Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Førstegangskjøper av speilrefleks

Anbefalte innlegg

Synes det er på tide å gå bort fra lommekamera til noe bedre. Hovedsaklig for å få bedre bilder, samt å kunne ta bilder raskere enn i dag.

Det jeg lurer på er hvor billig jeg kan få et komplett kamera.

Jeg aner ikke hva jeg skal se etter, og hva jeg bør styre unna, så kansje dere kan gi meg et tips til et bra kamera og det tilbehøret jeg trenger.

Helst ikke så altfor dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hvılke av dısse to kameraene vıl vaere det beste?

6360412[/snapback]

Uten erfaring med Olympus vil jeg si Nikon D50, "helt klart" :thumbup:

Olympus er sikkert ett bra kamera men det er nok ikke uten grunn at Nikon er en av de to store... fikk min D50 i går å er superduperførnøyd!! :w00t:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

Så og si alle digitale speilrefleks på dette nivået er like gode, de har alle noen sider de er bedre på og noen de er svakere på. Så hvilket som vil passe best for deg er det kun du som kan avgjøre. Dette må du vurdere ut fra hvilke faktorer som er viktige for deg og de bildene du vil ta. Jeg har selv veldig stor tro på olympus, selv om det kanskje ikke er det beste kameraet for fotografi i svakt lys pga støy på høy iso. Kitet Japan Photo selger for 4999,- tror jeg vil gi deg veldig mye for pengene. Er dog ikke kjent med objektivet som følger med, men olympus sine kit-objektiver får som regel gode omtaler på nett og i fotoblader.

Lenke til kommentar
Så og si alle digitale speilrefleks på dette nivået er like gode, de har alle noen sider de er bedre på og noen de er svakere på.

Hva mener du med dette nivået, bunnivået altså for det er jo der 350D, D50, E-500 osv. ligger.

Tror alle disse kameraene er gode kamera men like gode... nei, det tror jeg faktisk ikke.

Tar vi vekk de personlige preg som ergonomi, utseende og størrelse på kamera og om det er godt å holde i så står vi igjen med det som er selve kameraet.

Bildekvalitet, kvalitet på kitlinsa, batterikapasitet, funksjoner osv....

Etter disse tingene er sammenlignet skikkelig så ikke si at alle kameraene er like gode.

PS. Noen som har testet alle?

Vel, her er ihvertfall noen som har gjort det:

http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=86025

http://www.dinside.no/php/art.php?id=293907

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at D50 er ett mye bedre kjøp enn E-500, men er jo uansett du som skal ha kameraet og ikke jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at D50 er ett mye bedre kjøp enn E-500, men er jo uansett du som skal ha kameraet og ikke jeg  :hmm:

6360704[/snapback]

Det er hyggelig om at du er fornøyd med valget ditt, Kameragutt, men det er faktisk ikke Mercedes mot Lada vi snakker her. Forskjellen er så små mellom de ulike systemene, og de har alle så ulike styrker og svakheter, at det blir meningsløst å snakke om "best" for andre enn deg selv.

Du er fornøyd med valget ditt, og har all grunn til å være det. Andre vil bli akkurat like fornøyde med et annet valg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, med dette nivået mener jeg de som ligger i det rimligere prissegmentet fra de forskjellige produsentene.

Jeg mener at det ikke er mulig å objektivt si at et kamera er bedre enn et annet i dette segmentet da alle er i stand til å gi veldig gode bilder. Bildekvalitet er jo heller ikke objektivt, alle kameraene i dette segmentet har tilnærmet lik oppløsning og detaljegjengivelse, iallefall på lavere iso (ikke alle har bruk for iso1600). Om du liker fargene til Canon, Oly, Nikon, Pentax eller KM er en smakssak. Batterikapasitet på et dSLR er som regel et stort skritt opp fra kompakt. Heller ikke alle har bruk for et batteri som holder 500bilder i stede for 450bilder. Så og si alle speilrefleks kameraer har de samme grunnleggende funksjoner, men skilles på noen og her må kjøperen ta en avgjørelse for hvilke funksjoner som er viktige for ham/henne.

Kitobjektivet er nok en faktor som kan gjøre at bilder fra ett kit kan sees på som dårligere enn bilder fra et annet, men nå er ikke kitobjektivene som følger med i de rimligste kitene av beste kvalitet heller.

Her er noen faktorer jeg liker ved Oly:

*Automatisk støvfjerning fra bildebrikke

*Jeg synes fargene og formatet er veldig fint

*FourThirds standarden

Jeg er enig i at D50 er et mye bedre kjøp en E-500 etter de krav du stiller til et kamera, men jeg er ikke enig i at et kamera i billigsegmentet kan sees på som det objektivt beste.

