Gå til innhold

Høyre og FrP for ølsalg hele døgnet.


Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)  

335 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)

    • Ja
      257
    • Nei
      63
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Leste nettop denne artikkelen på VG der Erna Solberg (Høyre) og Siv Jensen (FrP) gjerne vil åpne for at butikkene kan selge øl så lenge de er åpne. Men så leser jeg videre at KrF og Ap syns dette er et trist forslag fordi "økt tilgjengelighet fører til økt misbruk".

 

Hvorfor er det alltid sånn at med en gang det er snakk om noe som helst som skal gjøre alkoholpolitikken i Norge litt mer liberal, er det kun misbruk det fører med seg, istedenfor økt forbruk og at det blir mer praktisk for forbrukerne?

 

Laila Dåvøy sier "Jeg tenker først og fremst på barna og de unge som gruer seg til hver helg fordi foreldrene drikker." Men blir det noe værre eller bedre om foreldrene kjøper øl klokka kvart på åtte om kvelden, eller klokka 23?

 

Det samme med morgenene. Hvilken forskjell kan det gjøre om en alkoholiker kjøper ølet sitt klokka syv om morgenen eller klokka åtte? Er de for tidlig ute venter de eller kommer tilbake uansett, det spiller absolutt ingen rolle.

 

Av erfaring (sitter i kassa på kiwi) så er det sjeldent eller aldri alkiser som kommer og er for seine ute til ølsalget, det er helt vanlige folk som ikke tenker over det, som skal ha en øl eller to, eller folk som skal på fest. Alkisene er uten unntak innom midt på dagen for å kjøpe drikke, ikke klokka 23..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Av erfaring (sitter i kassa på kiwi) så er det sjeldent eller aldri alkiser som kommer og er for seine ute til ølsalget, det er helt vanlige folk som ikke tenker over det, som skal ha en øl eller to, eller folk som skal på fest. Alkisene er uten unntak innom midt på dagen for å kjøpe drikke, ikke klokka 23..

6317873[/snapback]

Helt enig. Et utrolig formyndersamfunn vi lever i. Selv om jeg ikke drikker mye øl irriterer det meg grenseløst at noen skal bestemme at jeg ikke kan kjøpe øl etter et visst klokkeslett.

Lenke til kommentar
Høyres Erna Solberg og Frps Siv Jensen vil åpne for at folk kan kjøpe øl så lenge butikkene er åpne

 

Jeg syntes absolutt dette forslage burde gå igjennom, rett og slett fordi det er tullete at man ikke får kjøpt øl 2 minutter over 20.00/18.00

Hvem har ikke opplevd dette?

 

Men selfølgelig kommer KRF med sitt vanlige viss vass:

 

KrFs helsepolitisk talskvinne, Laila Dåvøy, synes forslaget til Høyre er trist.

 

AP henger seg på KrF:

 

Aps helsepolitiske talsmann på Stortinget, Jan Bøhler, er også skuffet over Høyres forslag.

 

Kan det virkelig være så farlig at ølsalget er oppe et par timer mer om dagen?

 

LINK

Lenke til kommentar

Det er en sammenheng mellom tilbudet av alkohol i butikker og vold og bråk i ett samfunn. Jo lettere tilgjengelig alkohol blir jo mer bråk blir det. Allikavel er det å stenge øl salget kl 8 latterlig. Overformynderi, kristne fundamentalister som skal tvinge på oss altslags drittlover.

 

Mitt forslag: Legaliser hasj og la folk kjøpe hasj og alkohol når de vil, hvor de vil.

Lenke til kommentar
20 års aldersgrense for kjøp og kunn solgt på polet hadde vært det riktige.

Alkohol skader flere mennesker enn røyken gjør,dermed bør noen ta tak her og forby svineriet på lik linje med røyken .

6318885[/snapback]

 

Nå er det nå hardere restriksjoner mot kjøp av alkohol enn det er av kjøp av røyk. Så om det skal være på lik linje så avskaffes polet og all alkohol bør kunne kjøpes til alle døgnets tider, også søndager og helligdager - på lik linje med røyk. I tillegg så bør det bli forbudt å røyke på offentlige steder som bussholdeplass(om ma skal følge retorikken du benytter). :)

Lenke til kommentar
20 års aldersgrense for kjøp og kunn solgt på polet hadde vært det riktige.

Alkohol skader flere mennesker enn røyken gjør,dermed bør noen ta tak her og forby svineriet på lik linje med røyken .

6318885[/snapback]

 

Nå er det nå hardere restriksjoner mot kjøp av alkohol enn det er av kjøp av røyk. Så om det skal være på lik linje så avskaffes polet og all alkohol bør kunne kjøpes til alle døgnets tider, også søndager og helligdager - på lik linje med røyk. I tillegg så bør det bli forbudt å røyke på offentlige steder som bussholdeplass(om ma skal følge retorikken du benytter). :)

6319094[/snapback]

Det er en viktig forskjell mellom alkohol og røyking. Røyk er alltid skadelig uansett konsum. Alkohol derimot trenger ikke medføre helseskade. Vin kan visst også ha positiv effekt :w00t:

Lenke til kommentar
20 års aldersgrense for kjøp og kunn solgt på polet hadde vært det riktige.

6318885[/snapback]

 

Ikkje einig med deg. Kva med små plasser det er ikkje pol? Då måtte det bli bygd ut meir pol. Ellers so måtte eg hamstra kver gang eg var på pol. Det er ikkje so ofte.

Og uansett kva skulle dette vere godt for?

 

Stemte ja til forslaget.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det kun er positivt med ølsalg, om ikke hele døgnet, men i hvert fall så lenge butikkene er åpne. Jeg vil faktisk foreslå å legge om hele alkoholpolitikken i Norge, og heller da modell av Danmark.

 

Der man får kjøpt alt av vin i butikker, men skal man ha noe sterkere må man i spesielle butikker for det.

 

Fredrik. :)

Lenke til kommentar
20 års aldersgrense for kjøp og kunn solgt på polet hadde vært det riktige.

Alkohol skader flere mennesker enn røyken gjør,dermed bør noen ta tak her og forby svineriet på lik linje med røyken .

6318885[/snapback]

 

Nå er det nå hardere restriksjoner mot kjøp av alkohol enn det er av kjøp av røyk. Så om det skal være på lik linje så avskaffes polet og all alkohol bør kunne kjøpes til alle døgnets tider, også søndager og helligdager - på lik linje med røyk. I tillegg så bør det bli forbudt å røyke på offentlige steder som bussholdeplass(om ma skal følge retorikken du benytter). :)

6319094[/snapback]

 

Hvorfor ikke heller totalforby både øl og røyk i butikker så slipper barn å bli påvirket, så oppretter vi rene tobbaksutsalg slik det var en gang i tiden og så flytter vi alt ølsalg på polet og selger det i deres åpningtider .

Bussholdeplasser må gjærne bli røykfrie,men da må det bli forbud mot å vise seg ofentlig i beruset tilstand, ikke sant ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...