Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL2 stuper på ettermiddagen/kvelden?


Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som har inntrykk av at ADSL2+ linjen til NGT stuper i hastighet på ettermiddagen/kvelden etter at folk er kommet hjem fra skole og jobb?

 

Feks er min linje 12 Mbit/sek om morgene klokken 14:00, og klokken 17:31 er den på 5 Mbit/sek.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bare jeg som har inntrykk av at ADSL2+ linjen til NGT stuper i hastighet på ettermiddagen/kvelden etter at folk er kommet hjem fra skole og jobb?

 

Feks er min linje 12 Mbit/sek om morgene klokken 14:00, og klokken 17:31 er den på 5 Mbit/sek.

 

:hmm:

6354028[/snapback]

 

Det er helt sikkert fordi flere bruker det da, tror ikke NGT struper nettet på noen måte.

Lenke til kommentar

NGT driver med konstant oversalg av sine tjenester, og resultatet av det blir ofc at kundene får lide. Satser på at de begynner å bry seg litt om kundene sine nå som de har blitt solgt, men jeg ville ikke ha holdt pusten da det de driver med per dags dato er i grenseland til svindel.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som har inntrykk av at ADSL2+ linjen til NGT stuper i hastighet på ettermiddagen/kvelden etter at folk er kommet hjem fra skole og jobb?

 

Feks er min linje 12 Mbit/sek om morgene klokken 14:00, og klokken 17:31 er den på 5 Mbit/sek.

 

:hmm:

6354028[/snapback]

 

Det er helt sikkert fordi flere bruker det da, tror ikke NGT struper nettet på noen måte.

6354176[/snapback]

 

Det er jo ikke riktig at jeg skal betale for andres bruk av linja? Har jeg betalt for 20 mbit så skal dette være tilgjenglig 24/7..

 

Ikke noe slikt som 12/7..

Lenke til kommentar
Det er jo ikke riktig at jeg skal betale for andres bruk av linja? Har jeg betalt for 20 mbit så skal dette være tilgjenglig 24/7..

 

Ikke noe slikt som 12/7..

6354251[/snapback]

 

Feil. Du har betalt for INNTIL 20 mbit. Det står klart i avtalen at det er INNTIL 20 mbit. Så du kan ikke forvente å få topp fart alltid. Om de skulle hatt garantert båndbredde til alle hadde det blitt DYRT.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Nå er jo faktisk trafikken på nettet statistisk sett størst på formiddagen og i arbeidstid så langt jeg kjenner til.

 

Bruk tptest til å ta en måling hver time/halvtime gjennom de neste f.eks. 48 timene, så får du en graf som er basert på skikkelig informasjon, og ikke synsing og spekulasjon.

 

Sjekk også i rutern din om linjen din står syncet på det samme hele dagen, eller om den går ned i sync-hastighet når du mener å oppleve lavere hastighet i praksis. Om det gjør det, så er problemet av teknisk natur, og ikke pga. for lite kapasitet i nettverket. I så tilfelle bør du høre med support for å få det fikset.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er jo ikke riktig at jeg skal betale for andres bruk av linja? Har jeg betalt for 20 mbit så skal dette være tilgjenglig 24/7..

 

Ikke noe slikt som 12/7..

6354251[/snapback]

 

Feil. Du har betalt for INNTIL 20 mbit. Det står klart i avtalen at det er INNTIL 20 mbit. Så du kan ikke forvente å få topp fart alltid. Om de skulle hatt garantert båndbredde til alle hadde det blitt DYRT.

6354267[/snapback]

 

Pirk!

 

Det er forsåvidt underforstått. Men der er forskjell på inntil 20 mbits linje, og 2 mbits linje. Nå er jeg nede i 2 mbits. Det er en differanse på 18 mbit. Og med den gamle adsl-linjen min på 4000 holdt jeg hastigheten stort sett jevnt over.

 

Det burde stått ned til 2 mbit til og med 20 mbits linje i reklamen..

Lenke til kommentar
Nå er jo faktisk trafikken på nettet statistisk sett størst på formiddagen og i arbeidstid så langt jeg kjenner til.

 

Bruk tptest til å ta en måling hver time/halvtime gjennom de neste f.eks. 48 timene, så får du en graf som er basert på skikkelig informasjon, og ikke synsing og spekulasjon.

 

Sjekk også i rutern din om linjen din står syncet på det samme hele dagen, eller om den går ned i sync-hastighet når du mener å oppleve lavere hastighet i praksis. Om det gjør det, så er problemet av teknisk natur, og ikke pga. for lite kapasitet i nettverket. I så tilfelle bør du høre med support for å få det fikset.

 

-Stigma

6354304[/snapback]

 

Tptest er brukt flittig :-) Er det som ligger til grunn for testen.

 

Hvordan sjekker jeg syncingen på en zyXEL-ruter?

Lenke til kommentar
Det er jo ikke riktig at jeg skal betale for andres bruk av linja? Har jeg betalt for 20 mbit så skal dette være tilgjenglig 24/7..

 

Ikke noe slikt som 12/7..

6354251[/snapback]

 

Feil. Du har betalt for INNTIL 20 mbit. Det står klart i avtalen at det er INNTIL 20 mbit. Så du kan ikke forvente å få topp fart alltid. Om de skulle hatt garantert båndbredde til alle hadde det blitt DYRT.

6354267[/snapback]

 

Tsja... grunnen til at det er formulert som "intill" 20Mbit er vel heller fordi det er få linjer som faktisk klarer 20Mbit da det krever eksepsjonellt gode signalforhold. Derimot er det mer normalt at en ADSL 2+ linje klarer 12 - 15Mbit på en gjennomsnittlig god linje. Det er vel formulert sånn rett go slett fordi ikke 80% av ADSL2+ kundene skal komme og klage på at de "bare" får 18Mbit på 20Mbit linjen sin.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Nå er jo faktisk trafikken på nettet statistisk sett størst på formiddagen og i arbeidstid så langt jeg kjenner til.

 

Bruk tptest til å ta en måling hver time/halvtime gjennom de neste f.eks. 48 timene, så får du en graf som er basert på skikkelig informasjon, og ikke synsing og spekulasjon.

 

Sjekk også i rutern din om linjen din står syncet på det samme hele dagen, eller om den går ned i sync-hastighet når du mener å oppleve lavere hastighet i praksis. Om det gjør det, så er problemet av teknisk natur, og ikke pga. for lite kapasitet i nettverket. I så tilfelle bør du høre med support for å få det fikset.

 

-Stigma

6354304[/snapback]

 

Tptest er brukt flittig :-) Er det som ligger til grunn for testen.

 

Hvordan sjekker jeg syncingen på en zyXEL-ruter?

6354335[/snapback]

 

Du må inn via telnet. Tror du kan se sync under en meny som detaljerer WAN-status. Akkurat hva den undermenyen heter husker jeg ikke her og nå, og jeg har ikke den ruteren for hånd heller =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Du har ikke krav på 20 mbit men inntil ja. Men derimot skal ikke hastigheten svinge sann som dette.

6354373[/snapback]

 

Akkurat... det er meget tvilsomt at det er kapasitetsproblemer som forårsaker en så drastisk svingning. Derfor hadde det vært interessant å se om sync var stabil på samme verdier eller ikke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Folk som kontinuerlig klager over at hastigheten på sine linjer er under sin oppgitte hastighet begynner å irritere meg noe grenseløst!! Det finnes kun en unnskyldning for dette og det er dersom linjen ved en feil er stilt for lavt. Eller linjefeil, men dette er telenors domene i såfall. At hastigheten varierer er noe alle må leve med, og du har heller ikke betalt for noe annet! Ikke noe sted sier NGT at de garanterer 20mbit.

 

Dette er hvorfor:

 

1. Når du kjøper og betaler for et bredbåndabbonement så betaler du for en gitt hastighet MELLOM DEG OG SENTRALEN, ikke mellom deg og en gitt server på internett. Det vil dermed si at med mindre du kan påvise at synkroniseringshastigheten på linjen din er lavere enn det du betaler for så får du faktisk det du skal ha! Det finnes imidlertid også her unntak, og det er dersom du er gjort oppmerksom på at linjen muligens ikke takler din ønskede hastighet, men du velger likevel å prøve.

 

2. Det er ofte nødvendig å stille synkroniseringshastigheten ned for å oppnå en stabil linje. Det vil si at man f.eks kan velge mellom en svært ustabil linje som når 20mbit en gang i blant, eller en stabil linje som når maks 12mbit men som dermed ikke detter ned. For de fleste er valget mellom stabil linje og maksimal topphastighet enkelt. Derfor gjør mange bredbåndleverandører dette automatisk siden man da får uendelig mange færre klager enn om linjen går ned til stadighet. Det er dette som ofte er tilfelle når en kunde klager over at det måles for lav hastighet. Ingen, hverken kunde eller leverandør er tjent med å levere lavere hastighet enn avtalt.