Lenke til kommentar
Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at D50 er ett mye bedre kjøp enn E-500, men er jo uansett du som skal ha kameraet og ikke jeg  :hmm:

6360704[/snapback]

Det er hyggelig om at du er fornøyd med valget ditt, Kameragutt, men det er faktisk ikke Mercedes mot Lada vi snakker her. Forskjellen er så små mellom de ulike systemene, og de har alle så ulike styrker og svakheter, at det blir meningsløst å snakke om "best" for andre enn deg selv.

Du er fornøyd med valget ditt, og har all grunn til å være det. Andre vil bli akkurat like fornøyde med et annet valg. :thumbup:

6360921[/snapback]

Her må jeg si meg helt enig med Anew. For å sitere testen på dinside: "Det var ikke lett å plukke ut en vinner blant disse 4 glimrende kameraene". Med andre ord, forskjellene mellom de nevnte kameraene er så små at man ikke risikerer å kjøpe katta i sekken uansett hvilket av dem man velger (med unntak av evt. fabrikasjonsfeil da, men det er en risiko som følger med alle produsenter). Så andre personers erfaringer kan være helt irrelevante i forhold til egne krav og vurderinger. For mange vil vel sikkert prisen i dette tilfellet avgjøre hvilket kamera valget faller på, eller det som passer best til dine egne hender.

Lenke til kommentar
For å sitere testen på dinside: "Det var ikke lett å plukke ut en vinner blant disse 4 glimrende kameraene".

6361002[/snapback]

Dette illustrerer forsåvidt en grunnleggende feil i testopplegget: de velge en vinner, og er nødt til å basere dette på subjektive kriterier, som ikke nødvendigvis er relevante for alle.

Jeg har selv jobbet i elektronikkbutikk, og mange ganger fortvilt over at produkter jeg vet har betydelige svakheter blir "best i test", med påfølgende rush av folk som stoler blindt på TV2 hjelper deg/dinside.

Lenke til kommentar

Av de to testene synes jeg det er rart at det var testen fra dinside som ble nevnt og ikke fra diwa. Klart er jo dinside det som er mest å utsette på så det er vel det som sikkert er årsaken.

Vel, vet ihvertfall at D50 fikk Diwa platinum award noe de andre IKKE har fått...

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at D50 er et mye bedre kjøp en E-500 etter de krav du stiller til et kamera, men jeg er ikke enig i at et kamera i billigsegmentet kan sees på som det objektivt beste.

6360969[/snapback]

Mine krav... jepp det er god og jevn bildekvalitet, god brukervennlighet og masse frihet.

Hva mener du med objektivt beste, er så klart ikke bedre enn de andre kameraene som koster over 10 000 men klart det objektivt beste i forhold til E500, 350D og de andre billige...

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Kitobjektivet er nok en faktor som kan gjøre at bilder fra ett kit kan sees på som dårligere enn bilder fra et annet, men nå er ikke kitobjektivene som følger med i de rimligste kitene av beste kvalitet heller.

Joda kitobjektivet er en vesentlig faktor men er jo likevel en del av pakken som du får for de pengene du gir for ditt kamera.

Gir kitobjektivet til Olympus E500 dårlige bilder, da får du dårlige bilder til 5000 kr. At kameraet gir bedre bilder med ett annet objektiv er en helt annen sak.

Klart burde tester angående bildekvalitet understreke hvilke objektiv som brukes.

Uansett tror jeg etter det jeg har sett og hørt at kitobjektivet til D50 er det beste av billigspeilene og når da kameraet også kanskje er det beste av de er jeg fortsatt ikke i tvil.

Lenke til kommentar
Av de to testene synes jeg det er rart at det var testen fra dinside som ble nevnt og ikke fra diwa. Klart er jo dinside det som er mest å utsette på så det er vel det som sikkert er årsaken.

Vel, vet ihvertfall at D50 fikk Diwa platinum award noe de andre IKKE har fått...

6361290[/snapback]

Sånne awards er nok et tegn på at produktet ikke er helt bånn i bøtta, men jeg er veldig varsom med å tolke videre derfra. F.eks har Sigmas 18-200 superzoom fått en sånn type pris, men flere kjøpere har returnert det i skuffelse.

Når det gjelder eksempler: Olympus E-500 vs Nikon D50, så tror jeg gjerne at et flertall av de fotointeresserte kan være _litt_ bedre tjent med D50, men jeg er sikker på at ganske mange vil like E-500 best av de to. Og jeg synes ikke den store forskjellen i salgstall speiler den mye mindre eventuelle kvalitetsforskjellen godt. Derfor sier vi gjerne "like gode" i ei helhetsvurdering, det betyr at de har hver sine sterkere og svakere sider, som i sum omtrent veier hverandre opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...