Gå til innhold

Fant sata disk i går, men i dag er den borte...


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå pløyet meg gjennom hele sataguiden.... tok tid...

Men jeg sliter fortsatt....

 

Jeg har et MSI KM400AM og nettopp kjøpt en Samsung Spinpont Serial ATA II disk.

Etter at jeg fikk disken puttet jeg den inn i pcn, men fant ingenting... Etter å ha enablet sata controller og forandret på booting sekvensen fant jeg disken. Jeg formaterte den og alt fungerte perfekt... men det var i går.. cry.gif

I dag skulle jeg legge over litt fra en annen disk jeg hadde tatt ut av maskinen pga dårlig plass... da fant jeg ikke sata disken lengre...

Forandret litt fram og tilbake på boote sekvensen men det fungerte ikke.

Endte med at jeg fjernet den andre disken og bare brukte den vanlige pata disken, men da fant jeg heller ikke sata disken..

 

I og med at jeg har funnet OG brukt disken tidligere kan det jo ikke være noe driver problem...

Skjønner ingenting....

 

Er disken min gått til helvete?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har romstert litt inni maskinen vil jeg anbefale å sjekke kablen. SATA-kabler har en tendens til å gli litt ut hvis man kommer borti den.

 

Du sier du forandret på bootsekvens. Går da ut i fra at disken vises i BIOS? Det er jo en forutsetning for at den skal finens i WIN.

 

Neste steg er å skjekke at disken finnes i diskmanagement. Siden du har fjernet disker også så kan det har blitt noe kluss med drevbokstaver.

Lenke til kommentar

hehe.. tro meg, jeg har sjekket hver eneste kabel. og nei jeg finner ikke disken i biosen. Det gjorde jeg heller ikke da jeg fikk den til å fungere i windows.

 

Men jeg har løst det nå, da jeg justerte ned hastigheten på sataII disken fordi hovedkortet mitt bare takler sataI satte jeg jumberen i følge en nett side jeg fant... men på hardisken så sto det at jeg skulle bruke en annen jumber, det var det som fungerte.

Nå bruker jeg harddisken og alt er bare deilig :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...