 

3. Linken fra sentralen (DSLAM'en) og inn i resten av nettet har begrenset båndbredde og er ikke dimensjonert for maksimal belastning fra alle brukere samtidig. Derfor vil også dette kunne påvirke hastigheten noe når det er mye trafikk. I dag er dette likevel sjelden et problem, da 1gbit+ linker ofte brukes på de DSLAM'er der man tilbyr høye hastigheter.

 

4. Internett er av en slik art at det ALDRI vil være mulig å levere en garantert båndbredde uten å benytte såkalte dedikerte "stive" linjer, noe som igjen bringer kostnadene til himmels.

 

5. I stedet for å sitte å teste linjen på diverse båndbreddetester hele dagen, kan du heller benytte litt tid på å lese om hvordan tingene faktisk fungerer, så du faktisk har noe fornuftig å komme med. Det hadde faktisk vært mulig å levere god bredbåndsupport dersom supportsentrene ikke hadde blitt nedringt av uvitende, late folk som ikke orker å ta den lille jobben det er å lese litt om temaet på internett, og som ikke har bedre å gjøre enn å klage på at det måles bare 5.6 mbit på en 6mbit linje osv.!! Da hadde man kanskje fått tid til å ta kunder med reelle problemer i stedet!

 

6. Det er ingen som tvinger deg til å ha bredbånd dersom det er så fælt.

 

PS: Jeg liker heller ikke NGT, dette er bare min generelle mening basert på mine erfaringer etter å ha sittet på Bredbåndssupport for et helt annet firma

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Takker for at du tok deg tid til å svare "marsboer"..

 

Men burde ikke det innlegget ditt strengt tatt holdes ute fra min post? Jeg forstår at frustrasjonen din er innestengt og at du benytter deg av anledningen til å opplyse oss..

 

Men det jeg spør etter er erfaringer. På bakgrunn av at jeg mangler erfaring med ADSL2+ selv.

 

Derfor liker jeg dårlig å bli beskyldt for å syte og klage, når det jeg gjør er å sanke erfaringer fra allmennheten.

 

Jeg håper i allefall for ditt eget beste at du fikk deg ny jobb etter å ha jobbet i bredbåndselskapet. Kan forstå at det er frustrerende. :-)

Lenke til kommentar
Takker for at du tok deg tid til å svare "marsboer"..

 

Men burde ikke det innlegget ditt strengt tatt holdes ute fra min post? Jeg forstår at frustrasjonen din er innestengt og at du benytter deg av anledningen til å opplyse oss..

 

Men det jeg spør etter er erfaringer. På bakgrunn av at jeg mangler erfaring med ADSL2+ selv.

 

Derfor liker jeg dårlig å bli beskyldt for å syte og klage, når det jeg gjør er å sanke erfaringer fra allmennheten.

 

Jeg håper i allefall for ditt eget beste at du fikk deg ny jobb etter å ha jobbet i bredbåndselskapet. Kan forstå at det er frustrerende. :-)

6354601[/snapback]

 

Var ikke ment som et personangrep, men jeg kan tenke meg at det sitter 20 stk og tenker på dette når de leser posten din. Nå vet de i hvertfall litt mer om hva som faktisk gjelder.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Og er det for eksempel riktig at når man har oppgradert til INNTIL 20 mbits linje skal slite i mye større grad å streame videoer man før spilte glatt med en lavere ADSL-linje tidligere i samme selskap?

 

Her snakker vi om fra Musicbrigade.com

 

Med INNTIL 20 mbits linje sliter jeg med å streame 1. mbits linjer, og klarer overhodet ikke å streame 1.8 mbits videoer på grunn av at hastigheten har kollapset om kvelden..

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Folk som kontinuerlig klager over at hastigheten på sine linjer er under sin oppgitte hastighet begynner å irritere meg noe grenseløst!! Det finnes kun en unnskyldning for dette og det er dersom linjen ved en feil er stilt for lavt. Eller linjefeil, men dette er telenors domene i såfall. At hastigheten varierer er noe alle må leve med, og du har heller ikke betalt for noe annet! Ikke noe sted sier NGT at de garanterer 20mbit.

 

 

Jo greit nok det. Men det for da være MÅTE PÅ hvor mye en linje egentlig skal svige da. Jeg hadde akseptert et slingringsmon på opptil 30% i leverandørs favør, men er det snakk om at man som bruker sitter igjen med en hastighet på 10% - 40% av maks er IKKE akseptabels uansett om det står i kontrakten at det er OPPTIL 20Mbit.

 

Da syntes jeg at de ikke burde annonsere for opptil 20Mbit uansett for det vil bli så mange som ikke får noe trykk på linja. Sats heller på 10Mbit versjonen da.

 

Vel det var nå min mening og kanskje offtopic i forhold til det trådstarter spurte om?

 

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...