iknowlittle Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Hjelp , har akkurat innstallert debian og det fungerer bra bortsett fra at jeg har kun 640x480 oppløsning , når jeg går inn for å bytte i applikasjoner får jeg ikke flere valg jeg tror jeg har valgt vga under innstallering , var dette feil ?? Hva kan gjøres ?? hjelp (jeg sitter oppe en liten stund til !) Lenke til kommentar
Palme Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Ta å post din /etc/xorg.conf Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Hei ! Jeg har vært igjennom hele /etc/ mappa uen å finne fila xorg.conf kan den være gjemt på noen måte eller ? heter den noe annet i Debian ? for de som lurer ... skjermkortet er et radeon 7200 som fungerer helt ok i windows . Noen som kan hjelp en komplett Noob ? Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Skriv 'xorgconfig' som root. Da vil du bli prompta om hvilke refreshrates og oppløsninger du vil bruke. xorg.conf legger seg i /etc/X11/ mappen, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 ligger ikke noen Xorg.conf i /etc/x11 heller ?? for de som lurer skjermkortet er et radeon 7200 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 hva får du om du tar: cd /etc/X11/ Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Kanskje dette er litt banalt, men husk at det er forskjell på store og små bokstaver... skal altså være /etc/X11/xorg.conf (stor X i "X11") Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Dette er alt som befinner seg inne på /etc/X11/ : debianstasjonaer:/etc/X11# dir app-defaults rgb.txt xinit Xsession.d cursors rstart xkb Xsession.options default-display-manager sysconfig Xresources xsm fonts X xserver Xwrapper.config gdm XF86Config-4 Xsession debianstasjonaer:/etc/X11# Ps Tusen Hjertelig takk Cyberfrosk , du redda akkurat dagen min!! men jeg fant ikkenoe xorg.conf fordet Endret 23. juni 2006 av iknowlittle Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 hei igjen ! jeg skal en liten tur å feire st.hans så jeg kommer ikke til å svare på noen få timer , men bare forsett å send inn mulige løsninger så prøver jeg de så fort som mulig . Tusen takk for tolmodigheten folkens ! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Rediger XF86Config-4 i steden for. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) du bruker vel ikke tilfeldigvis 64-bit utgaven? I ubuntu er det samme problemet når jeg bruker 64-bit utgaven.. Endret 23. juni 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 hvordan kan jeg finne ut og det er 64 bits utgaven ? Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Jeg skjønner ikke dette jeg rediger XF86Config-4.conf ...Hvis jeg prøver med qedit så kan jeg lese fila, men ikke redigere den, hvis jeg går i Terminalvindu trykker su for å bli root og skriver inn passord for så å ta opp fila i terminalvindu får jeg ikke den riktige fila , men det virker som jeg lager en ny fil med dette navnet med vedhenget ".save" i en vanlig tekstbehandler så kan jeg skrive inn de forandringene jeg har blitt tipset om , man kan da ikke lagre endringene ..... Jeg tror jeg trenger en spesiellt tolmodig hjelper med en litt mer omfattene HOWTO på akkurat dette . Er det noen som tar utfordringen ? Pleease ?? Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Som root skriv: "xf86" og trykk tab et par ganger for autofullfør. Du skal da se noe ala xf86config og xg86cfg, som er veivisere til å sette opp configen. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Tusen takk , da fikk jeg laget en ny fil som ligger ved siden av den gamle config fila , men hvordan få OS til å forstå at den skal bruke den nye fila istedet for den gamle ?? Gammel conf-fil heter XF86Config-4.conf Ny heter XF86Config.conf Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Den nye configen må hete det samme som den gamle. mv XF86Config-4.conf XF86Config-4.conf.bak mv XF86Config.conf XF86Config-4.conf Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Lykken er stor !! jeg har nå 1024x768 oppløsning , men jeg fikke til den omdøpingen av xf86config.conf her er en urskrift : debianstasjonaer:/home/rune# mv xf86config-4.conf xf86config-4.conf.bak mv: kan ikke udføre stat() «xf86config-4.conf»: Ingen slik fil eller filkatalog debianstasjonaer:/home/rune# Jeg klarte å endre oppløsning hva xf86cfg og jeg tror det kom av at jeg endret drivere fra vga til vesa . Men jeg har fortsatt endel fargefeil ... noen som har noen forslag mens jeg leiter videre ?? Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Husk det er forskjell på store og små bokstaver (du må også være i rett mappe) Driveren du skal bruke er radeon (hvis den ikke fungerer bruk ati). Endret 24. juni 2006 av olear Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 25. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2006 ja,ja for di mer skadefro menneskene i linux verden kan jeg nå si JIPPI... Jeg FUCKA X Nå kommer jeg ikke inn der i det heletatt Har selvfølgelig rota sånn at jeg ikke finner igjen den opprinnelige XF86Config-4 fila . Så for å si det sånn det lukter orntlig brent nOOb her nå ( sa det selv jeg !!) nå som jeg er offisiellt driti ut ... finnes det en måte å fikse dette på ? reinnstallering ? er kanskje Debian ikke stedet å begynne for en fersking ? litt oppmuntrende og lettforståelig hjelp hadde vært fint nå Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Tror nok at redigering av configfiler osv er litt tidlig enda, anbefaler heller at du prøver Ubuntu. Dette er en mer brukervennlig versjon av Debian. ISO lastes ned her: ftp://ftp.uio.no/linux/ISO-images/ubuntu/...esktop-i386.iso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå