed around the 12th of July. After that date, we have to start earning a little bit money on this beauty ;-)

 

Have a nice evening

 

Stephan

Japan Photo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...