Gå til innhold

Videokamera til ca. 3500 kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjå på dei få kameraa til Sony og Panasonic i den prisklassen, er ikkje mange. Sikkert greie kamera alle tre. Legg du på 700kr får du Sony HC22, eit kamera med mogelegheit for å spele video tilbake på tapen frå PC. Om du treng den eigenskapen må du finne ut sjølv. Mest sannsynleg vil du kanskje berre brenne på DVD, eller kanskje leggje ut på nett. I so fall treng du det ikkje.

Lenke til kommentar

MiniDV er små kassettar ja, koster truleg 40-60kr per stk, med 60min opptak på kvar. Dei kan brukast fleire gonger. Veit ikkje om du får videokamera med minnekort til denne prisen, men i so fall er truleg kvaliteten på opptaka ein god del dårlegare, i tillegg til at redigering fort kan verte vanskeleg. MiniDV er det beste alternativet.

Edit: Misforstod litt kanskje. Dei har minnekort for stillbilete, men ikkje forvent god kvalitet på dei.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Trenger et videokamera som jeg kan ha en stund fremover.

Ikke mer enn ca. 3500 kr alt under går fint det.

Har ikke filma så veldig mye men en del.

Noen som har et videokamera å anbefale?

Jeg har Panasonic NV-GS37, koster snaut 3500. Yatack har vel de på lager, ikke mange andre som har... Er godt fornøyd til nå, har ikke hatt det mange dagene, men har lekt litt. Dekker i hvert fall mitt behov. Skal legge inn en tilbakemelding i produktguiden til uken, skal leke litt mer først :o)

Ellers er vel Sony også OK. De fleste andre i den prisklassen har jeg funnet ut at lønner seg å styre unna.

Edit: Da har Akam også lagt ut testen av kameraet. Jeg har forøvrig lagt til noen kommentarer til den i diskusjonen av testen, som kan være verdt å merke seg. Nevner først og fremst DV-stream på USB og hurtigoppstart.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Hvordan tilkobler jeg Mini-DV til dataen?

Kan noen av disse ta stillbilder?

NV-GS37 har USB-tilkopling (USB 2.0), i tillegg til den vanlige FireWire-tilkoplingen (som nærmest alle mini-DV-kameraer har). NV-GS37 kan ta stillbilder, men bare lagre dem på tapen (som en del av filmen). Det går forøvrig an å hente ut hver eneste frame i filmen og lagre det som et jpeg-bilde (640x480), dersom det skulle være ønskelig. Kvaliteten er brukbar til web, men det meste annet kan du glemme...

Stillbilder er forøvrig en mindre vesentlig egenskap, ingen videokameraer har tilfredsstillende stillbilde-funksjon, uansett prisklasse. De beste mobil-kameraene er langt bedre. Selv om en del dyrere modeller lagrer bildene på minnekort, er ikke bildene noe særlig å skryte av. Dersom det er viktig for deg, kjøp et vanlig digitalkamera til en tusenlapp.

Lenke til kommentar
Om du bruker firewire til overføringa vil du overføre videoen akkurat slik den er på tapen, utan noko kvalitetstap, og dermed få ein oppløysning på 720*576.

Det får du vel med USB2.0 også, eller? Bruker Panasonics egen software til overføringen...

Lenke til kommentar
Trur det er eit (positivt) unnatak i so fall. Dei fleste tilfella eg har høyrd om gjev dårlegare kvalitet ved USB-overføring. So videoen er 720*576, 25fps og i DV AVI? Tek til vanleg ca. 13GB per time.

Siden jeg ikke har FW på maskinen, får jeg jo ikke testet om kvaliteten er identisk, men opptaket har de "spesifikasjonene" ja. 5 min 51 sek video tar rundt 1.24GB, så 1 time skal ta ca 12.72GB hvis jeg har regnet noenlunde rett...

Det er jo i så fall enda en positiv egenskap med NV-GS37 (og trolig alle andre Panasonic-kameraer som støtter DV-stream på USB2.0) :o)

Var ikke klar over at USB-overføring vanligvis gav dårligere kvalitet...

Lenke til kommentar
hvorfor blir ikke Canon nevt? har hørt at Canon ikke er så bra i mv serien. stemmer det?

Canon har vesentlig dårligere billedkvalitet enn de andre, og lider også litt med mye støy fra drivverket... Det gjelder i hvert fall MV-serien, men ser ikke bort fra at de sliter litt i andre serier også.

Lenke til kommentar

k-ryeng: I dette innlegget er det døme på to stillbilete teke frå video overført med henholdsvis USB og firewire. Oppløysninga er mindre, og han seier at forskjellen er enorm når ein ser videoen.

Flott du får overført i full kvalitet, men om du nokon gong får lyst til å bruke noko anna program til overføring og redigering, er det ikkje usannsynleg at du må over til firewire, då USB-overføring ikkje er støtta i like stor grad som firewire. "Alle" støtter firewire, eit fåtal støtter USB.

Edit: Eg må kanskje gjere eit lite tillegg til den tråden...

Endret av incanus
Lenke til kommentar
k-ryeng: I dette innlegget er det døme på to stillbilete teke frå video overført med henholdsvis USB og firewire. Oppløysninga er mindre, og han seier at forskjellen er enorm når ein ser videoen.

Flott du får overført i full kvalitet, men om du nokon gong får lyst til å bruke noko anna program til overføring og redigering, er det ikkje usannsynleg at du må over til firewire, då USB-overføring ikkje er støtta i like stor grad som firewire. "Alle" støtter firewire, eit fåtal støtter USB.

Mest sannsynlig kan jeg vel uansett bruke Panasonic-programmet til streaming, og andre programmer til redigering... Vil også tro at etterhvert som produsentene lager kameraer som kan overføre skikkelig DV over USB, følger softwareprodusentene opp med støtte for det.

Uansett - kameraet kan bruke FW, men jeg har ikke FW på maskinen min nå. Skifter sannsynligvis maskin før jeg skifter kamera, og programmet gir meg de mulighetene jeg trenger :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...